PENTRU O ISTORIE A BANATULUI ÎN SEC. AL XIX-LEA.

COMITATELE CARAȘ ȘI SEVERIN ÎNTRE ERA LIBERALĂ

ȘI UNIFICAREA DIN ANUL 1880

 

  Attila Varga

Institutul de Istorie  „George Bariț” din Cluj-Napoca

 

Anii 1849–1850 au fost pentru românii bănățeni și ardeleni anii protestelor și a cererilor vane. În această perioadă, s-a manifestat și o puternică tendință de unificare a națiunii, tendință ce s-a concretizat mai ales în Petiția generală din 13 februarie 1849, semnată de 7 reprezentanți ai Transilvaniei și 3 reprezentanți ai Banatului, prin care se cerea unificarea tuturor românilor din Imperiul Habsburgic într-o națiune independentă cu o administrație proprie. Însă, așa cum se cunoaște, prin Constituția din 4 martie 1849,  bănățenii au fost scindați în Voivodina Sârbă și Banatul Timișan care aparțineau de Austria,  realitate care va dăinui până în anul 1860.

Spre sfârșitul epocii noului absolutism, în anul 1859, se întâmplă 2 evenimente deosebite care determină 2 apropieri la fel de deosebite. Primul eveniment a fost Unirea Principatelor, iar al doilea, războiul austro-franco-piemontez soldat cu înfrângerea Austriei, realitate care a facilitat o apropiere a împăratului de aristocrația maghiară. Acesta a realizat faptul că sistemul de guvernare absolutist nu mai este unul agreat, prin urmare trebuia căutată o formulă mai potrivită cu imperativele momentului. Prin emiterea Diplomei din octombrie 1860, se ajunge astfel la inaugurarea unei noi epoci numită liberală sau constituțională. Un prim pas spre înfăptuirea acestui program îl constituie reorganizarea senatului imperial, datând din 1851 și având 15 membrii și vot consultativ.  Acum senatul are  45 de membrii și, fapt sugestiv, noii senatori nu au fost numiți ca exponenți ai națiunii căreia aparțineau, ci ca reprezentanți ai țărilor de coroană.  Fruntașii români au aflat despre tratativele dintre austrieci și unguri în privința Banatului, motiv pentru care Andrei Mocioni, în ședința din 24 septembrie 1860 a propus o nouă reformă în care se vorbea despre:  egalitatea între națiunile conlocuitoare și subvenționarea în mod egal de către stat a confesiunilor. Cu această ocazie, el a subliniat faptul că factorii principali sunt popoarele, iar, cu ocazia unei audiențe la împărat, a accentuat  că nu s-ar putea legitima în nici un chip introducerea administrației maghiare în Banat unde populația constă mai vârtos  din români și în număr mai mic din sârbi și din germani.  S-a așteptat foarte mult de la conferința de la Timișoara din data de 1819 noiembrie 1860, prezidată de către episcopul unit Alexandru Dobra – moțiunea adoptată era aproape aidoma cu programul lui Murgu de la 1848 – dar  așa cum remarca G. Bariț – încorporarea Banatului la Ungaria fusese deja decisă la Viena și era una din condițiile sine qua non pentru o mai strînsă apropiere de Ungaria, respectiv de aristocrația maghiară, de care împăratul avea atâta nevoie pentru succesul politicii sale. Astfel,  nici memoriul din decembrie 1860, semnat de peste 12.000 de intelectuali, negustori și meseriași din Banat, nici jalbele și doleanțele sârbilor în frunte cu patriarhul Raiacici nu și-au gasit ecoul așteptat. Prin patenta din 27 decembrie 1860 împăratul  Franz Joseph I a decis, împotriva voinței românilor și a sârbilor, anexarea Banatului la Ungaria.

În realitate, publicarea diplomei imperiale din 20 octombrie 1860,  prin care, asa cum s-a mai amintit, se instaurează sistemul liberal de guvernare, s-a declansat în întreg imperiul habsburgic un puternic reviriment al miscarilor naționale.  În noul context în care se află acum monarhia, popoarele caută să profite de „dezghețul” survenit, fie pentru a-și largi autonomia politică de care se bucuraseră înainte de revoluție, fie pentru a obține o asemenea autonomie. Această tendință se lovește însă, pe de-o parte de rezistența cercurilor conducătoare habsburgice care subscriu la o politică cu țeluri centralizatoare, iar, pe de-altă parte, de tendințele de supremație ale națiunilor așa-numite

„ istorice”.

