Transilvania și Academia Română

 

Dorina N. Rusu

București

 

                „Măreț arbore al culturii și sintezei etnice a neamului nostru”[1], după cum o caracteriza în 1899 Constantin I. Istrati, Academia Română a fost, încă de la înființare, expresia cea mai puternică a unității neamului românesc. „Prin însuși actul ei de fondațiune și constituire, Academia Română cuprindea, de la început, pe reprezentanții gândirii și graiului românesc, tot ce România avea pe atunci mai ales și mai nobil. Toate ținuturile aveau solii lor în acest întâi for al culturii integrale românești. Deopotrivă erau reprezentate atât Principatele de curând unite, cât și Ardealul, Banatul și Bucovina, și Basarabia, și aromânii”[2].

                Într-adevăr, decretul de înființare din 1/13 aprilie 1866, al Societății Literare (Academice) Române prevedea în mod expres alegerea de membri „din toate provinciile românești”[3]. Între acestea, Transilvania a ocupat, fără îndoială, un loc aparte în noul organism academic românesc. Obiectivul principal al noii Societăți Academice de la București, înscris în actul de constituire – cultivarea limbii române – era, în bună măsură, inspirat din prevederile „înștiințării” din 1795 a Societății Filosofești a Neamului Românesc în Mare Principatu Ardealului, „o venerată străbună a Academiei”, după expresia lui Dimitrie Gusti[4], de activitatea desfășurată la Sibiu în 1860 de Comisia filologică pentru fixarea ortografiei cu litere latine ori de statutul din 1861 al Asociațiunii Transilvane pentru Literatura Română și Cultura Poporului Român (ASTRA). Totodată, cei dintâi membri numiți, conform decretului de înființare, în noua Societate Literară (Academică) de la București au fost trei reprezentanți de seamă ai Transilvaniei: Timotei Cipariu, George Barițiu și Gavriil Munteanu.

                În condițiile în care o mare parte a teritoriilor românești, între care și Transilvania, se aflau sub dominație străină, apariția noii instituții academice reprezenta un act temerar și încurajator totodată, unitatea culturală a românilor având rolul de a o pregăti pe cea politică. Iată de ce, vestea înființării Societății Academice Române s-a răspândit cu repeziciune în toate provinciile românești, fiind salutată cu nespus entuziasm. Ziarele din Transilvania cu deosebire s-au întrecut în acele zile ale lui aprilie 1866 să facă cunoscută tuturor inițiativa guvernului de la București, care, pentru românii de peste Carpați, căpăta valoare de simbol. „Măreață va fi acea ziuă – își exprima nădejdea Iosif Vulcan în paginile «Familiei» sale – în care reprezentanții națiunei, împrăștiați de soartă în șapte țări, se vor aduna laolaltă, sublim va fi acel minut când fratele de la Pind va strânge mâna cu fratele său de la Criș”[5], „fapta rară pentru literatura română”, după cum anunța „Gazeta de Transilvania” făcând „onoare eternă atât Ministerului [Instrucțiunii Publice – n.n.], cât și Locotenenței domnești”[6]. La rândul său, Mihai Străjanu, secretarul societății „Transilvania”, publica în revista „Familia”, la 16/28 aprilie 1867, poezia sugestiv intitulată La 1 august 1867 (Inaugurarea Societății Literare Române).

