IDEEA EUROPEANĂ LA SFÂRȘITUL PRIMULUI
RĂZBOI MONDIAL
Ladislau Gyémánt
Universitatea “Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca
Răsturnările radicale produse de trauma primului război mondial în planul realităților europene și a mentalităților deopotrivă deschid în perioada interbelică o nouă etapă în evoluția tendințelor spre construcția unității continentului. Pentru prima oară, problema unificării Europei se transformă dintr-o idee abstractă, fără legătură directă cu practica politică curentă, într-un comandament al viitorului apropiat, corelat strîns cu situația istorică existentă.
Criza sistemului statelor naționale suverane, care a dus, în cele din urmă, la catastrofa războiului mondial prin incapacitatea de a garanta o ordine internațională pașnică la nivelul unei conflictualități compatibile cu dezvoltarea societății și civilizației europene, ca și declinul economic al continentului în raport cu marile forțe extraeuropene în ascensiune, pun cu acuitate necesitatea găsirii unei soluții alternative la un mod de organizare care se dovedește din ce în ce mai nefuncțional. Căutările teoretice își propun să cristalizeze o formulă nouă a unității europene, în măsură a oferi o soluție reală a crizei incontestabile. Încă de pe acum se conturează și bazele teoretice ale unei viziuni globale, legate de poziția Europei și a componentelor sale într-o lume din ce în ce mai marcată de interdependențele economice și politice, problematică ce va deveni dominantă după al doilea război mondial, cînd accentul se va deplasa pe salvgardarea autonomiei, libertății, progresului și civilizației specifice continentului european într-un sistem organizat bipolar, cu preponderența netă a Statelor Unite și a Uniunii Sovietice. Întrebările care se formulează și soluțiile care se preconizează în plan teoretic în perioada interbelică vor cunoaște materializarea lor practică printr-o demarare reală și accelerare a procesului construcției europene în deceniile următoare celui de-al doilea război mondial.
Pentru moment, analizele următoare experienței primei conflagrații mondiale evidențiază, în primul rînd, accentuarea contradicției între dimensiunile statelor naționale europene și nivelul crescînd al interdependențelor în plan economic, ceea ce impune depășirea limitelor naționale în direcția unui stat de anvergură continentală. Pe de altă parte, sistemul echilibrului european, care a garantat stabilitatea continentului timp de un secol, nu mai e în măsură să elimine pericolul unor războaie periodice, cu tendință de generalizare datorită intereselor divergente ireconciliabile ale statelor beneficiare ale suveranității absolute și bazate pe doctrina interesului de stat atotputernic.
Soluțiile de ieșire din această criză de ordin economic și politic nu pot fi decît două: fie pe calea instaurării unor regimuri autoritare de dreapta sau de stînga care să urmărească unificarea “spațiului vital” economic pe calea forței și a cuceririi, fie reorganizarea sistemului european într-o formă federativă, prin asocierea liberă și voluntară a statelor continentului, care acceptă să transfere o parte a suveranității lor asupra unor organisme supranaționale. Adepții acestei ultime formule fac, spre deosebire de antecesorii lor din veacul precedent, distincția netă între federație și confederație, între unificarea suprastatală, cu cedarea unor atribuții esențiale ale suveranității, și simpla colaborare între entități statale care-și păstrează neatinsă suveranitatea națională. În concepția lor, esențială pentru realizarea obiectivului eliminării războiului și a garantării dezvoltării pașnice a tuturor statelor nu este structura politică internă a acestora, ci caracterul raporturilor internaționale. Linia de demarcație se trasează acum tot mai clar nu între adepții unor soluții de dreapta sau de stînga în cadrul statal intern, ci între cei ce pun accentul pe salvgardarea independenței și suveranității naționale și cei ce văd rezolvarea tuturor problemelor europene, inclusiv a reformelor economice, sociale, politice interne, prin instituirea cu prioritate a unui sistem internațional continental de tip federativ, cu atribuții supranaționale, capabil deopotrivă să ofere cadrul adecvat pentru o lume a dezvoltării economice interdependente, cît și garanția înlocuirii anarhiei din relațiile interstatale cu autoritatea unor foruri supranaționale, înzestrate cu atribuții și forța necesară să rezolve toate conflictele în mod pașnic, pe baza preceptelor și procedurilor dreptului internațional.
Dacă pentru extrema dreaptă fascistă sau nazistă soluția problemelor europene sau mondiale este unificarea de tip imperialist, prin forță, a continentului și a lumii, iar pentru extrema stîngă comunistă prioritară este înlăturarea sistemului capitalist, unitatea urmînd a se realiza ulterior, în condițiile victoriei totale a noii orînduiri în Europa și pe plan global, adepții federalismului pun în prim-plan crearea unor structuri instituționale și juridice supranaționale, care să garanteze pacea, stabilitatea, progresul economic și social pentru toate elementele sale componente.