                Actul fundamental din octombrie, chiar dacă recunoaște egalitatea tuturor popoarelor istorice și neistorice nu preconizează autonomia și federalizarea lor, ci doar pe aceea a vechilor provincii de coroană. Soarta ansamblului actelor care poartă numele de „Diploma din Octombrie” depindea de atitudinea nobilimii maghiare, una din cele mai puternice entitați sociale din imperiu, după burghezia și nobilimea germană. Aceasta însă, profitând de controlul său asupra administrației și justiției, ceea ce constituia un puternic atuu, atât împotriva guvernului vienez, cât și împotriva naționalitaților, se afirmă de la început ca fiind adversară a noii politici. Considerând  concesiile care i s-au făcut prin actele fundamentale liberale ca  tot atâtea semne de slabiciune ale habsburgilor,  ea se pronunță pentru o  restitutio in integrum a legilor din 1848, inclusiv uniunea Transilvaniei cu Ungaria1. Pe scurt, în anul 1861, elita maghiară refuză compromisul cu habsburgii. Aceasta este și cauza dizolvării dietei maghiare întrunită la Pesta din aprilie până în august 1861. Nobilimea maghiară refuză să acorde națiunilor nemaghiare autonomia administrativă pe care o revendicau. Singura concesie pe care este dispusă să o facă este posibilitatea folosirii limbilor naționale pe planul administrației locale. Din acest motiv,  ea se va gasi în fața unei duble opoziții,  aceea a Vienei și a celorlalte naționalitați, dornice sa-și creeze un cadru constituțional care să le asigure o dezvoltare mai liberă a entității lor naționale. Rând pe rând, croații, românii, sârbii și slovacii trec la stabilirea programului politic  propriu în contextul noilor împrejurări ivite. Românii din imperiu au primit diploma cu mari speranțe. Acțiunea politică românească începe să se înfiripeze încă din vara anului 1860 în atmosfera nouă creată de dezbaterile senatului imperial. În cadrul dezbaterilor, contestarea cea mai vehementă și argumentele cele mai solide au fost aduse de către delegații români împotriva încorporării Transilvanniei și a Banatului la Ungaria. Analizând situația, delegatul bănățean în înaltele foruri maghiare, Andrei Mocioni remarca faptul că situația naționalitățiilor era una foarte îngrijorătoare, întrucât preconizata egalitate în drepturi era  un paravan frumos în spatele căruia se făceau mai ușor atacurile la viața politică națională a poporului român. Se mai face și o altă observație pertinentă: cele 4 comitate care formau obiect de dispută între Ungaria și Transilvania: Crasna, Solnocul de Mijloc, Chioarul și  Zarandul au fost declarate ca aparținând de Ungaria. Prin aceasta, Transilvania a fost lipsită de 4 comitate românești bine dezvoltate național, aceasta  pentru  a slăbi elementul românesc de aici, iar, la ocazia potrivită, să fie încorporată și această provincie la Ungaria2.

În acest nou context politic, relațiile românilor cu maghiarii în comitate au fost extrem de încordate, mai ales dacă se are în vedere compunerea comitetelor chemate să suplinească congregațiile. În acest sens, nu s-a ținut cont de forța numerică a românilor în ceea ce privește compunerea listelor cu membrii chemați să formeze comitetele municipale. La  numirea comiților supremi, la început, abia  4 români au putut fi desemnați: Emanuil Gozsdu din Lugoj, Ioan Bran de Leményi din Făgăraș, Ioan Pipoș din Baia de Criș, Sigismund Papp din Chioar, urmând mai târziu numirea lui Augustin  Ladai  pentru Comitatul Alba Superioară și Alexandru Bohățiel, pentru districtul Năsăudului.