                Societatea Literară (Academică) Română și-a început efectiv activitatea în 1867, an care pusese la grea încercare speranțele de autonomie ale românilor transilvăneni. În aceste împrejurări, venirea la București a membrilor ei fondatori a depășit dimensiunile unui simplu eveniment cultural, inaugurarea noii societăți căpătând valențele unei adevărate serbări a tuturor românilor. Cei trei reprezentanți ai Transilvaniei numiți în noua Societate Academică au trecut munții și apoi, prin Valea Prahovei, sau îndreptat spre București. Pe tot traseul dintre Ploiești și Capitala țării, membrii ardeleni ai Societății Literare (Academice) Române s-au bucurat de o primire entuziastă. La Băneasa, de pildă, le-au ieșit în întâmpinare sute de intelectuali, dar și meșteșugari și negustori, toți sosiți să-i salute pe cei ce veneau să facă „unirea limbii române”, după cum se exprima Ion Fălcoianu, președintele Comitetului pregătitor, care continua: „această operă va fi piatra fundamentală a edificiului la care aspirăm toți și ne felicităm de alegerea ce guvernul a făcut în persoana domniilor voastre”[7]. Aceeași atmosferă sărbătorească i-a însoțit și la intrarea în București până la biserica Sf. Gheorghe, unde a avut loc o procesiune impresionantă, ce amintea pe cea din februatie 1859 în cinstea Domnului Unirii. Ea s-a menținut și a doua zi, de 1/13 august 1867, când a avut loc, într-un cadru solemn, în care ideea unității de neam era prezentă atât în accesoriile ce împodobeau sala – harta tuturor provinciilor locuite de români, imaginea Columeni lui Traian, portretele lui Ștefan cel mare și Mihai Voiteazul –, cât și în cuvântările oaspeților și gazdelor, inaugurarea lucrărilor Societății Literare (Academice) Române. Cu această ocazie reprezentantul Transilvaniei, ilustrul filolog Timotei Cipariu, avea să sublinieze „misiunea înaltă și scopul atât de sacru cât nu pot crede că mai poate fi vreun român adevărat care să nu-i recunoască această misiune importantă și să nu-i ureze cele mai salutarie rezultate pentru întreaga românime”, căci, sublinia el în continuare, noua instituție academică „va îngriji pentru conservarea unității limbii românești din toate provinciile locuite de români. Ea îi va reda forma curat națională română, pentru ca să figureze cu toată demnitatea între și lângă surorile ei de gintă latină. Ea va pune fundamentul pentru o literatură adevărată națională, corectă în expresiuni, corectă în forme, fără care nici o literatură nu poate merita a se chema literatură”[8].

                Atmosfera din acele zile cu adevărat memorabile, insuflată de importanța momentului cu profunde semnificații culturale pentru toți românii, l-au făcut pe George Barițiu ca, în ultima ședință a celei dintâi sesiuni a noii instituții academice, să adreseze mulțumiri „către soți, câți și câte ne-au întâmpinat cu atâta elan și caritate frățească”[9]. Cu același prilej, Timotei Cipariu afirma răspicat: „Dea ceriul ca simțul național român, care s-a deșteptat acum cu atâta tărie, să se lățească în toate unghiurile României până la cabanele cele mai obscure ale țăranului, ca și în palatele cele mai superbe ale marilor națiuni române. Dea ca tot românul să vină la conștiința demnității naționale și să o apere cu toată tăria cuvântului și a inimei. Dea ca tot românul să se simtă fiu al României, român cu originea, român cu limba și să fie mândru că este și se numește român”[10].