Meditația asupra Europei, a destinului ei, efortul de conceptualizare a surselor și trăsăturilor distinctive ale spiritualității sale, oferă temeiurile pentru căutările practice, în plan politic și instituțional, menite a da o formă concretă ideii de unitate în condițiile diversității incontestabile și palpabile a formelor de organizare și a intereselor divergente ale națiunilor componente. Dezastrul primului război mondial impulsionează acest efort în tendința asumată de toate spiritele responsabile ale vremii de a se exclude posibilitatea repetării unui asemenea cataclism. Prăbușirea sistemului echilibrului european, a Concertului marilor puteri, care a asigurat stabilitatea continentului timp de circa un secol, noile provocări marcate de revoluția rusă și pericolul propagării extremismului de stînga, tendința făuririi unui nou sistem de securitate internațională, determină abordarea ca o posibilă soluție a înlocuirii anarhiei în domeniul relațiilor interstatale cu o organizare instituțională menită a oferi garanția unei noi stabilități în urma încheierii războiului.
Liga Națiunilor a reprezentat, fără îndoială, un început în procesul de democratizare și evoluție a vieții internaționale în direcția instituirii unui sistem în care toate statele să-și găsească un loc și rol, o tribună de exprimare a pozițiilor lor, sub egida unor precepte general valabile ale dreptului internațional. Au fost obținute realizări în diferitele domenii concrete, speciale, ale cooperării interstatale, s-au experimentat unele mecanisme de asigurare și menținere a păcii, s-au făcut eforturi pentru promovarea dezvoltării economice în spiritul interdependențelor tot mai evidente pe plan internațional.
Cu toate aceste elemente pozitive, Liga Națiunilor a reprezentat, în final, un eșec, nereușind în îndeplinirea obiectivelor sale esențiale: prevenirea unui nou război prin instituirea unui sistem de securitate bazat pe garanții colective și obligativitatea rezolvării conflictelor prin mijloace pașnice, respectiv eliminarea crizelor economice de proporții prin promovarea unei deschideri în relațiile de schimb internaționale corespunzător cerințelor procesului de globalizare. Criza generală din 1929–1933, cu efectele sale distrugătoare în plan economic, politic și moral, ascensiunea regimurilor totalitare și inaugurarea unei perioade a agresiunilor rămase fără replică din partea comunității internaționale, au deschis calea celui de-al doilea război mondial, care încheie totodată destinul istoric al tentativei pe care a reprezentat-o Liga Națiunilor în clădirea unei lumi a păcii, securității și prosperității.
Caracterul neadecvat al Ligii Națiunilor ca sistem instituțional menit a elimina pericolul unui nou război și a garanta pacea și securitatea s-a vădit încă din faza sa de proiect, iar criticile aduse acestuia au prilejuit clarificarea pentru prima oară, cu rigoare teoretică, a unor căi alternative pentru unificarea europeană printr-o formulă federalistă, elaborată mai precis ca oricînd înainte și a cărei necesitate a fost demonstrată cu argumente temeinice. Punctul de plecare l-au reprezentat ideile dezvoltate de școala federalistă engleză, cu deosebire prin Seeley și Curtis, la sfîrșitul secolului trecut, iar modelul practic avut în vedere pentru reorganizarea continentului sub forma Statelor Unite ale Europei a fost cel american, teoretizat încă în 1778 de către Hamilton[1].
Cel care pune pentru prima dată cu acuitate și claritate ideea unei alternative la soluția wilsoniană a Ligii Națiunilor a fost Luigi Einaudi (1874-1961), profesor de economie la Universitatea din Torino, publicist, director al prestigioasei reviste “Riforma Sociale”, începînd cu 1907, eliminat din presă și învățămînt în perioada fascistă, nevoit să plece în exil în 1943-1944, apoi, în perioada postbelică, guvernator al Băncii Italiei, vicepreședinte și ministru de finanțe în 1947 și, în sfîrșit, ca o încununare a unei cariere exemplare, primul președinte ales al Republicii italiene între 1948–1955[2]. Fidel în decursul întregii sale activități ideilor federaliste, Einaudi și-a exprimat de timpuriu aceste opțiuni, cînd, încă în 1897, recenza favorabil proiectele formulate de englezul W.T. Stead privind Statele Unite ale Europei[3]. După publicarea proiectului wilsonian în 1916, el s-a exprimat elogios la adresa personalității președintelui american, mai cu seamă datorită renunțării la izolaționism și a conștientizării în opinia publică a țării sale a ideii de interdependență a lumii contemporane, dar nu a ezitat, în articolele de presă publicate în 1918 și republicate în 1920 în formă de volum[4], să supună proiectata Ligă a Națiunilor unei analize critice severe și riguroase din punct de vedere federalist, critică devenită punct de plecare și referință pentru o dezbatere amplă pe această temă.