Așa cum arată documentele de epocă, românii din Banat  nu au fost consultați în ceea ce privește impunerea unei noi ordini politico – administrative, astfel că, în Ungaria s-a organizat: Comitatul Bihorului – aici erau 228.000 de români, iar în comitetul superior erau 500 de maghiari și 80 de români - , apoi  Comitatul Aradului – cu 200.000 de români. Comitetul Comitatens avea 660 de membrii din care 270 erau români – Comitatul Timiș  - cu 170.000 de români, 80.000 erau germani, 30.000 erau sârbi și 8.000 erau maghiari.  Românii au avut în comitet 138 de reprezentanți, pe când celălalte naționalități dispuneau de 453 de reprezentanți. – Comitatul Torontal – cu 70.000 de români. Aici nu s-a ales nici un dregător român. – Comitatul Caraș – deputatul cercului de Lugoj, Emanuil Gozsdu alege să nu meargă la dieta  maghiară, deoarece nu este primit ca reprezentant al națiunii sale, ci ca delegat maghiar, reprezentant al unui cerc alegător.  El a considerat că numai un congres general al tuturor românilor din Ungaria, Banat și Transilvania poate fi locul unde românii adunați laolaltă  își  pot  face cunoscute dorințele lor3.

În privința administrației teritoriului comitatelor, diploma din 1860 a însemnat o reorganizare generală comitatensă,  impunându-se din nou acea împărțire care fusese și în anii 1846,  respectiv 1848. Comitatul Caraș a avut în anul 1846 un sistem administrativ format din 5 prim – pretori și 11 vicepretori. În comitatul Timiș s-a impus o schimbare semnificativă: vechea circumscripție Hodoș a fost fragmentată, mai exact comunele ei au fost integrate în teritoriile a 3 plase:  plasele LippaRékas și Mureș. Situația se va menține până în anul 1871 când s-a consolidat sistemul plaselor în comitatele Caraș,  Mureș  și TorontalCarașul a avut în componența sa 10 plase:  Făget, Mureș, Lugoj, Timiș, Bega, Reșița, Bocșa, Carașova, Oravița și Sasca4. Articolul 27 al legii din 1873 a consacrat faptul că  plasele: Caransebeș, Teregova, Bozovici  și  Orșova  sunt integrate Comitatului Severin  cu reședința la Caransebeș, iar teritoriul din partea stângă a Carașului, cu plasa Biserica Albă în întregime, aparține Comitatului Caraș. În ceea ce privește teritoriul din partea dreaptă a Carașului, cu comunele Károlyfalva, Nicolincz și Gaitoș, ele aparțin Comitatului Timiș. Conform aceleiași legi din anul 1873, în Comitatul Torontal au intrat următoarele plase:  PancsovaAlibunar, Perlasz  și Antalfalva. Pancsova, Biserica Alba  și Caransebeș au devenit  orașe municipii,  iar în componența celor 4 plase din  Severin au fost incluse un număr precis de comune:  în plasa  Caransebeș – 37 de comune,  în plasa Teregova – 22 de comune,  în plasa Orsova – 29 de comune,  iar în plasa Bozovici – 18 comune. O dată cu momentul 1860, s-a declanșat o veritabilă luptă în comitate căci se ordonase reorganizarea lor pe baze constituționale, dar cu respectarea dispozițiilor cuprinse în diplomă, prin urmare și cu respectarea drepurilor naționale ale românilor. Lupta s-a dat mai ales pentru limbă, căci aceasta era expresia naționalității și respectându-se limba, se respecta și naționalitatea. Deși erau majoritari, românii nu și-au putut impune punctul de vedere. Partea maghiară a considerat că doar legile de la 1848 trebuie să formeze baza noii organizări în stat. A fost o greseală a guvernului central ideea reorganizării țării în spirit constituțional, fără să asigure și egalitatea în drepturi pentru națiuni. Sau poate că n-a fost tocmai o greșeală, ci o portiță, o breșă lăsată intenționat de împărat  maghiarilor pentru a-i atrage de partea sa. Poate că a fost o manieră subtilă și inteligentă de a împăca două părți care erau ostile coroanei. De maghiari avea nevoie, deci le-a creat contextul favorabil reluării vechilor drepturi și privilegii. Celorlalte naționalități

le-a îndeplinit teoretic așteptările, dar nu a mai oferit și instrumentele necesare punerii lor în practică,  tocmai pentru a nu-i îndepărta pe maghiarii de care avea atâta nevoie. Prin urmare, din punctul de vedere al coroanei, ambele părți au fost teoretic pe deplin satisfăcute, dar practic doar una dintre ele, cea care a și pus în valoare avantajul oferit de constituție. Pe baza acestui fapt, maghiarii au trecut la reorganizarea și restaurarea municipală corespunzător propriilor interese.

