DINAMICA ELECTORAL-POLITICĂ ÎN TRANSILVANIA ÎNTRE ANII 1892-1910

 

Stelian Mândruț

Institutul de Istorie “George Bariț” din Cluj-Napoca

 

Sondajul statistic schițat pentru intervalele electorale dintre anii 18691892 și structurile funcționale mandatate a reflectat un inegal raport de forțe în plan general transilvan între deputații partidului majoritar (în proporție de peste 50%) și cei ai celui rămas în minoritate (mult sub limita dată), respectiv între formațiunea politică liberală și cea a opoziției unite. Dinamica constatată a însemnat un indiciu semnificativ pentru relativa stabilitate, marcată totuși de surse conflictuale, care au inclus elemente vizibile pentru un pronunțat decalaj apărut între mișcarea de suprafață și cea de adâncime. Interesele reclamate insistent de anumite categorii sociale și grupuri etnice defavorizate pe tărâm politic, revendicarea dreptului de vot universal de către forțele progresiste pe fundalul acutei crize de sistem global, au condus inevitabil la regândirea programatică și pragmatică a acțiunii celor două partide la granița dintre veacurile trecut și actual[1].

Spectrul politic dezvoltat în sfertul de secol scurs după 1867 ca urmare a disputei dintre liberali și opoziție, în virtutea unui principiu de drept public afirmat de ambele părți, a suportat un moment de cumpănă dintr-un dublu unghi de vedere; atât valoric, ilustrat prin cele câteva partide de concepție nou apărute, cât și numeric, datorită suitei de regrupări și augmentări într-o extensie triplată față de datul inițial, estimat la circa 2–4 formațiuni distincte. Rocada treptată petrecută astfel în viața internă ungară și-a avut justificarea în faptul că pârghiile vitale în stat, ce au aparținut partidului de guvernământ prin reprezentanții săi din rândul aristocrației și ai marilor proprietari funciari, au fost imperativ reclamate de rivalii proveniți din cadrul marii burghezii, canalizați în încercarea de înlăturarea a barierei ridicată de putere în calea cuceririi paletei de competențe politice. Unitatea de interese și principii comune majorității intelectualității, indiferent de modalitatea de exprimare moderată sau radicală, a fost aproape identică cu cea semnalată pe seama funcționărimii de rang inferior și superior, ca și pentru implicarea burgheziei mijlocii și mici. Acest fapt a contribuit în timp la închegarea și întărirea taberei opoziției, care vădea disponibilități deschise față de opțiunea programatică modificată, în sensul că dezideratele social-economice se aflau într-un raport invers proporțional cu cele tradițional naționale. Adiacent celor pomenite cu privire la regruparea caracteristică celor două partide, scena politică a dezvăluit și alte variante de organizare proprie, ca de pildă în situația muncitorimii și a țărănimii aflate într-o evoluție aparte, instituționalizată către mijlocul deceniului ultim al veacului XIX. În paralel cu un alt fenomen notabil, regăsibil în tentativa de revenire la activism politic a mișcării de emancipare a naționalităților. Rolul de lider a fost asumat acum în mod conștient de către burghezia bancară, preocupată de extinderea păturii mijlocii, de origine socială rurală, necesară în sprijirea electorală a efortului propriu, efectuat în baza unui program detașat democratic.

În acest context menționat, regimul politic a fost definit prin rigiditatea și lipsa de tact  denotate în abordarea unor chestiuni vitale în plan intern și extern. În consecință, existența cotidiană era dominată de recesiunea în formă și fond a sistemului consacrat bipolar, desfășurată și agravată prin multiplele sciziuni temporare ori de durată, localizate la diferite nivele de partid și cauzate de antagonisme specifice. Între acestea se detașa concurența dintre agrarieni și mercantiliști, respectiv între opoziție, reprezentând categoriile sociale în ascensiune, și , guvernanții, reunind însemnate sectoare ale structurii societății.