Principala sa obiecție la proiectul Ligii Națiunilor era opțiunea pentru o confederație de state, cu menținerea independenței și suveranității absolute, deși istoria a demonstrat, în cazul Ligii orașelor state grecești antice, al Sacrului Imperiu Romano-German, al Sfintei Alianțe, al Confederației Germane, al Provinciilor Unite, că o confederație nu poate asigura durabil cele trei obiective pe care le urmărește, respectiv menținerea păcii și înțelegerii între statele confederate, apărarea împotriva agresiunii externe și progresul civilizației. Adecvată realizării unor atari scopuri este doar formula federativă, în care statele cedează o parte a atribuțiilor lor suverane unor organisme suprastatale, cu suveranitate directă asupra cetățenilor din fiecare stat component al federației, avînd în sfera de atribuții încasarea impozitelor, armata comună și administrația supranațională. Exemplul american dovedește viabilitatea unui astfel de “stat al statelor”, în care unitatea este compatibilă cu autonomia fiecăreia dintre părțile componente. Commonwealth-ul britanic reprezintă un alt model de funcționare optimă a unui atare sistem.
Liga Națiunilor, în schimb, menține suveranitatea absolută a statelor ca o dogmă, ceea ce înseamnă putere nelimitată în cadrele teritoriului propriu, lipsa oricărei autorități externe privind relațiile cu celelalte state, ceea ce generează anarhia internațională, conflictele permanente de interese și, în final, războiul inevitabil. Liga Națiunilor nu elimină, ci, dimpotrivă, prilejuiește apariția unor noi motive de discordie și conflict, legate de repartizarea cheltuielilor comune ale organizației, de sancțiunile împotriva statelor recalcitrante sau agresoare. Simpla colaborare între statele membre, bazată pe bunele intenții, fără o autoritate care să impună o asemenea politică, este sortită eșecului și dominante vor deveni, în curînd, elementele de conflict. În aceeași direcție îndreaptă evoluția relațiilor internaționale și interdependența crescîndă din domeniul economic, dincolo de barierele naționale, care impune extinderea coordonării la nivel continental și chiar mondial. În condițiile menținerii statelor suverane absolute, aceste tendințe obiective vor împinge statele-putere de tipul Germaniei la încercarea impunerii hegemoniei proprii și a autarhiei economice, ca garanție a menținerii suveranității, în timp ce pentru celelalte state păstrarea independenței va fi posibilă doar prin distrugerea pe cale militară a unei asemenea hegemonii. Tendințele de hegemonism vor putea fi înlăturate după război nu prin simpla restaurare a sistemului statelor naționale independente, ci doar printr-o reorganizare a continentului într-o formulă federativă, pașnică și voluntară, care să corespundă interdependențelor crescînde pe plan european și mondial. Realizarea practică a acestui obiectiv să aibă loc în mod treptat, prin formarea unor federații regionale ale popoarelor latine, germane, slave, Liga Națiunilor constituindu-se ca o asociație a acestora cu scopul final al unificării federale a continentului[5].
Ideile lui Einaudi au fost preluate și dezvoltate într-o carte publicată la Torino, în 1918, de Giovanni Agnelli (1866–1945), industriaș, întemeietor și președinte al firmei FIAT, și Attilio Cabiati (1872–1950), profesor de drept și economie, publicist, simpatizant al mișcării socialiste și muncitorești[6]. Ideea cărții a aparținut lui Agnelli, care a reușit să-l atragă și convingă pe Cabiati asupra necesității căutării unor soluții pentru reorganizarea democratică a lumii postbelice, astfel încît să fie eliminate efectele doctrinei statului-putere, naționalismul agresiv, ura și fanatismul, suspiciunea generalizată, militarismul, spiritul de castă și, mai cu seamă, tendințele de dominație hegemonică. El avertiza, în special, împotriva pericolului, dovedit ulterior deosebit de real și acut, al înlocuirii, în urma războiului, a unui tip de hegemonie cu altul, al învingătorilor, care nu va face altceva decît să trezească și nutrească spiritul de revanșă, ca premiză a unui nou război.