                Acest caracter profund național, imprimat încă de la înființare Societății Academice Române, s-a menținut și s-a întărit în toți anii care au urmat. Adevărat „institut național”, după cum era definită Academia Română în decretul din 1879 de transformare a Societății Academice Române, el va primi, de-a lungul anilor, reprezentanți de seamă ai științei și culturii din toate provinciile unde se simțea și se vorbea românește, deci și din Transilvania. Mărturie în acest sens stau numeroșii specialiști primiți ca membri „activi” (titulari), corespondenți și „onorari” (de onoare) originari din această străveche provincie românească – de la înființare și până în prezent peste 145: istoricii George Barițiu, Ioan Bogdan, Silviu Dragomir, Alexandru Lapedatu, Ioan Lupaș, Ștefan Meteș, Andrei Oțetea, Alexandru Papiu-Ilarian, Ștefan Pascu, David Prodan, Ioan Ursu, istoricul de artă Virgil Vătășianu, numismatul Constantin Moisil, scriitorii Ion Agârbiceanu, Andrei Bârseanu, Lucian Blaga, George Coșbuc, Octavian Goga, Emil Isac, Liviu Rebreanu, filologii și lingviștii Ion Bianu, Timotei Cipariu, Ovid Densusianu, August Treboniu Laurian, Ștefan Pașca, Sextil Pușcariu, medicii Iuliu Hațieganu și Aurel Moga, botaniștii Alexandru Borza, Emil Pop, Florian Porcius, Iuliu Prodan, chimiștii Gheorghe Claudiu Suciu și Nicolae Teclu, geograful Tiberiu Morariu, fizicianul Ion I. Agârbiceanu, inginerii Remus Răduleț, Gheorghe Silaș, Aurel Vlaicu, pedagogul Onisifor Ghibu, filosoful Dumitru D. Roșca, psihologul Alexandru Roșca, economistul Ion Lapedatu, compozitorii Gheorghe Dima și Sigismund Toduță, sculptorul Cornel Medrea, oamenii politici Valeriu Braniște și Iuliu Maniu, viitorul patriarh Miron Cristea, mitropoliții și episcopii Nicolae Bălan, Nicolae Colan, Iuliu Hossu, Nicolae Ivan, Dionisie Romano, Dumitru Stăniloae, Andrei Șaguna, Alexandru Todea – pentru a nu cita decât câteva nume.

                Un moment cu adânci semnificații l-a constituit alegerea, la 24 martie/5 aprilie 1893, ca președinte al înaltului for de știință și de cultură de la București a marelui cărturar transilvănean George Barițiu, „fruntaș între fruntași, neobosit la muncă, neobosit la fapte, cu inimă caldă și tare pentru tot ce privește neamul românesc”, după cum îl caracteriza cu acel prilej D.A. Sturdza[11]. Hotărârea Academiei Române a luat în Transilvania proporțiile unui adevărat eveniment național: la Sibiu, ASTRA a organizat o mare manifestație publică, iar numeroși intelectuali din Brașov, Blaj, Năsăud, Arad i-au trimis telegrame de felicitare. Presa, la rândul ei, a consemnat în termeni entuziaști această decizie: „Un ardelean președinte al Academiei Române din București – scria în acele zile Iosif Vulcan în paginile revistei sale «Familia». Iată marele eveniment, a cărui glorie se revarsă asupra tuturor românilor de dincoace. Un eveniment și mai important prin considerațiunea că el ne indică continuitatea culturală a neamului românesc”[12].

                Dar nu numai prin componență, cât mai cu seamă prin activitatea desfășurată și atitudinea adoptată de-a lungul anilor față de marile momente ale luptei românilor pentru unitate națională a demonstrat Academia Română că este un adevărat „templu al culturii întregului neam românesc”. O atenție aparte s-a acordat studierii Transilvaniei sub toate aspectele. Nu întâmplător, seria discursurilor de recepție a fost inaugurată în 1869 de un reprezentant al acestei străvechi provincii românești, Alexandru Papiu-Ilarian, care s-a aplecat asupra unuia dintre corifeii Școlii Ardelene, Gheorghe Șincai, „unul din cei mai mari români, martir al românismului”, după cum îl caracteriza George Barițiu, și el fiu al Transilvaniei, autorul celui dintâi răspuns la un discurs de recepție[13]. Seria discursurilor de recepție, deschisă de Al. Papiu-Ilarian, a fost continuată și de alți reprezentanți ai Transilvaniei, care au evocat personalități de seamă originari din această parte de țară, ori au prezentat diverse aspecte legate de provincia ai cărei reprezentanți erau în forul academic: Viața și operele lui Petru Maior (discurs rostit de Atanasie Marian Marienescu în 1882); Flora din fostul district românesc al Năsăudului în Transilvania (Florian Porcius, 1885); Arhiepiscopul și mitropolitul Andrei baron de Șaguna (Nicolae Popea, 1900); Nicolae Popea și Ioan Micu Moldovanu (Ioan Lupaș, 1920); Istoriografia română ardeleană în legătură cu desfășurarea vieții politice a neamului românesc de peste Carpați (Alexandru Lapedatu, 1923); Andrei Bârseanu și naționalismul (C. Rădulescu-Motru, 1924); Un precursor al unității naționale: profesorul ardelean Constantin Romanul-Vivu (Silviu Dragomir, 1929). Acestora li