Partidul Liberal, grupat în jurul câtorva personalități incontestabile, a traversat un lent proces de regrupare a forțelor proprii, datorat atât crizei latente lăuntric, cât și unui impact determinat de răspunderea asumată motivat la guvernare și în   confruntarea permanentă cu partenerul de compromis dualist. Disidențele interne apărute treptat, de coloratură conservatoare, moderată și radicală au dezvăluit puncte de vedere conforme componenței formațiunii la paliere diferite, centrale sau periferice, reflectând anumite opțiuni variabile în perimetrul programatic (social-economic-politic), ce au concurat la tergiversarea seriei de restructurări acceptate ori  contestate.  Cele câteva repere concrete constitutive mai importante au fost generate de: fuziunea cu partidul Național (fondat în 1892 de o parte a fostei opoziții moderate) pe durata dintre 18991903, de aripa separată independent între 19051910 sub denumirea de partidul Constituțional (lider Andrássy Gyula, fixat pe aportul masiv al marilor proprietari funciari și a funcționărimii), de regresul intervenit în 1906 și anume sistarea activității liberalilor și reapariția ulterioară, ca grupare majoritară, sub titulatura de partidul Național al Muncii (februarie 1910). Cu ilustrare semnificată de măsura oferită la scara redusă a zonei istorico-geografice transilvane prin intermediul aceleiași rețele de filiale, compusă din membri și simpatizanți, recrutați îndeobște dintre cei integrați în aparatul birocratic local.

Nici opoziția nu a fost menajată de transformări tactice și strategice în interior, vizând îndeosebi partidul Independent și cel "48-ist", cât și în exterior, referitoare la alianța temporară ori stabilă cu alte formațiuni, mai extinse sau mai restrânse în spațiu și timp. Între motivele diferite enumerate acum a figurat,  cu primordialitate, cel privitor la conlucrarea electorală pentru asigurarea necesarei majorității parlamentare. O dată cu sublinierea faptului că, prin coaliția de partide din anul 1905, opoziția a devenit oficial puterea politică guvernantă în stat, beneficiind de majoritatea absolută pentru ciclul dintre 19061910. O fază ultimă în istoria devenirii sale organizatorice, ce a fost preliminată de segmentele înșiruite pe durata aproximată la un deceniu și jumătate. Toate acestea fiind generate de clivajul dintre apariții, fuziuni și dispariții în canavaua presărată de intensități valorice variabile. Cu câteva notabile puncte de referință în existența simptomatică din aria centrală și locală de manifestare.

Astfel, partidul Independent și "48-ist" (unificat în 1884) a suportat ruptura intervenită în cadrul propriei disidențe interne transilvane, fapt ce a afectat programul reprezentând interesele economice ale marii proprietăți funciare (tandemul Ugron-Bartha). Desprinderea partidului Național a însemnat un alt pas pe făgașul unor delimitări de natură organizatorică și programatică. Încercarea de tardivă recompunere a unității de ansamblu, evidentă în concepția unui lider precum Gyula Justh (1893), a condus la înregistrarea unui alt eșec temporar prin separările efectuate la distanță în timp: în 1895, de către aripa formată din Gyula Justh și Ferenc Kossuth, în virtutea unui program politic redactat întru ajutorarea păturii mijlocii în ascensiune, și cea condusă de către Gábor Ugron, în baza unei platforme de conținut economic (agrar) și legislativ (electoral). Fără să se neglijeze anul 1909/1910, momentul despărțirii definitive în interiorul celei dintâi grupări citate, datorat, pe de-o parte, interpretării unilaterale a unui program de tonalitate democrat-economică (Justh), care a reușit să capteze atenția burgheziei mici și mijlocii, a țărănimii, intelectualității și funcționărimii din provincie; iar pe de alta, la modul oarecum antitetic, prin utilizarea unui alt program, ce-și propusese să blocheze cu autoritate impunerea seriei de doleanțe social-progresiste (Kossuth). Cristalizarea în spațiu și timp a celor două direcții programatice sus enunțate, ce au reflectat, drept consecință, o majoritate liberal-radicală și o minoritate moderată în interiorul principalului partid al opoziției, a facilitat conturarea unor dileme strategice exprimate în cursul tratativelor desfășurate cu anumiți lideri liberali ori ai naționalităților, mai cu seasmă în preajma alegerilor din 1905, 1906 și 1910. Nerezolvarea imediată, ca și tergiversarea paletei de chestiuni supuse retoricii publice, cu deosebire în anii primului război mondial, au condus inevitabil la eșecul politic al grupării respective, până la destrămarea finală a edificiului dualist.