Cartea lui Agnelli și Cabiati dezvoltă, în primul rînd, critica adusă proiectului Ligii Națiunilor de către Einaudi din punct de vedere federalist. În condițiile menținerii suveranității absolute a statelor membre, organizația nu va fi decît o reeditare a formulei echilibrului, care și-a dovedit ineficiența în prevenirea conflagrației mondiale. În marile probleme vitale, un stat nu se va baza niciodată pe imparțialitatea altor state membre ale aceluiași organism viu, reprezentat de sistemul internațional. În cadrele acestui organism, echilibrul între părțile componente, cu interese schimbătoare, nu poate fi durabil. Dezvoltarea economică și demografică rapidă va determina schimbarea continuă a raporturilor de forță între state. Congresele internaționale pot codifica juridic rezultatele unui război, dar nu pot preveni izbucnirea altora, pentru că tratatele încheiate între statele suverane rămîn valabile doar atîta timp cît se menține raportul de forță care le-a dat naștere. Națiunile care se consideră afectate în interesele lor se vor ridica pentru ieșirea din acest pat al lui Procust, ceea ce va crea neîncredere, suspiciuni reciproce și, în final, o nouă confruntare militară, căci pactele nerespectate constituie cel mai bun prilej de război. Liga Națiunilor, ca organism format din state suverane, nu va diminua acest pericol, ci, dimpotrivă, va oferi noi motive de conflict, ideea unui tribunal internațional, în măsură a-și impune deciziile unor astfel de state, fiind iluzorie. Într-adevăr, arată autorii, nici un stat independent nu va accepta hotărîri care să-i lezeze interesele considerate vitale, iar dacă se recurge la forță militară din partea celorlalte state membre se ajunge tocmai la starea de război care urma a fi evitată și la cursa înarmărilor. Sancțiunile economice nu vor fi nici ele mai eficiente, căci statele vizate pot să le eludeze fie prin acumularea din timp a resurselor necesare, fie cu complicitatea altor țări. În general, statele industrializate și cu regimuri autoritare vor fi avantajate față de cele cu un sistem democratic. Menținerea anarhiei internaționale, în care fiecare stat suveran recunoaște doar argumentul forței în apărarea independenței sale, favorizează lipsa de democrație, autoritarismul intern, militarismul și naționalismul. În aceste condiții, dezarmarea generală este o utopie, căci nu va putea exista nici o garanție pentru respectarea deciziilor luate, în condițiile suveranității absolute a statelor asupra teritoriului propriu. Liga Națiunilor, consideră Agnelli și Cabiati, nu va favoriza nici cooperarea economică și diviziunea rațională a muncii, pentru că interesele particulare ale statelor naționale vor prevala prin promovarea unor practici protecționiste și bariere vamale, care vor zădărnici dezvoltarea liberă a schimburilor internaționale. Structura confederativă va transforma Liga Națiunilor într-o reeditare a sistemului Sfintei Alianțe, în care considerentele menținerii liniștei și păcii sociale vor prevala asupra tendințelor de progres, conform intereselor conservatoare ale țărilor mai înapoiate și ale cercurilor oligarhice deținătoare ale puterii.
Soluția alternativă propusă este o Europă federală, care să constituie, împreună cu Statele Unite și Commonwealth-ul britanic, un sistem al echilibrului mondial, asigurînd stabilitatea, cooperarea, diviziunea muncii și progresul reciproc. Europa să se transforme într-o piață unică, prin eliminarea protecționismului, a barierelor în calea liberului schimb și a circulației bunurilor, a piedicilor legislative și birocratice care stau în calea liberalizării vieții economice. O diviziune rațională a muncii va asigura repartiția echitabilă a materiilor prime și resurselor, absorbția produselor de către o uriașă piață unică, punerea în valoare a avantajelor progresului tehnic și integrării economice. Acest sistem va permite înaintarea mai rapidă a statelor rămase în urmă și o egalizare a standardelor continentale privind sistemului politicilor și asigurărilor sociale.
Sistemul federativ va rezolva contradicția tot mai acută dintre suveranitatea națională absolută și interdependența crescîndă dintre națiuni, prin îmbinarea organizării suprastatale cu menținerea autonomiilor naționale, compatibile cu sistemul. Astfel, un guvern european central va prelua atribuțiile în sfera politicii externe și apărării comune, a finanțelor și a politicii vamale, în timp ce domenii ca sistemul administrativ intern, legislația socială, educația etc. vor rămîne în competența statelor componente, în conformitate cu tradițiile și particularitățile lor istorice specifice. Unificarea forțelor militare într-o armată unică, din toate națiunile componente, va permite reducerea cheltuielilor militare și va elibera resurse umane pentru producția pașnică. Armata va înceta să reprezinte o castă cu pretenții exclusiviste, iar spiritul militarist nefast va dispare. Relațiile internaționale se vor întemeia pe solidaritate, coordonare, eliminarea concurenței și conflictelor prin soluții pașnice, menite a asigura securitatea și interesele tuturor statelor membre.