s-au adăugat și cele ținute de alți transilvăneni: Despre vegetarianism (Pavel Vasici-Ungureanu, 1880), Ugrinus – 1291 (Ioan Pușcariu, 1901), Gândirea istorică în Academia Română. 1866–1918 (Ștefan Pascu, 1975).

                Problemele Transilvaniei au constituit și subiectul unor interesante comunicări ținute sub cupola supremului for științific român: Noțiuni relative la economia și istoria civilizațiunii în Transilvania (George Barițiu, 1877); Însemnătatea documentelor din arhivul săsesc al Brașovului pentru sfragistica românească (Grigore Tocilescu, 1905); Îndreptări și întregiri la istoria românilor după acte descoperite în arhivele săsești: Brașovul (N. Iorga, 1905); Viața și faptele lui Avram Iancu (Ioan Lupaș, 1924); Influența războiului din 1877 în Transilvania (Gheorghe Bogdan-Duică, 1927); Situația de drept a românilor din Ardeal până în 1848 (Silviu Dragomir, 1935); Voievodatul Transilvaniei în secolele XII și XIII (Ioan Lupaș, 1936); Unitatea economică a Transilvaniei cu România (Gheorghe Tașcă, 1944); Politica românilor din Ardeal în anii 1848–1849 și Curtea din Viena (Silviu Dragomir, 1942); Originile Principatului Transilvaniei (Ion I. Nistor, 1947); Politica lui Mihai Viteazul față de naționalitățile din Transilvania (Ion I. Nistor, 1946); Țărănimea din Transilvania în Revoluția de la 1848 (Silviu Dragomir, 1948); Din viața religioasă a Transilvaniei în secolul al XVI-lea (Ion I. Nistor, 1948) etc.

                Evenimentele importante ce aveau loc în Transilvania și-au găsit un profund ecou în Academia Română, așa cum a fost, de pildă, mișcarea memorandistă. Exprimându-și solidaritatea față de lupta românilor transilvăneni, înaltul for de știință și de cultură al țării a întocmit, în 1894, un Apel către corpurile învățate ale lumii, unde, după o amplă prezentare istorică, în care se evidenția rolul poporului român ca apărător al civilizației în această parte a Europei, se sublinia: „Academia Română, cercetătoare a neamului românesc, păstrătoare a limbii națiunii românești și centrul de activitate al culturii românești, face un călduros apel la membrii institutelor de cultură al întregului neam omenesc ca să se intereseze de cauza cea dreaptă a românilor din Transilvania și Ungaria, care e, totodată, o cauză generală română”[14]. De altfel, în ședința din 28 februarie/12 martie 1895, trecând în revistă principalele evenimente petrecute în viața forului academic, secretarul ei general D.A. Sturdza, sublinia: „Academia Română, cea mai înaltă instituție de cultură a neamului românesc, nu a putut sta nepăsătoare în fața pericolelor de care e amenințată cultura națională în acea țară locuită de români, unde s-au născut bărbați puternici ca Șincai, Samuil Clain și Petru Maior, Șaguna, Șuluț și Barițiu”[15].