Alte partide, minore numeric și cu un impact minim în Transilvania au fost cele de mai jos, înfățișate, într-o succintă ordonare cronologică: cel democrat-burghez (1894), care a canalizat năzuințele firești ale categoriei sociale mandatate spre reformele preconizate în spiritul dezvăluit din titulatura asumată; precum și cel numit "Nou" (1903), aflat sub conducerea fostului premier Dezső Bánffy, ce a argumentat un propriu program național pe seama eșantionului de membri și simpatizanți, aparținând în majoritate intelectualității locale. Un dat specific într-o dublă percepție, extinsă și restrânsă, a fost generat de interferența continuă a misiunilor cu menirea să intermedieze dialogul dintre cele două mari partide, între adepții "67-iști" și cei "48-iști" din ambele tabere, între liberali și conservatori, între moderați și radicali, ca și între "opoziția națională" și facțiunile naționalităților în strădaniile, nu totdeauna facile, menite să atenueze situația tensionată și să conducă la obținerea compromisului necesar, mai cu seamă când se avea în vedere un concis și direct mesaj electoral.

Seismele acționând obstinent asupra structurii organizatorice și programatice a principalelor formațiuni discutate au contribuit indiscutabil la agravarea șirului de controverse resimțite de sistemul statal bipolarizat.Prelungirea acestora în spațiu și timp, prin tocmai alegerile desfășurate periodic și decizia electoratului între anii 18921910, a afectat sensibil dinamica politicului în  receptarea oferită în cazul claselor și păturilor sociale din Transilvania. Delimitarea făcută arbitrar cu privire la sferele de influență ce au corespuns unei arii de interese multiple referitoare la partidele angrenate în confruntarea pentru dobândirea puterii supreme, a avut în vedere panoplia de metode și strategii, de tactici și sisteme, premeditat ori spontan utilizate cu misiunea să faciliteze triumful în alianțele și negocierile vitale pentru slăbirea posibilității rivale de acțiune; în conivență cu un comun efort mutual în direcția neutralizării unui element care periclita stabilitatea eșichierului politic local, anume Partidul Național Român și, implicit, șansa populației majoritare numeric spre un reviriment sperat într-un triplu tărâm: social-economic, cultural-spiritual și democratico-național[2].

Un prim element concret a rezultat în urma cercetării  vectorilor de forță specifici pentru fiecare partid în parte pe harta electorală a Transilvaniei între anii 18921910. Cele 23 de comitate înseriate într-un total nemodificat de 146 circumscripții, au încorporat un număr de 876 deputați pe durata celor șase campanii. Statistica întocmită pe baza materialului interpretat după selecția de rigoare efectuată în presa vremii[3], a vizat tocmai cele două mari formațiuni politice și cifrele aferente ale candidaților reușiți deopotrivă în mediul rural și în cel urban.

Segmentul puterii, reprezentat prin Partidul Liberal (între 18921905), cel Progresist (19051906) și cel Național al Muncii (1910), a obținut majoritatea relativ absolută într-un număr de 16 comitate, respectiv prin cei 402 (45,98%) desemnați în următoarea ierarhizare geografică și numerică: Torontal (53), Timiș (41), Caraș-Severin (32), Alba (31), Maramureș și Solnoc-Dăbâca (29), Arad (27), Cluj (25), Sibiu (24), Hunedoara (23), Târnava Mare (19), Brașov și Odorhei (16), Turda-Arieș (15), Târnava Mică (12), Bistrița-Năsăud (10). Analiza defalcată pe cele trei părți componente în plan strict electoral a relevat primatul grupării liberale, cu 311 deputați (35,50%), facilitat de tocmai perioada îndelungată de guvernare, urmat de succesul decisiv, din debut, pentru cea Națională a Muncii în 1910 (89, 1,15%) și de aportul minor al facțiunii, impropriu numită drept "partid Progresist" (2, 0,22%), ce semnifica, de fapt, un paleativ aleatoriu croit temporal de cabinetul Fejérváry Géza, întru modelarea configurației parlamentare. Situarea în minoritate a formațiunii sus amintite în cele șase comitate, ce au validat un câștig deplin pe seama opoziției, a fost demonstrată de cei 106 candidați (12,10%) victorioși într-o eșalonare conformă cu datele nemodificate vizând  poziția anterioară deținută: partidul Liberal (77, 8,78%), cel Național al Muncii (28, 3,19%) și cel Progresist (1, 0,11%). Un unic caz de paritate a fost înregistrat la 1910, în comitatul Făgăraș, și a constat într-un număr egal de 6 deputați (0,68%) pentru cele două tabere combatante electoral. Extensia geografică a celor l6 unități administrative deținute prin mandate de către reprezentanții puterii, a rămas în bună măsură neschimbată față de evidența confirmată între 18691892. Cu amendamentul că opoziția a trebuit să cedeze totuși un număr de trei comitate (Arad, Brașov, Sibiu), în compensație cu obținerea altor patru (Bihor, Ciuc, Sătmar, Trei Scaune). Acțiunea a avut loc aproape simultan și între limitele unui aproximat algoritm politic, motivat în referirea la zonele populate de români sau la cele mixte, laolaltă cu precizarea angrenării obolului alegătorilor maghiari, germani, sârbi etc. Strategia aplicată a fost conturată prin situații diferite de manifestare efectivă, pe partide sau grupări anumite, și în funcție de implicarea unor motive interne ori externe, care au favorizat sau dezavantajat evoluția lineară a partidului Liberal între 18921905, respectiv până la eșecul total din alegerile parlamentare. Acest moment culminant al crizei interne structurale și a lipsei de valabilitate a formei de guvernare a fost permanentizat prin intermediul câtorva cabinete ministeriale și în virtutea urgentării necesității încheierii unui compromis cu partea rivală pentru menținerea integrală a capacității de unică forță conducătoare în stat.