Realizarea concretă, instituțională, a acestor obiective va avea loc printr-un sistem coerent de drepturi și garanții juridice, adoptîndu-se o Constituție federală, care să reglementeze, într-o primă fază, domeniile comune ale politicii externe, apărării, finanțelor și politicii vamale. Sistemul de instituții comune să se extindă ulterior, în mod firesc și gradual, prin hotărîri aprobate de parlamentele tuturor statelor participante, și asupra altor domenii, stabilite de comun acord. Toate instituțiile federale să fie supuse autorității unor legi comune, iar eliminarea oricărei posibilități de procedură arbitrară să fie garantată prin curți de justiție împuternicite în acest sens. În reorganizarea sistemului continental să nu se facă distincții între statele învingătoare și învinse în războiul mondial, cauza izbucnirii acestuia nefiind vinovăția uneia sau alteia dintre taberele care s-au confruntat, ci deficiența structurală a sistemului statelor naționale suverane, generatoare de anarhie internațională[7].
Propunerile lui Agnelli și Cabiati sunt rezultatul unei analize lucide și aprofundate, care duce mai departe gîndirea federalistă în tradiție engleză, ca și viziunea lui Einaudi asupra viitoarei organizări continentale, mai cu seamă prin relevarea avantajelor economice și sociale ale unei astfel de soluții. Concepția lor, opusă în mod firesc naționalismului politic și economic, este totodată o alternativă practică și la utopismul concepțiilor pacifiste și internaționaliste antebelice, care s-au dovedit ineficiente în încercarea de preîntîmpinare a războiului și de afirmare a păcii.
Aceste idei au găsit un răsunet favorabil în cercurile socialiste reformiste, semnificative fiind în această privință pozițiile exprimate de liderul socialist torinez Claudio Treves. Personalitate de formație și cultură europeană, colaborator al prestigioasei reviste milaneze “Critica Sociale”, legat de pacifismul Internaționalei a II-a și al Conferinței socialiste de la Zimmerwald din 1915, Treves era adept al Statelor Unite ale Europei și al dezarmării, obiective legate, în concepția sa, de idealurile socialiste. El se pronunța pentru o integrare europeană graduală pe plan vamal, economic, administrativ, ca un preludiu al procesului de federalizare politică. Susținea, de asemenea, democratizarea vieții internaționale, abolirea protecționismului, combaterea șovinismului și a ideii păcii armate. El a salutat, inițial, cu entuziasm propunerile wilsoniene, considerînd Liga Națiunilor drept un prim pas spre o nouă ordine pacifistă și democratică, un cadru propice pentru coalizarea intereselor, dincolo de deosebirile de clasă, în vederea îmbinării reformelor sociale cu cele privind reorganizarea vieții internaționale.
În cadrul dezbaterii de idei din 1918 în jurul proiectului Ligii Națiunilor, pozițiile sale se nuanțează, optimismul inițial privind rolul și viitorul acestei organizații lăsînd locul unor rezerve critice. Astfel, el consideră că o premiză indispensabilă pentru constituirea Ligii Națiunilor este înlăturarea politicii de blocuri și alianțe militare opuse, pentru ca să nu se eșueze într-o simplă reeditare a principiului echilibrului din epoca Sfintei Alianțe. Noua organizație să nu fie, deci, un club exclusiv al învingătorilor în război, cu eliminarea țărilor învinse, pentru că aceasta va stimula constituirea în timp a unui bloc opus central-european, cu tendințe revanșarde. Pacea celor victorioși va reprezenta premiza unui viitor război, iar Liga Națiunilor, concepută ca o alianță a învingătorilor pentru ținerea în supunere a învinșilor, nu poate constitui un model viabil de organizare a păcii. În sensul ideilor lui Agnelli și Cabiati, el militează pentru o organizație mai largă, bazată pe spiritul federalist, care să pornească de la realitățile economice ale continentului și nu de la declarațiile juridico-diplomatice ale guvernelor. Vede o legătură indestructibilă între conceptele de federalism și pace, militînd pentru o asociație de state egale în demnitate, care să înlocuiască războiul ca mijloc de rezolvare a conflictelor internaționale printr-un arbitraj obligatoriu pentru statele implicate. Tratatele de pace să aducă deci – spune el într-un articol publicat în “Critica Sociale” în octombrie 1918 – federalizarea și nu balcanizarea Europei. Pentru realizarea acestui obiectiv, tradiția pacifistă și internaționalistă a mișcării socialiste poate fi un punct de sprijin important, în alianță cu celelalte forțe democratice și liberale interesate într-o astfel de reorganizare a sistemului continental[8].