                În anii următori, Academia Română a fost prezentă și la alte momente cu caracter profund național din viața Transilvaniei – împlinirea a 40 de ani de la apariția revistei „Familia”, care „prin lucrările originale ce s-au publicat în paginile ei, prin reproducerea celor mai bune producțiuni literare din toate țările românești”, a făcut „să pătrundă gustul cititului în masa cărturarilor, a preoților și a învățătorilor de peste Carpați”, fiind un adevărat „stegar al limbii și culturii naționale românești”, după cum se arăta în telegrama trimisă revistei la 20 mai/2 iunie 1904[16], ori comemorarea, în 1905, la Blaj, a unui veac de la nașterea marelui cărturar Timotei Cipariu, membru fondator al Societății Academice Române –, exemple prin care supremul for de știință și de cultură de la București a reușit să „întreție flacăra unui patriotism care nu cunoștea hotarele artificiale ale României ci, săltând peste Carpați, înfrățea de fapt pe cei cu care erau frați de drept”[17].

                Izbucnirea celei dintâi conflagrații mondiale și intrarea României în război în vederea eliberării teritoriilor românești aflate sub stăpâniri străine și reîntregirea țării în hotarele ei firești au găsit în Academia Română un profund ecou. Trecerea, în noaptea de 14 spre 15 august 1916 a armatei române prin trecătorile Carpaților, în Transilvania, a fost salutată cu cuvinte entuziaste de numeroși membri ai Academiei, între care și de poetul „pătimirii noastre”, Octavian Goga, care, ca ardelean, simțea mai bine ca oricine acest moment istoric. Pentru el „Carpații care ne rupeau în două, Carpații care ne încercuiau peste mijloc ca o chingă de fier, Carpații nu mai sunt. Oștirea noastră i-a mutat în Țara Românească”[18]. Pe frontul reîntregirii naționale s-au aflat, direct sau indirect, și membri ai Academiei, pentru care eliberarea provinciilor aflate sub stăpâniri străine și unirea lor cu patria-mamă devenise obiectivul principal.

                În supremul for de știință și de cultură de la București, asemeni celorlalte momente din anul Unirii 1918, avea să găsească un profund ecou mărețul act al Unirii Transilvaniei cu Țara de la 1 Decembrie 1918, la Marea Adunare Națională de la Alba Iulia participând și personalități care se numărau ori se vor număra printre membrii Academiei Române: Silviu Dragomir, Lucian Blaga, Vasile Goldiș, Miron Cristea, Augustin Vancea, Iuliu Maniu, Iuliu Hossu, Ioan Lupaș ș.a. În telegrama trimisă de membrii supremului for de știință și de cultură de la București Consiliului Național Român de la Sibiu se arăta: „Academia Română, care reprezintă, de la întemeiere, unitatea culturală a românilor de pretutindeni, trimite salutul ei frățesc Comitetului Național și Adunării care a proclamat unirea politică a românilor din Transilvania, Banat și Țara Ungurească cu regatul, realizând, prin actul lor, gândul statornic al neamului”[19].

                Reunită în întregul ei, la 14 mai 1919, într-o ședință solemnă[20], care marca atât victoriile din anul Unirii 1918, cât și împlinirea unei jumătăți de veac de la înființare, Academia Română a putut să-și exprime din plin bucuria realizării României Mari, pentru care a luptat neîntrerupt, de la întemeierea sa. Vorbind cu acest prilej în numele Transilvaniei, autorul adevăratului imn Pe-al nostru steag, poetul Andrei Bârseanu, exprima, în numele „membrilor din Ardeal, Banat, Crișana și din Maramureș ai acestei înalte corporațiuni” bucuria „că de aici înainte ne vom putea întâlni fără piedici cu colegii noștri din celelalte ținuturi ale României întregite și împreună cu dânșii vom putea lucra fără teamă și fără rezerve, întrucât ne iartă puterile, la dezvoltarea literaturii și științei românești și la înaintarea culturii naționale. Nu ne îndoim nici o clipită – continua el – că Academia Română, care și în prima jumătate de veac a ființării sale a contribuit așa de mult cu deosebire pentru studierea limbii și istoriei naționale, nu va înceta de a fi și pe mai departe un izvor nesecat de lumină și un mijloc de întărire a unității noastre naționale”.