Anatemizată deseori în calitate de virtuală "tabără adversă", opoziția a resimțit un accentuat declin până în debutul veacului XX, fapt ce a avut repercusiuni vizibile în prezentul și viitorul variantei de organizare și de proprie manifestare politică. Ea însăși se vadea supusă, într-o egală măsură, practicării unor disidențe repetate și a primejdiei fărâmițării posibile, care au prejudiciat enorm unității tactice și programatice, adecvată unui spirit mult mai democratic și pragmatic. Totul fiind anevoie desfășurat până  într-un final oportun petrecut în noiembrie 1904, care avea să definitiveze, prin amploarea conlucrării și prin efectul imediat generat în plan electoral, conturul destinului ulterior al "coaliției opoziționiste". Aceasta a devenit gradat forța esențială de guvernare după 1905 și 1906, datorită unei tranșante izbânde parlamentare. Intervalul-terminal din existența și acțiunea coaliției de până în 1910 a fost cel în care, în chip paradoxal, singurele "puteri de opoziție", categorisite ca atare, au rămas cele reprezentate pe baze etnice, alături de cei câțiva fruntași politici de coloratură "independentă".  Aceștia din urmă au răsărit drept consecință imediată a autodizolvării și a trecerii în anonimat a fostului partid Liberal, care s-a dispensat de mulțimea de membri și simpatizanți, reorientați într-o direcție asumată, odată cu diseminarea lor discretă în șirul unor grupări mărunte și nesemnificative. Toate acestea au concurat la regenerarea unei relații valorice dezvoltate și evidente în consecințele obținute în 1910, prin renașterea și impunerea unei alte autorități guvernante, majoritară și în arealul restrâns transilvan.

În pofida acestui tronson, secvențial impus prin durata micșorată în desfășurarea opoziției unite pe traiectul deceniului prim al secolului actual, rezultanta statistică generală privitoare la impactul formațiunii politice sus enunțate a indicat deplina majoritate avută în numai 6 comitate, într-un  total de 164 (18,72%) deputați, în dispunerea de mai jos: Bihor (45), Sătmar (30), Mureș-Turda (28), Trei Scaune (25), Sălaj (19), Ciuc (17). Starea de inferioritate numerică a partidelor aliate în tabăra electorală rivală din cele 16 comitate amintite a fost ilustrată prin cifra de 192 (21,91%) candidați reușiți. În vreme ce echilibrul pomenit în anul 1910, în comitatul Făgăraș, a îngăduit exprimarea celor neînregimentați politic (3, 0,34%), a emisarilor Partidului Național Român (2, 0,22%), ca și a unicului parlamentar din partea grupării Constituționale (0,11%). În aceași ipostază pentru formațiunea politică mai sus evidențiată trebuie să amintim faptul că, dincolo de un infim procent numeric, disproporționat în comparație cu avansul majoritar remarcat în plan general, spațiul propriu-zis electoral a suferit anumite mutații semnificative (Bihor, Ciuc, Sătmar, Trei Scaune). O dată cu semnalarea unei continuități sub dublu aspect, atât teritoriale, cât și temporale, care a fost specifică pentru alte două comitate, drept un indiciu de  partizanat ferm (Mureș-Turda și Sălaj). Un relativ handicap de natură cantitativă și calitativă, remarcat prin constanța vădită în ambele epoci istorice analizate (186918921910), a decurs firesc dintr-o conjunctură politică improprie, jalonată de starea socială deosebită și de impactul direct asupra contribuției electoratului transilvănean. Fără să se omită intruziunea anumitor particularități de ordin organizatoric la nivelul de activizare a maselor și elitelor, fenomen receptat diacronic și sincronic de către partidele reunite în coaliția făptuită între anii 19051910.