Conform decretelor imperiale înscrise în constituție, șefii de comitat – comiții supremi - pentru afacerile administrative, trebuiau să formeze comitete comitatense, unde să intre persoanele cele mai capabile din fiecare comitat. În comitatul Caraș, așa cum s-a mai amintit deja, comite suprem a fost ales  Emanuil Gozsdu. La 31 ianuarie 1861, în sala mare a comitatului el a prezidat o conferință ce viza compunerea listei pentru membrii comitetului reprzentativ. Deși românii formau 99 de procente din totalul locuitorilor din comitat,  ei au cedat  celorlalte naționalitați – maghiari și germani – 100 de locuri din cele  400. Pe data de 19 februarie 1861, Gozsdu a prezidat o nouă adunare comitatensă cu scopul alegerii funcționarilor. Cu această ocazie, s-a cerut ca limba română să fie recunoscută ca limbă oficială alături de cea maghiară în toate afacerile interne, iar procesele verbale referitoare la adunările comitatului să fie în ambele limbi și tot în ambele să fie și autentificate pentru a avea egală putere de drept. Trecându-se la alegerea funcționarilor, se aclamă ca vice – comite persoana lui Ioan Faur, iar ca protonotar pe  Aloiziu Vlad de Seliște. S-a mai pus problema ca ordinele și decretele ce se dau de la comite, vice-comite sau de la juzii cercuali să se dea în limba română. Limba de corespondență  însă cu alte comitate rămâne mai departe cea maghiară .  

Pe data de 16 februarie 1868,  se dau noi legi prin care se dispune că:  limba  țării și a regiunii să se folosească în scris la toate dezbaterile judecătorești și comunale, în scolile primare,  medii și superioare. Comunele puteau să dispună liber asupra pășunilor comunale. Orașele în care nu erau comunitați militare, urmau să se organizeze ca și comunele grănicerești cu primari și consilieri comunali. Toate acestea sunt decizii extrem de importante, venite la 8 ani după ce, în 1860, Voivodina Sârbă și Banatul Timișan fuseseră desființate,  reimpunându-se sistemul comitatens5.

Prin legea din 1 ianuarie 1871, se desființează organizația comunioanelor, prin anularea tuturor dispozițiilor și legilor date în prealabil. Se lărgește autonomia comunală, se introduce reprezentanța regimentală, 3000 de suflete din cadrul comunei alegeau 1 reprezentant. Această organizație nouă era puntea de trecere de la administrația militară la cea civilă. Comunele și familiile de grăniceri, eingeforstet, conform art. 68-70 din regulamentul silvic al anului 1860, constituie din bunurile primite în baza legii din 8 iunie 1871 o comunitate de avere. Sediul comunității de avere a fost stabilit la Caransebeș. Membrii ei sunt grănicerii din 94 de comune aparținătoare plaselor: Caransebeș,  Orșova și Bozovici.  Administrația Comunității de Avere  a fost încredințată la 2 categorii de organe: elective și de specialitate. Organele elective sunt: Reprezentanța – adunarea generală – și Comitetul – consiliul de administrație – Reprezentanța se compune din  delegații  aleși de fiecare comună în proporție cu numărul locuitorilor grăniceri. Alegătorii fiecărei comune aleg cu majoritate absolută de voturi,  în comunele cu 3000, de suflete câte 1 reprezentant ordinar și 1 supleant, iar în comunele cu o populație de peste 3000 de suflete câte 2 reprezentanți ordinari și 2 supleanți.  Durata mandatului reprezentanței era de 6 ani.