                Și după mărețul act de la 1 Decembrie 1918, Academia Română a continuat să fie ceea ce președintele supremului for, Dimitre Onciul, definea drept un „institut de cultură națională a tuturor românilor”[21]. Cu prilejul marcării unui deceniu de la marele act al Unirii tuturor românilor, vorbind în numele Transilvaniei, Sextil Pușcariu ținea să afirme, între altele: „Carpații, care lăsau să treacă prin piatra lor răsunătoare, glasul inimilor ce băteau de la frate la frate, opreau însă să se vadă pe cei despărțiți unul de altul. În locul dragostei idealizate prin depărtare, începe astăzi tot mai mult, prin cunoașterea cât mai temeinică a marilor calități ascunse în sufletele românilor din toate provinciile să se adâncească iubirea bizuită pe înțelegere și prețuire, pe care luptele mărunte de fiecare zi o întunecă numai în aparență”[22]. În 1938, cu un prilej similar, de rememorare a marelui act de la 1 Decembrie 1918, președintele Academiei Române sublinia: „În menirea instituției noastre faptul consolidării neamului românesc într-o unitate de stat și de cultură este de o neîntreruptă actualitate; instituția noastră însăși este un simbol al acestei uniri. În sânul Academiei Române – arăta atunci Constantin Rădulescu-Motru – am avut pe cei mai vajnici reprezentanți ai Ardealului, așa cum îi avem și astăzi, înainte ca vitejia oșteanului român să fi înlăturat barierele politice care ne despărțeau. Simbol premergător al unirii înainte de 1918 – conchidea marele filosof – Academia Română înțelege să rămână și pe viitor primul arsenal spiritual în care să se făurească valorile perene ale culturii unitare românești”[23].

                Anii care au urmat mărețului act al Unirii au fost deosebit de rodnici pentru Academia Română. Mai mult decât până în 1918, în rândurile membrilor supremului for au fost primiți numeroși oameni de litere și de științe din provinciile curând alipite, între care și importante personalități din Transilvania. De asemenea, cercetările în cele mai variate domenii (lingvistică, istorie, folclor, etnografie, geografie etc.) asupra provinciilor de curând reunite s-au înmulțit și s-au diversificat. Academia Română a fost printre primele instituții care a salutat cu entuziasm inaugurarea Universității „Dacia Superioară” din Cluj: „nu poate avea nicăieri un răsunet așa de puternic și de adânc – se arăta în telegrama trimisă de supremul for de la București, la 13 februarie 1920 – ca în sânul Academiei Române. Faptele trecutului, starea prezentului și îndrumările viitorului lămuresc înțelegerea acestui răsunet. Cuvântul Academiei Române către Universitatea din Cluj este deci să crească, să muncească pentru ca, printr-însa, cultura neamului românesc să înflorească”[24].