O denotație aparte comportă acum datele referitoare la discrepanța evidentă între părțile formative ale opoziției unite în două planuri distincte: a) opțiunea demonstrată în cele 16 comitate în care partidul de guvernământ dobândise majoritatea; b) atitudinea afișată de aceași grupare, aflată în minoritate efectivă în restul de 6 comitate. Schița întocmită are în vedere tocmai exemplificarea aportului fiecărei formațiuni în parte pentru zona transilvană, în conexiune cu înfățișarea ei adecvată sub forma unei relații procentuale comparative. Un alt sens  incumbat analizei grafice a fost cel vizând surprinderea câtorva direcții de manifestare a capacității de extindere geografică a celor două mari partide, precum și stipularea anumitor grade de conservare a valențelor cantitative și calitative. Ca de fapt și privirea cu destinație contrară, în ideea deliberată să se focalizeze evoluția demonstrabilă într-un interval strict temporal, determinată prin cifra deputaților impuși de categoriile și păturile sociale, mai mult sau mai puțin convinse ori chiar reticente față de pachetul de promisiuni electorale, ivit dinspre perspectiva celor implicați în bătălia pentru putere.

În cea dintâi situație amintită, totalul estimat a fost de 186 (21,23%) reușiți în următoarea gradare pe partide: Independent (57, 6,50%), Constituțional (56, 6,30), Național Român (26, 2,96%), ultimul, înnoit prin tactica activistă inaugurată în 1905 și ocupând o poziție distinctă în eșichierul politic local, drept singular element real de împotrivire fățișă la adresa  oficialității. Descrierea făcută se continuă cu cei fără de partid, independenții în baza unui statut propriu (23, 2,62%), cu cei aparținând partidului Național (15, 1,71%), celui Național Sârb (5, 0,57%), eficient în cercurile populate în comitatele Timiș și Torontal,  ca și altora mult mai neînsemnate, precum cel "Nou" (4, 0,45%), cel Democrat (3, 0,38%) și cel Național German (2, 0,22%), cifra insignifiantă reflectând desigur asentimentul proguvernamental nutrit de către sași și șvabi, ca și trecerea acestora în bloc compact de partea celor menționați ca lipsiți de apartenență politică.

În cea de-a doua postură creionată, totalul de 165 (18,83%) candidați parlamentari a accentuat tocmai distanțarea netă a partidului Independent, beneficiind de majoritate deplină prin cei 146 (16,66%) reprezentanți, urmat de cei neînregimentați politic (10, 1,14%), de cei din partidul Național (4, 0,45%), Constituțional (3, 0,34%) și, la egalitate, de cei proveniți din cel Democrat și "Nou", cu câte un singur delegat (0,11%) în parlamentul țării. În ambele cazuri, atât în cel de majoritate, cât și în cel de minoritate, durata temporală asociată cu alți factori a avantajat ascensiunea formațiunii guvernamentale și stagnarea temporară a celei opoziționiste, care a avut șansa maximă de reușită numai  între anii 19061910. Faptul a fost confirmat și de curba statistică referitoare la tronsonul important de alegători originari din mediul urban. Acumularea înregistrată acum a vizat un primat decisiv pe seama partidului Liberal și al aliaților săi, impuși într-un total de 92 persoane, în comparație cu cei ai opoziției (57), desemnați în succesiunea pe grupările de mai jos: Independent (32), Constituțional (13), Național și cei fără de partid (8), cel "Nou" (2). Configurații de paritate au existat în nenumărate localități, municipii sau orașe care toate au exprimat o serie de diferențieri specifice în raportarea la spectrul electoral global. Acesta din urmă nu mai păstra, nici măcar în linii aproximative, cele câteva indicii de alterare valorică preluate din ciclurile anterioare. Ca de exemplu, la Arad, Dumbrăveni, Satu Mare, Târgu Mureș (3/3) ori Brețcu, Sfântu Gheorghe, Târgu Secuiesc (9/9). Putem afirma totuși că un anume dat general și particular, constatat și comparat la nivelul macrocomunității (vezi comitatele), a persistat și în microcomunitate (vezi orașele), o dată cu acceptarea influenței și a rolului împlinit neîndoios de către un anume tipic comun. Zona urbană a rămas pe mai departe un indicator expresiv pentru tentativele întreprinse întru echilibrarea balanței de forțe inter-partide. Acestea au fost ilustrate, pe măsură,printr-un procent crescut sau scăzut, în funcție de reacția electoratului și în baza unei structuri sociale eclectice, mult mai mobile și mai apte de modernizare față de cea tradițională, conservată preponderent în lumea satului transilvan.