 Comitetul are 1 președinte, 4 membrii ordinari, din care 1 vicepreședinte și 4 supleanți, aleși cu majoritate absolută de voturi de către Reprezentanță pe durată de 6 ani. Reprezentanța își dezvoltă activitatea în cadrul ședințelor adunărilor ordinare anuale: de toamnă,  pentru votarea bugetului și de primăvară,  pentru aprobarea cheltuielilor, și apoi în cadrul adunărilor extraordinare convocate pentru cazurile grave și urgente. Adunările le convoacă  prezidentul, cu înștiințarea comisarului guvernial și a vicecomitelui de județ. Adunările extraordinare le poate convoca și prezidentul dacă crede de cuviință. El este obligat să le convoace ori de câte ori primește ordin de la comisarul guvernial sau de la vicecomitele județului. Votarea în adunări se face prin viu grai, iar, dacă 10 reprezentanți o cer, se ordonă vot nominal. În caz de paritate de voturi, decide votul președintelui. Ședințele adunărilor ordinare se țin la Caransebeș,  iar cele extraordinare puteau fi ținute și în altă parte, dar numai cu aprobarea prealabilă a comisarului guvernial. Executarea hotărârilor organelor elective erau date în atribuțiunea unui organism de specialitate numit oficiu de economii, subordonat comitetului. El se compune din: 1 administrator silvic, 1 controlor care e în același timp și contabil, 1 cancelist, 1 diurnist și 1 servitor. Toți formează personalul central și își au sediul în Caransebeș.

Pe data de 8 iunie 1871, apar legile care privesc provincializarea teritoriului și prevăd: modificarea unor instituții administrative, organizarea comunelor cetățenești și sătești, comunele devin independente, iar în fruntea districtelor trebuia să se numească câte o comisie administrativă care să ia asupra ei chestiunile financiare. Trecerea teritoriului demilitarizat  sub administrația civilă o reglementează  rescripul regal din 9 iunie 1872.  Pe data de 1 noiembrie 1872, se desființează toate autoritățile regimentare și sunt înlocuite cu comisiile de provincializare. Reprezentanța regimentară se menține, însă numai în circumscripția regimentelor împădurite și fără alte atribuții decât cele fixate de legea din 8 iunie 1871 pentru răscumpărarea drepturilor de servitute ale grănicerilor.

În cadrul ședinței din 28 martie 1873,  reprezentanța regimentului 13 și-a ales ca și președinte pe generalul Traian Doda, iar ca vice – președinte pe maiorul Seracin. Alegerea ambilor a fost făcută pe o perioadă de 6 ani. Orașele Biserica  Albă,  Panciova și Caransebeș devin municipii. Cercurile administrative – în circumscripția regimentului nr. 13 - Caransebeș, Teregova, Bozovici și Orșova Veche  se numesc de aici înainte preturi sau cercuri scaunale. În funcțiile publice sunt preferați ofițerii de graniță de la administrație, iar, dacă cu aceștia nu se pot complecta locurile rămase vacante, atunci puteau fi angajați și funcționari civili6. Ofițerii care nu se plasează în funcții administrative, puteau trece în rândurile armatei regulate,  în caz contrar,  puteau să iasă la pensie sau, dacă ieșseau din serviciul statului, li se plătrea leafa pe 2 ani de zile. Averea comunităților regimentare se împărțea între comunitățile respective. Excepție făceau pădurile care se împărțeau mai întâi între stat și comunitatea regimentară și după aceea pe comune.  În locul tribunalelor regimentare se înființează, la 1 noiembrie 1872,  tribunalele din Panciova,  Biserica Albă și Caransebeș,  iar la reședința fiecărei preturi s-a înființat câte o judecătorie de ocol. În posturile de judecători erau preferați  ofițerii auditori.

   În legătură cu anularea confiniului militar bănățean din 1872,  cauza principală  ar trebui raportată la faptul că, după 1867, Ungaria nu va mai fi satisfăcută de prezența regimentelor grănicerești, convinsă că aceasta formează  un  reazem al Vienei contra ei  și de aceea va cere desființarea lor7. Acest eveniment va genera așa – numitul Memorand al comitatului Severin din anul 1874. Documentul, de o reală valoare istorică și politică, a fost conceput de către  Alexandru Basanovits,  pretor al comitatului Severin, cu menirea de a fi adus la cunoștiința forurilor politice și administrative austro – ungare poziția funcționarilor români față de măsurile luate în ceea ce privește desființarea vechii organizări administrative a confiniului militar bănățean. Trecerea teritoriului confiniar demilitarizat sub administrație civilă a fost reglementată  prin  Rescriptul regal din 9 iunie 1872, iar la 1 noiembrie 1872 s-au desființat toate autoritățile regimentare care au fost înlocuite cu  comisiile de provincializare. Memoriul, în tot cuprinsul său,  cu argumente de ordin geografic, istoric și politic pledează împotriva proiectului de lege ce urmărea alipirea fostului comitat Severin la noua administrație a comitatului Caraș. În partea introductivă a memorandumului, se arătau motivele care au determinat guvernul să treacă la modificările administrativ – teritoriale, argumente care apoi sunt combătute de către autor. Discuțiile proiectului de lege privind provincializarea confiniului militar au început în parlamentul maghiar  pe data de 11 iunie 18738. Se poate spune faptul că acum se desăvârșește practic încorporarea confiniului militar la Ungaria, fiind ultima modificare importantă înainte de unificarea comitatelor Caraș și Severin din anul 1880.