                În condițiile în care unitatea național-statală a României a fost din nou grav amenințată, iar trupul țării supus unor dureroase rapturi teritoriale, luările de poziție ale Academiei Române s-au înmulțit. La 20 septembrie 1940, deschizând ședința Academiei Române, președintele înaltului for de cultură al țării, Constantin Rădulescu-Motru, anunța cumplitul moment al ruperii din teritoriul național al Nord-Vestului Transilvaniei, în urma odiosului Dictat de la Viena din 30 august: „În urma dureroaselor mutilări aduse trupului neamului nostru, care pe mulți dintre frați i-a aruncat pe drumul pribegiei și al mizeriei – sublinia el, referindu-se la rășluirile teritoriale făcute în urma pactului Ribbentrop-Molotov și a Dictatului de la Viena – o singură mângâiere ne-a rămas: constatarea solidarității naționale. Suntem în aceeași credință astăzi, ca și înainte. Popor nefericit, pus la răscrucea tuturor primejdiilor, dar popor cu încredere în destinul său”[25]. În aceeași ședință, Ioan Lupaș protesta vehement împotriva atrocităților săvârșite în Transilvania de Nord de ocupanți, iar într-o comunicare ținută la 4 octombrie 1940, istoricul Silviu Dragomir prezenta Câteva considerațiuni asupra vechiului și noului statut privitor la granițele Ardealului românesc. În condițiile în care părți din teritoriul național se aflau din nou sub stăpâniri străine, evocarea, sub cupola Academiei Române, la 3 decembrie 1943, a momentului Unirii Transilvaniei cu patria-mamă apare încărcat de semnificații deosebite. „La 1 Decembrie 1918, în cetatea de la Alba Iulia, pentru totdeauna sfântă pentru intrarea triumfală a lui Mihai Viteazul, dar și prin chinurile lui Horia și Avram Iancu, mucenicii neamului, românii de peste Carpați, într-un unanim glas, au pecetluit hotărârea nestrămutată de a se uni în jurul vechiului regat. S-a ajuns, astfel, la întemeierea unei mândre țări, cu conturul soarelui, cu un popor de aceeași lege și credință, dezvoltat pe locul unde s-a născut”, sublinia cu acest prilej președintele supremului for de cultură de la București, Ion Simionescu, care continua: „E în tradiția instituției noastre, care aparține tuturor românilor încă de la înființarea ei, această evocare. În vechea ei incintă s-a concretizat unirea spirituală a reprezentanților românilor de pretutindeni. Chipurile lor ne stau mereu în față, alcătuind un sfânt altar al unității neamului românesc. Ei ne aduc neâncetat aminte să nu deznădăjduim, oricât de grele ar fi cumpenele prin care trecem. Ne mai spun ceva drept îmbărbătarea de fiecare clipă. Nu poate fi nimic mai întăritor decât păstrarea neslăbită a dragostei de țară și de neam. Aceasta să ne fie călăuza acțiunilor noastre individuale; ea să ne dea curajul sacrificiilor”[26].

Eliberarea întregului teritoriu național de către armatele române și revenirea între hotarele României a Nord-Vestului Transilvaniei a fost salutată în termeni entuziaști de plenul Academiei Române: „Nedreptatea istorică a așa-zisei linii «demarcaționale» de la Viena – monument de arbitrar, nu de arbitraj – a fost definitiv înlăturată. Trupele românești au ajuns pe frontierele firești din 1940. S-a încheiat astfel un dureros capitol din istoria plină de suferință a Ardealului”, sublinia Dimitrie Gusti, în ședința din 27 octombrie 1944[27]. Și tot el, în ziua de 1 Decembrie a aceluiași an, ținea să afirme: „Comemorarea de astăzi este un minunat prilej al unui examen de conștiință pentru români, ce trebuie să simtă azi, mai mult ca oricând, ceea ce-și datoresc lor înșile, ceea ce datoresc altora și ceea ce sunt în stare, prin creații, descoperiri și contribuții potrivite geniului național, a da umanității”[28], în acest proces Academiei Române revenindu-i rolul primordial.

Promotoare a marilor valori culturale ale națiunii române, „templu”, „sanctuar” și „areopag”[29] al științelor, personificare a însuși sufletului poporului român, Academia Română, prin membrii ei, ca și prin întreaga sa activitate desfășurată de-a lungul anilor, „bogată, variată și în strânsă legătură cu interesele, concepțiunile și idealul neamului”[30], ca și prin atitudinea adoptată față de momentele cruciale ale istoriei poporului român, a dovedit că „face parte din sufletul neamului românesc și este a națiunii, precum națiunea găsește într-însa vatra pururea nestinsă a iubirii de neam, a amintirilor scumpe și a nobilelor imbolduri”[31]. În acest suprem for de cultură și de știință al țării, în care „când cineva zice român, șterge și Dunărea și Carpații”[32], Transilvania a fost, de la început și mereu „acasă”.



[1] „Analele Academiei Române. Dezbateri”, s. II, t. XXI, 1899–1890, p. 163.

[2] Ibidem, t. LIV, 1934–1935, p. 31.

[3] „Analele Societății Academice Române”, s. I, t. I, 1867, 1868, 1869, p. 3.