Aserțiunea a fost certificată în timp și prin modificarea treptată a stabilității forțelor, vizibilă în restructurarea ierarhizată pe cele câteva trepte profesionale, desemnate în virtutea grupei funcționale, asimilată vocației inițiale, a atribuției deținute și a apartenenței de partid, atât în aria rurală, cât și în cea urbană. Afluxul înmulțit de deputați din rândul marii burghezii și procentul de circa 1/3 de candidați reușiți (avocați, funcționari, intelectuali) în cadrul opoziției, se poate lesne reprezenta în încercarea de schematizare a direcției concrete de acțiune a celor două partide(a=guvernamental; b=opoziție) în cele șase cicluri electorale: 1) funcționarii comitatenși și cei de rang superior, 5a/1b (1892, 1896, 1901, 1905, 1910/1906); 2) burghezia comercială, financiară și industrială, 4a/2b (1892, 1896, 1901, 1910/1905, 1906); 3) clerul, slujbașii   administrațiilor  orășenești, proprietarii funciari, 3a/3b (1892, 1896, 1901/1905, 1906, 1910); 4) avocații și liber profesioniștii, 2a/4b (1906, 1910/1892, 1896, 1901, 1905 și 1901, 1906/1892, 1896, 1905, 1910); 5) medicii, farmaciștii, ofițerii etc., 1a/5b (1892/1896-1910); 6) muncitorii și țăranii, aflați într-un raport de egalitate, a=b (1905) și de 3b (1901, 1906, 1910).

Valențele reieșite astfel în eșantioane pe un dublu plan, profesional și politic, au concurat la sublinierea interferenței existente între starea de in(dependență) social-economică și cea de opțiune electorală la un nivel minim ori maxim. Un dat concret a fost resimțit, ca atare, pentru anumite valori sensibil apropiate și cu un caracter repetabil în spațiu și timp; indiferent de turnura intervenită în palierul angrenajelor de partide, ce a afectat indiscutabil decizia programatico-pragmatică a acestora. O dată cu acțiunea de a influența asupra efectului de audiență imediat variabilă, deopotrivă în viața internă generală și în cea local transilvană. Fundamentul majorității alegătorilor din aria teritorială pomenită se insinua cu vădire dintr-un cert și consistent progres economic, dezvoltat continuu în avantajul câtorva pături sociale distincte opțional în orientarea exprimată relativ la meandrele politice specifice epocii respective. Într-un context în care, desemnarea și izbânda candidaților locali, a avut drept temei tocmai adeziunea moral-materială, ca și cea față de un anume partid, ambele dezvăluite profesional și politic, atât pe seama electoratului propriu, cât mai ales în concurența cu elementul rival. Triumful parlamentar a însemnat, așadar, un câștig benefic pe seama puterii și a partidului mandatat, care prelua  frânele conducerii de durată trainică ori vremelnică, în funcție de anumite motive previzibile sau suprinzătoare în spațiu și timp.

În conjunctura, relativ stabilă, premergătoare ori postfațatoare a campaniilor electorale, funcționarii administrației locale au reprezentat intrinsec autoritatea existentă, constituind  unul dintre factorii esențiali ai mobilizării, în dublă calitate, de grup masiv contributiv la urne, și de candidați propuși întru dobândirea biruinței diferențiate ciclic pe seama forței guvernamentale. Menirea asumată de categoria citată din mai multe motive obiective și subiective, de membru, de simpatizant în șirul mulțimii manevrabile electoral, a condus, în general, la impunerea punctului de vedere al partidului reprezentativ și a avut urmări în reorganizările survenite la nivele specifice, cu efect firesc în emendarea sau amendarea ființării tuturor instituțiilor locale ale executivului în intervalul cârmuirii respective.

Un scop aproape identic a țintit și marea burghezie, preocupată ca, prin alianța cu formațiunea politică ajunsă la putere, să-și poată asigura și consolida un trainic debușeu economic zonal, întărit treptat prin demersurile efectuate spre impunerea unei legislații propice în acest sens, prin tocmai intermediul cifrei stabile de candidați devotați intereselor generale. Acțiunea descrisă nu a omis deloc participarea contributivă și departajat eșalonată, în ani și perioade electorale, a marilor proprietari funciari și a funcționărimii urbane. Ambele pături sociale erau serios amenințate în privilegiile deținute de evoluția rapidă a straturilor mic burgheze. Un similar fenomen a fost perceput cu îngrijorare de către "gentrymea" tradițională și de clerul superior, deopotrivă de atașate față de oficialitate în baza aceluiași dovedit instinct de necesară și durabilă continuare a propriei supremații locale; în conjuncție cu impulsul promt manifestat de către biserica catolică și reformată înspre menținerea nealterată a avantajul deținut într-o modalitate statuată prin sprijinul efectiv al autorității.