Privitor la acest aspect, trebuie spus faptul că situația anterioară a celor 2 comitate, înainte de unificare, a fost una aparte. Recensământul făcut în anul 1880 în teritoriul coroanei maghiare a scos în evidență, pe lângă numărul total al poulației, și numărul știutorilor de carte, respectiv numărul cerlor ce cunoșteau limba română. În comitatul Severin, un procent de 14% era reprezentat de către cei ce cunoșteau limba maghiară și doar  21.116  erau cei ce știau să scrie și să citească. Astfel, în condițiile în care situația comitatului rămânea neschimbată, nu s-ar mai fi putut impune o colaborare corespunzătoare, o activitate conform așteptărilor unui sistem administrativ unde elementul predominant, care să organizeze politica de stat, trebuia să fie cel maghiar. În plus, instrucția școlară în limba maghiară era destul de redusă, aceasta în condițiile în care exista o nevoie acută de funcționari care să fie pe deplin încadrați sistemului administrativ maghiar. Pentru a umple locurile de funcționari rămase vacante la toate nivelele, a trebuit  să fie aduși străini, fapt ce a condus la numeroase resentimente, mai ales că acești străini, odată aduși și puși în funcții cheie, s-au făcut vinovați ne numeroase abuzuri. Apoi, tot în comitatul Severin, așa cum se știe, s-a impus Comunitatea de Avere, iar liderii grănicerilor de aici au maifestat destul de multă opoziție și neîncredere față de autoritatea maghiară. În comitatul Caraș, același recensământ a mai scos în evidență faptul că numărul maghiarilor era deasemenea redus la fel ca și în comitatul Severin,  prin urmare era un imperativ pentru autorități să consolideze cât mai bine posibil elementul maghiar din zonă. S-a mai adăugat la aceasta și un alt aspect, care a obstrucționat mult planurile autorităților maghiare superioare în zonă, este vorba despre activitatea mai puțin eficientă a unor prefecți precum: Győrgy Ivácskovits – 1872 – 1876 –  respectiv  Miklós Ujfalussy – 1876 – 1880 – . Ei s-au dovedit a fi prefecți slabi care nu și-au îndeplinit foarte bine obligațiile care le-au fost încredințate și nici nu au avut o prestanță conformă cu pretențiile unui sistem administrativ unde interesele maghiare trebuiau puse pe primul plan. Proasta administrație și corupția au determinat adoptarea unor schimbări în conducere. Astfel, prefectul Miklós Ujfalussy este înlocuit cu Károly Tabajdy, pe data de 21 martie 1880. Acesta a subscris la o politică de mână forte, considerând faptul este absolut necesară opurificare„  a sistemului birocratic, laolaltă cu promovarea și recompensarea celor dispuși fie fideli statului. Cunoscuta lege LV din anul 1880, care a consacrat unificarea comitatelor  Caraș și Severin a fost sancționată pe data de 9 decembrie 1880 și a decis ca reședința celor 2 comitate unificate fie Lugojul9. Prefectul celor două  comitate unificate a fost ales Károly Tabajdy, iar în ceea   în ceea ce privesc funcționarii cei vechi din ambele comitate, ei au fost  păstrați în funcții la început până la următoarea remaniere.