[4] Dimitrie Gusti, Ființa și menirea academiilor. Discurs rostit de… la 10 iunie 1923 în ședința solemnă cu răspunsul dlui Vasile Pârvan, București, 1923, p. 32.

[5] Iosif Vulcan, Societatea Literaria Romana, în „Familia”, nr. 11 din 15/27 aprilie 1866, p. 131.

[6] „Gazeta de Tranmsilvania”, nr. 27 din 9/21 aprilie 1866, p. 108, col. I.

7 V.A. Urechia, Actele și serbarea națională a inaugurării Societății pentru gramatica și glosariul limbii române, București, 1867, p. 37; cf. și Ștefan Pascu, Istoricul Academiei Române. 125 de ani de la înființare, 1866–1991, București, 1991, p. 73.

 

[8] Ibidem.

[9] „Analele Societății Academice Române”, t. I, 1867, 1868, 1869, p. 128.

[10] Ibidem.

[11] „Analele Academiei Române. Dezbateri”, s. II, t. XIV, 1893–1894, p. 141.

[12] „Familia” din 25 martie/6 aprilie 1893.

[13] Alexandru Papiu-Ilarian, Viața, operele și ideile lui Georgiu Șincai din Șinca. Discursul de recepțiune de… și răspunsul lui George Barițiu în ședința publică a Societății Academice Române din 14 septembrie 1869, București, 1869, p. 64.

[14] „Analele Academiei Române. Dezbateri”, s. II, t. XVII, 1894–1895, p. 9.

[15] Ibidem, t. XVI, 1894–1895, p. 48.

[16]  Ibidem, t. XXVII, 1904–1905, p. 16.

[17] Ibidem, t. XXVIII, 1905–1906, p. 18–19.

[18] „Epoca”, din 17 august 1916.

[19] „Analele Academiei Române. Dezbateri”, s. II, t. XXXIX, 1917–1919, p. 157.

[20] Întreaga desfășurare a ședinței, în Ibidem, p. 197–246.

[21] Ibidem, t. XLI, 1921, p. 289.

[22] Ibidem, t. XLIX, 1928–1929, p. 39.

[23] Ibidem, t. LVIII, 1938–1939, p. 45.

[24] Ibidem, t. XL, 1920–1921, p. 43.

[25] Ibidem, t. LXI, 1940–1941, p. 12.

[26] Ibidem, 1943–1944, p. 83.

[27] Ibidem.

[28] Ibidem, p. 102.

[29] În acest sens, Dimitrie Grecescu, în discursul său de recepție, numea Academia Română dreppt „templul cel mai înalt al culturii neamului românesc” (O schițare din istoria botanicii. Începutul, mersul și progresele sale în general și la noi în parte. Discurs rostit la 24 martie (6 aprilie 1908 în ședința solemnă. Cu răspuns de dr. C.I. Istrati, București, 1908, p. 45); generalul Constantin Presan caracteriza, la 7 august 1923, instituția academică drept „cel mai înalt sanctuar de cultură” al țării (Arhiva Academiei Române, fond A-7-1923, f. 25–26); Iosif Vulcan, cu ocazia alegerii, la 2/14 aprilie 1891, ca membru titular, asemuia Academia Română cu un „areopag literar” („Analele Academiei Române. Dezbateri”, s. II, t. XIII, 1891, p. 115); pentru arhimandritul Vasile Mangra, instituția academică de la București era un „înalt areopag al științei și culturii naționale” (Ibidem, t. XXXI, 1909, p. 210), iar pentru Ion I. Nistor „supremul areopag al gândirii și simțirii românești” (Ibidem, t. XXXVII, 1915, p. 181).

[30] Ibidem, t. XXV, 1901–1902, p. 17.

[31] Ibidem.

[32] Expresia îi aparține lui Bogdan Petriceicu Hasdeu și a fost rostită în ședința din 2/14 aprilie 1892 (Ibidem, t. XIII, 1892–1893, p. 116).