Un următor tronson, mult mai dens numeric și calitativ, a fost reprezentat de cel însumând pleiada de avocați și de intelectuali, care a alcătuit în timp osatura opoziției, atât prin compoziție, cât și prin dezideratele incluse în programe. Cele două categorii menționate au urmărit în fond tocmai faptul modernizării și  progresul general al structurii burgheze. Ideea aceasta s-a propagat cuvenit pe orizontală și verticală, mai ales spre limitele extreme ale electoratului, personificat prin grupările sociale cele mai defavorizate. Proporția dezvoltată acum din interiorul acestora, în favoarea opoziției, a constituit un argument de netăgăduit față de importanța factorului conlucrării politice, îndeosebi pe traseul sinuos al deceniului prim din veacul XX. Colaborarea difuzată a avut drept scop tocmai susținerea pachetului de teze cu încărcătură profund democratică și radicală.  Vizată a mai fost și reformarea stării de fapt existente, ca și remedierea raportului de forțe în beneficiul majorității alegătorilor din Transilvania. Elementul menționat a deținut un rol însemnat în ansamblu, dar complet neglijat de către legislația în vigoare, care țintea obsesiv să-i diminueze reala capacitatea social-economică. Aceasta era grevată mai cu seamă în răstimpurile de guvernare ce au impus prioritatea Partidului Liberal, iar ulterior, pe cea a formațiunii diriguite de către István Tisza, între anii 19101918[4]. Dinamica rezultată drept consecință a confruntării celor două partide în viața politică transilvană din intervalul tratat, a reverberat atât mobilizarea efectivă a taberelor implicate în bătălia politică pentru obținerea voturilor necesare stabilirii unei favorabile configurații parlamentare, cât și manevrarea electoratului, dispus să contribuie la aprofundarea direcțiilor de acțiune în aria circumscrisă, prin segmentele terminale organizate sub formă de filiale și activizate predilect în preajma și pe durata campaniilor respective.

Fragmentul  de efectiv  evenimențial politic al zonei istorico-geografice supus prezentei abordări

a relevat, așadar, seria de instabilități ce a avut un impact notabil în plan doctrinar și practic pe seama partidului aflat la putere și a celui situat în opoziție, prin perspectiva directă atestată de rezultatele campaniilor electorale în intervalul cronologic dintre anii 1892 și 1910. Sinuozitățile inerente unor curbe evolutive ascendente sau descendente pentru fiecare formațiune politică în parte si pe durate temporale diferite. au fost generate de conjugarea unor factori generali și speciali. Între aceștia au figurat atât conglomeratul etnic și confesional ,în manifestarea germinată de opțiunile variate economic și social, cât și nucleul de disfuncționalități moștenite și desfășurate premeditat în direcția dorită de către aparatul administrativ local, mai cu seamă în intenția să preîntîmpine și anihileze datul emergent național survenit dinspre populația majoritară numeric în Transilvania, activizată îndeosebi în faza de criză accentuată a sistemului dualist din deceniile prime ale secolului XX. Strădania aceasta a fost avantajată, după anul 1910, de un context regional prielnic, marcat de numeroase fisuri organice ivite la nivel de partide mari și cu urmări, pe măsură, asupra reacției iminente a rețelei de filiale urbane și rurale. Fapt adeverit prin succesiunea de fracționări și reunificări ce au avut drept bază constitutivă tocmai consonanța câtorva motive durabile în spațiu și timp. Acestea au izbucnit într-un prim plan atitudițional-opțional, dublat de cel programatico-pragmatic în cazul  fiecărei grupări politice în discuție. Toate procesele descrise mai sus au avut parte de ulterioare acumulări și desfășurări în răgazuri improprii, precum: declanșarea celei dintâi conflagrații armate, participarea României la războiul împotriva Puterilor Centrale, starea de spirit generală din toamna anului 1918 și iminența disoluției finale a sistemului dualist. Aspectele relevate au fost receptate în mod conștient și lucid de către conducerile partidelor sus amintite, tot mai grăbite să treacă la cosmetizări de formă și la reorganizări desuete, sub titulaturi modificate, dar care mascau aceleași învechite realități, exersate și încetățenite tradițional de cele două principale formațiuni în aria unui electorat complet debusolat și lezat de rocada evenimentelor diplomatico-militare și, mai ales, de evoluția mișcării emancipative globale a naționalităților Ungariei dualiste. În conjunctura dată, ambele partide politice maghiare supraviețuiau pe mai departe sub denumiri formal schimbate și care ilustrau tocmai starea de irevocabilă dezorganizare internă, evidentă printr-o altă și cu siguranță ultimă grupare aflată la guvernare (Constituțional și "48-ist"), laolaltă cu cea reprezentând opoziția (Independent Unit). Cele două instituții ale vieții politice interne ungare în declin ireversibil au trebuit să recunoască legitimitatea faptului împlinit în lunile noiembrie-decembrie 1918 și să asiste pasiv la exprimarea voinței comune și unanime a conglomeratului de națiuni și popoare de pe cuprinsul "fostei" Monarhii spre noua formă de existență statală independentă, între care se configura și unirea Transilvaniei la România.