Pe data de 4 ianuarie 1881, la Lugoj, în sala mare a comitatului, a avut loc ședința comună unde au participat delegați din partea ambelor comitate. Ședința a fost condusă de: Károly Tabajdy, care a venit în calitate de prefect, Elek Patyánszkysubprefect de Caraș și  László Kaffka, în locul vechiului subprefect de Severin. La propunerea prefectului de comitat, ședința  generală a desemnat  o comisie specializată  care trebuia să elaboreze regulamentul general al comitatului și, în afară de aceasta, să stabilească noile posturi centrale ce trebuiau ocupate de către viitorii funcțonari. Membrii  comisiei au fost: Victor Mihályi, episcop grecocatolicLiviu András,  canon  grecocatolic, Sándor Makay  , consilier regal, Mihály Beján, notar, Titus Hateg, avocat,  Hedvig Bősz, mare propietar funciar, Vilmos Kreusz, preot paroh și Constantin  Rădulescu, avocat.

În privința circmscripțiilor electorale, s-a hotărât că, în comitatul CarașSeverin de acum unificat, acele zone care până la unificare au aparținut de circumscripția  Biserica – Albă, vor forma 7 circumscripții electorale, fiecare trebuind să desemneze 1 delegat10.   

                 Așa cum s-a amintit deci, reședința celor 2 comitate unificate a devenit Lugojul, însă ca și structură , el s-a integrat cu succes tipului de  comună mare11.  Conducerea era asigurată de funcționari aleși, în cea mai mare parte dintre locuitorii comunei cu slujbe la stat, precum și dintre marii proprietari autohtoni. Eilta conducătoare a comunei, în momentul producerii unificării, a fost reprezentată de:  Pál Stanisavlevits primar, alături de  Ferenc Beyer  , vice – primar, iar ca și consilieri: Pavel Reisinger, Haberehrn  Lupu și  dr. Miescu – medic principal de comună.

  La  9 ianuarie 1882, cu ocazia noilor alegeri, în calitate de primar a fost ales Constantin  Rădulescu. El a reușit să satisfacă o serie de așteptări, grație activității sale extrem de productivă și de eficientă: a construit poduri, a luat măsuri pentru pavarea drumurilor, pentru iluminarea străzilor, astfel că, în anul 1884 când i-a exprimat mandatul, mulți s-au pronunțat pentru realegerea lui în funcție. Acest lucru se va și întâmpla pe data de 30 ianuarie, când este desemnat să-și continue activitatea,  alături de viceprimarul  Beyer Ferencz  și de alți 8 consilieri locali. Se poate spune că  abia de acum s-a continuat respectarea unei vechi tradiții lugojene care datează încă din anul 1793, dată  când s-au unificat cele  2 părți  ale Lugojului, Lugojul german și Lugojul românesc - német és román lugozsi egyesités -  Începând de atunci, primarul ales al  Lugojului a fost mereu unul român. La  23 ianuarie 1889, noul corp administrativ a luat în discuție problema stabilirii primului buget al orașului. Era un semn  că  viața  politico – administrativă își urma finalmente cursul ei firesc.        

                                                                                                  

 



1  Simion Retegan, Dieta românească a Transivaniei.18631864, Cluj-Napoca, 1979.

2 Teodor Păcățian, Cartea de  Aur…,  vol. II,  Sibiu, 1904,  p. 261.

3 Încorporarea comitatelor la Ungaria,  în  “Gazeta Transilvaniei”,  nr. 12,  1861.             

4 Frigyes Pesty,  A Szőrényi Bánság és Szőrény vármegye tőrténete,  1877,  p. 76.

5 Dr. Bodor  Antal, Temesvár és Dél-Magyarország, Temesvár, 1900,  p. 3051.

6 Dr. Antoniu Marchescu, Grănicerii bănățeni și comunitatea de avere, Caransebeș, 1941, p. 312

7 Vasile Muntean, Contribuții la Istoria Banatului, Timișoara, 1990, p. 140

8 Petru Bona, Caransebeș. Contribuții istorice. Memorandul comitatului Severin, f. l., 1989, p. 75.

9 Elemér Jakabffy, Krassó-Szőrényi vármegye tőrténnete,  p. 11

10 Az  Országos Tőrvénytár,  LV tőrvény,  6 czikk.

11 Elemér Jakabffy, Lugoj város tőrténeteLugoj, 1898,  p. 81.