Dacă pentru adepții acestor puncte de vedere, în pofida existenței unor premize și elemente comune pentru toți europenii, unitatea continentului era un obiectiv ce urma a fi realizat în viitor, nu lipsesc în dezbaterea din anii imediat următori războiului nici pozițiile după care unitatea era un fapt împlinit și nu se considera necesară o ruptură radicală cu trecutul, ci doar o dezvoltare a sistemului de state existent, cu remedierea unor disfuncționalități, dar cu păstrarea principiilor de organizare bazate pe suveranitate națională absolută și echilibrul de forță, ca garanții ale păcii. În opinia acestor susținători, în esență, ai punctelor de vedere naționaliste, războiul și toate relele aduse de acesta nu se datorau viciilor sistemului în ansamblu, ci erau imputabile tendințelor imperialiste ale unor state, în speță cele învinse în război, care au pus interesele lor particulare înaintea idealului comun al menținerii echilibrului și păcii pe continent. Ei consideră vinovate de război și principala piedică în calea doritei unități a continentului cele trei mari imperii multinaționale din centrul și răsăritul Europei, iar constituirea, în urma tratatelor de pace, a statelor naționale pe ruinele acestora este privită ca un mijloc de depășire a situației care a dus la război. Liga Națiunilor, ca organizație a statelor naționale suverane, devine, în viziunea lor, soluția optimă pentru asigurarea și menținerea păcii.
In acest spirit, juristul Francesco Ruffini salută ideea wilsoniană a Ligii Națiunilor ca uniune a statelor naționale europene, considerînd-o un instrument esențial pentru democratizarea vieții internaționale, cu condiția asigurării caracterului democratic intern al statelor prin instituțiile constituționalismului de tip liberal și a respectării demnității învinșilor. Cîștigătorul concursului instituit în 1918 de Scietatea lombardă pentru pace, Francesco Cosentini, în lucrarea întitulată Bazele constituționale ale unei Societăți a Națiunilor eficientă și durabilă, postulează drept premize esențiale suveranitatea națională deplină a statelor participante, egalitatea între națiunile mari și mici, omogenitatea politico-instituțională internă în spirit democratic, cu excluderea regimurilor autoritare, dictatoriale, respectarea principiului autodeterminării naționale, rezolvarea conflictelor internaționale prin arbitraj, coordonarea activităților economice, sociale, culturale, polițienești, prin organisme delegate de guvernele țărilor asociate, într-un cuvînt, un model confederativ, cu menținerea nelimitată a independenței și suveranității statelor componente[9].
În același spirit, liderul de opinie liberal italian Pierro Gobetti, acceptînd principial ideea wilsoniană a Ligii Națiunilor, supune unei critici severe, la începutul anului 1919, modalitățile propuse pentru punerea ei în aplicare, respingînd formulele de tip federalist, propuse de Agnelli și Cabiati, ca și pacifismul socialist susținut de Treves. În viziunea sa, rezultatul federalismului este un stat artificial, o uniune de grupuri etnice diverse, care ascunde o varietate confuză și contradictorie, asemănătoare imperiilor multinaționale, care s-au născut și au dispărut în anumite condiții istorice date. O asemenea unitate este opusă istoriei și tendințelor umane, căci un popor nu va renunța niciodată la specificitatea sa și forțele spirituale de coeziune vor fi întotdeauna prevalente în fața intereselor economice. De aceea, o federație europeană sau mondială bazată pe unificarea lingvistică, legislativă, guvernamentală i se pare fără perspective reale de materializare, succesul federalismului american nefiind aplicabil în Europa datorită premizelor istorice diferite, în condițiile în care poporul american este un popor tînăr, fără istorie și fără marile cezuri lingvistice și etnice ale continentului european.
Gobetti contrapune acestei viziuni imaginea unei Ligi a Națiunilor concepută ca o asociație economică și culturală de state suverane, care să urmărească apropierea treptată între civilizațiile avansate, o activitate industrială și comercială eliberată de orice forme de protecționism, limitarea armamentelor, rezolvarea problemelor internaționale prin arbitraj, înlăturarea oricărei tendințe de hegemonie prin control reciproc. Aceste obiective să se realizeze treptat, pentru că toate problemele economice, financiare, teritoriale, politice care au cauzat războiul sau au rezultat de pe urma acestuia nu vor putea fi înlăturate dintr-odată, ci printr-o activitate practică stăruitoare și sistematică. Punctul de plecare, nucleul inițial, va trebui să-l constituie țările învingătoare în război, el considerînd că problemele sunt prea complexe pentru a permite imediat, fără o temeinică pregătire pralabilă, conlucrarea foștilor inamici în cadrele aceleiași organizații. Altfel, consideră Gobetti, Liga Națiunilor va agrava în loc să rezolve problemele și conflictele existente. Treptat, pe măsura soluționării practice a surselor de discordie, asociația se va putea extinde, luînd forma unei uniuni mai consistente și mai durabile, care să contribuie la instituirea unui viitor echilibru interstatal european și mondial. Pînă atunci, însă, orice tendință de dezarmare generală este utopică, iar Liga Națiunilor nu poate fi decît un pact confederativ, limitat la obiectivele liberalizării economice, care să nu impieteze asupra statelor naționale, caracterizate esențial prin omogenitatea lor etnică și culturală. Diferențele naturale între popoare nu vor permite amalgamarea federativă a unor țări cu fundamente etnice și de civilizație diferite, sub presiunea noilor structuri ale evoluției economice și a tendințelor de omogenizare și asimilare exercitate de instituțiile comune de tip liberal-democratic[10].