[1] Miklós Ruszkai, Az 1945 elötti választások statisztikája, în “Történeti Statisztikai Közlöny” III, 1959, nr. 12, p. 37, 38, 43, 52, 53; Adalbert Tóth, Parteien und Reichstagswahlen in Ungarn. 18481892, München, 1973, p. 89, 9293, 98-99, 106107, vezi și tabelul detaliat, p. 216343; Magyaroszág története. 18481890, Vol.VI/2, Budapest, 1979, p. 830, 858, 11691170, 11961197, 1214; László Katus, Die Magyaren, în “Die Habsburgermonarchie. 18481918”, Vol.III/1, Wien, 1980, p. 469; András Gerö, Az elsöprö kisebbség. Népképviselet a Monarchia Magyarországán, Budapest, 1988, p. 117119, 121123; Erdély története, Vol.III. Budapest, 1986, p. 16301637.

[2] Gyula Mérei, A magyar polgári pártok programjai. 18671918. Budapest, 1971, p. 357, 362, 369, 370371, 373374, 375; Adalbert Tóth , op.cit., p. 3134; László Révész,  Parteipolitik, parlamentarismus und Nationalitaetenpolitik im liberalen Ungarn, în “Ungarn Jahrbuch”, IX, 1978, p. 146147, 148; Magyarország története. 18901918, Vol.VII/1. Budapest, 1978, p. 6568, 104, 170, 174; Idem...VII/2, p. 666, 785786; László Katus, op.cit., p. 468, 470, 474; Erdély története...op.cit., p. 16421646; Dániel Szabó, Wahlsystem und Gesellschaftstruktur in Ungarn in den beiden letzten Jahrzehnten des Dualismus (18961910), în “Acta Historica”, XXXV, 1989, nr. 14, p. 181204.

[3] Menționăm că fragmentul prezent face parte dintr-o tratare de ansamblu a locului și rolului partidelor maghiare în viața politică a Transilvaniei din intervalul dualist (18671918).

[4] Magyar Statisztikai Évkönyv. Új Fólya,. Vol. XVIII. Budapest, 1910, p. 424427; Képviselöházi Napló. Vol.I. Budapest, 1910, p.9597; Képviselöházi Jegyzökönyvek, Vol.I. Budapest, 1910, p. 4045; Păcățian , T., V. Cartea de Aur, Vol.VIII. Sibiu, 1915, p. 3, 4, 24, 94, 99, 174175, 223224, 229, 856858: vezi deputații români în anii 1892 (6), 1896 (9), 1901 (10), 1905 (15), 1906 (18), 1910 (5); Miklós Ruszkai, op.cit., p. 37, 43, 46, 47; Magyarország története, VII/1, op.cit., p. 64, 71, 210, 233, 558560, 615, 616, 788, 789; Idem, VII/2, op.cit.,p. 1015; Dániel  Szabó, A Néppárt az 1896-évi országgyûlési választásokban, In: “Századok”, 112, 1978, nr. 4, p. 730756; Erdély története, III, op.cit., p. 1674, 1675, 1680; Dániel Szabó, Wahlsystem...op.,cit., p. 185, 200204; Stelian Mândruț, Mișcarea națională și activitatea parlamentară a deputaților Partidului Național Român din Transilvania între anii 19051910, Oradea, 1995, p. 7582, 9397, 150154.