Dezbaterea asupra formelor de organizare structurală a lumii postbelice nu se limitează la sfera politică, ea angrenînd și o dispută a specialiștilor în drept internațional asupra relației între suveranitatea națională și structurile suprastatale, între normele de drept interne și internaționale, ca temeiuri juridice ale viitoarei construcții europene. În cursul acestor confruntări de idei se cristalizează trei orientări fundamentale: școala juridică franceză europenistă, școala vieneză
universalistă și școala germano-italiană naționalistă[11].
Școala franceză, avînd ca reprezentanți emblematici pe Léon Duguit și George Scelle[12], pornește de la ideea că normele de drept reprezintă rezultate ale confruntărilor între diferitele forțe sociale. Dreptul internațional este ordinea juridică a comunității popoarelor și nu a statelor, iar suverane nu sunt statele, ci comunitatea internațională, drepturile statelor fiindu-le delegate de comunitatea internațională, care le și poate retrage. Concepția juridică federalistă, dezvoltată de școala franceză, urmărește corelarea exigențelor particulare ale grupurilor naționale cu cele generale ale comunității internaționale, asigurînd echilibrul între tendințele spre libertate și autonomie, individuale și colective, generatoare de progres, cu obiectivele universale ale ordinei și legalității, care se află la sorgintea păcii. O atare concepție îmbină ierarhia competențelor cu independența grupurilor, exigențele politice cu cele economice, integrarea treptată a grupurilor sociale mai restrînse în comunitatea internațională a popoarelor. În această viziune, dispare relația de subordonare între ordinea juridică internă și internațională, locul ierarhiei luîndu-l fuziunea. Ordinea juridică de o generalitate mai redusă este absorbită de cele mai ample, pînă la nivelul dreptului internațional de anvergură mondială. Suveranitatea legislativă este transferată de pe plan național pe cel internațional, normele intercomunitare absorbind cele comunitare particulare, iar colectivitățile naționale acceptînd limitarea propriei autonomii de către structurile supranaționale. Dispare astfel ideea unui sistem pluralist al coexistenței unei ordini juridice statale suverane, concurente cu ordinea juridică internațională, constituindu-se un sistem juridic unic, în care normele internaționale includ cele naționale interne.
Școala vieneză pornește de la orientarea filosofică neokantiană, reprezentată de Hans Kelsen și Alfred von Verdross[13], care abordează fenomenele internaționale pe plan exclusiv juridic, excluzînd factorul politic și social. Norma reflectă ceea ce trebuie să fie, în opoziție cu fenomenele social-politice care reflectă ceea ce este de fapt. În spirit neoliberal, această școală tinde spre un sistem de norme independente de realitatea politică, postulînd că dreptul este obiectiv și nu reprezintă expresia valorilor unei ideologii dominante. În acest sens, suveranitatea este expresia supremației unui sistem de reguli juridice, în care ordinea juridică internațională are primatul asupra ordinei juridice particulare a diferitelor state. Acestea din urmă nu sunt suverane absolute, ci suveranitatea le este conferită de sistemul de drept internațional. Ca și în cazul școlii franceze, este vorba, deci, de un sistem juridic unitar, constituit însă nu prin fuziune și absorbție, ci prin subordonare ierarhică. Aceasta presupune o instanță superioară suprastatală, în măsură a delimita sfera de validitate a două categorii de norme. Apare astfel necesitatea unei comunități juridice internaționale mondiale, superioară ordinei juridice statale particulare. Voința unui singur stat nu poate obliga sau autoriza celelalte state, astfel încît competențele interne ale statelor nu se extind și în sfera relațiilor internaționale. Se pun astfel bazele juridice ale unei organizări noi a lumii, în spiritul federalismului și a supremației absolute a dreptului internațional.
În opoziție cu aceste orientări, școala germano-italiană, pornind de la considerentele economico-politice ale protecționismului, autoritarismului și suveranității naționale nelimitate, postulează prioritatea și autonomia dreptului intern al statelor în raport cu normele internaționale. Baza filosofică a acestei concepții este ideea hegeliană a suveranității nelimitate ca bază a relațiilor interstatale, care se referă exclusiv la sfera relațiilor între state suverane și independente. Suveranitatea internă a statelor înseamnă competența exclusivă a acestora de a armoniza interesele individuale din cadrul lor, în timp ce suveranitatea în plan internațional se bazează pe individualitatea lor absolută și nelimitată în raporturile cu celelalte state. Dreptul internațional se întemeiază pe autolimitarea voluntară a statelor și nu are caracter obiectiv (după cum susținea școala vieneză), ci depinde de voința, de declarațiile unilaterale subiective ale statelor, lipsind o forță coercitivă capabilă să-i impună normele, comparabilă sau similară cu cea de care se bucură statul în interiorul său, în relațiile cu indivizii care îi sunt subordonați.
În concepția reprezentanților acestei școli (Jellinek, Triepel)[14], la baza dreptului internațional se află acordurile voluntare între state, neexistînd nici o instanță superioară, cu autoritate competentă asupra statelor naționale. Norme obligatorii pentru state pot fi adoptate doar prin voința comună a acestora. În caz de conflict între norma de drept internațional și existența, interesele vitale, ale statului, cea care cedează este norma, întrucît, spun reprezentanții acestei orientări, dreptul internațional există pentru state și nu invers. În condițiile concepției fundamentale a statului suveran absolut, ideea de drept internațional există doar condiționat de voința acestor state, negîndu-se orice autoritate suprastatală, iar în consecință, statul federal poate lua naștere doar prin voința entităților statale implicate.
Momentul culminant al politicii din primul deceniu postbelic în vederea organizării colective a păcii și securității continentului european prin efortul propriu al țărilor sale, în condițiile în care Statele Unite și-au declinat vreun rol în acest sens, iar celelalte state extraeuropene reprezentate în Liga Națiunilor au refuzat să se implice în rezolvarea problemelor Europei l-a reprezentat proiectul Briand. Acesta a constituit, în pofida limitelor interne legate îndeosebi de incompatibilitatea unificării federale a continentului cu prezervarea suveranității absolute a statelor sale, ultima șansă de corectare pe cale pașnică, prin bună înțelegere, a greșelilor comise de autorii sistemului de la Versailles. Compromisurile impuse de presiunea naționalistă în creștere, care au făcut să planeze asupra proiectului ambiguități și suspiciuni mai mult sau mai puțin întemeiate privind urmărirea prioritară a intereselor specifice franceze de hegemonie continentală, ca și schimbarea radicală a orientării politicii externe germane, care a dat preferință intereselor naționale în fața celor general-europene, au făcut ca proiectul Briand să se dovedească tardiv și să eșueze, deschizînd, astfel, cale liberă ascensiunii naționalismului economic și politic, regimurilor autoritare și tendințelor de înarmare, care au pregătit direct noua conflagrație mondială.
[1] The Federalist by Alexander Hamilton, Chicago, 1952.
[2] Dizionario biografico degli Italiani, XLII, 1993, p. 363–377.
[3] Un sacerdote della stampa e degli Stati Uniti dŽ Europa, in “La Stampa”, August 2o, 1897.
[4] Lettere politiche di Junius, Bari, 1920.
[5] Sergio Pistone, Le critiche dŽEinaudi e di Agnelli e Cabiati alla Società delle Nazioni nel 1918, in Sergio Pistone, LŽidea dellŽunificazione europea dalla prima alla seconda guerra mondiale, Torino, 1975, p. 25–29.
[6] Giovanni Agnelli, Attilio Cabiati, Federazione Europea o Lega delle Nazioni?, Torino, 1918.
[7] Pistone, op.cit.,p. 30–36.
[8] Corrado Malandrino, Gobetti e Treves: due approcci critici al progetto di Società delle Nazioni e alla prospettiva dellŽunità europea, in Malandrino, Alle origini dellŽeuropeismo in Piemonte, Torino, 1993, p. 79–84.
[9] Ibidem, p. 76–79.
[10] Ibidem, p. 84–89.
[11] Emiglia Vigliar, LŽ unione europea allŽepoca del progetto Briand, Milano, 1983, p. 99–122.
[12] Leon Duguit, LŽétat, le droit objectif et la loi positive, Paris, 1901; Idem, Traité de droit constitutionnel, I–V, Paris, 1924–1930; George Scelle, Essai relatif à lŽunion européenne, in “Revue générale de droit international public”, 1931, p. 521–563.
[13] Hans Kelsen, Allgemeine Staatslehre, Berlin, 1925; Idem, Lineamenti di dottrina pura del diritto, Torino, 1952; Alfred von Verdross,Die Verfassung der Völkerrechtsgemeinschaft, Wien-Berlin, 1926; Idem, Zur neuesten Lehre von den Staatenverbindungen, in “Niemeyers Zeitschrift für internationales Recht”, 1925, p. 257–275.
[14] Georg Jellinek, Gesetz und Verordnung, Tübingen, 1887; Idem, Die Lehre von den Staatenverbindungen, Wien, 1882; Idem, La dottrina generale dello Stato, Milano, 1921; Idem, Allgemeine Staatslehre,Darmstadt, 1960; Heinrich Triepel, Corso di diritto internazionale, Torino, 1912; Idem, Diritto internazionale e diritto interno, Torino, 1913.