3/15 MAI 1848 VĂZUT DIN PERSPECTIVA FIECĂRUI DECENIU DE PÂNĂ LA UNIRE (1858 – 1918)
Gelu Neamțu
Institutul de Istorie „George Bariț” din Cluj-Napoca
“Zi de 15 Mai 1848! Zi de lumină, de libertate și de mărire română, te pomenim și te serbăm cu drag! Tu minunași lumea și îi arătași că nația română e matură, vrednică de libertate, vrednică de a intra în frăția cea mare a națiilor”[1]. Scria avântat Nicolae Bălcescu în 1850 la Paris cu regret în suflet că el n-a putut fi la Blaj. Dar, însemnează el într-o notiță, “mai mulți români din Ardeal ce se aflară acolo” m-au asigurat că poporul a strigat “Noi vrem să ne unim cu Țara”. Bălcescu vede această strigare ca pe o minunată destăinuire a lui Dumnezeu care a vorbit de-a dreptul în inimile aleșilor săi, poporului și poeților care, “fii ai inspirației divine, avură al 1848 conștiința întâmplărilor viitoare” pentru că “numai ei citiră și destăinuiră ceea ce era scris în fundul inimii fiecărui român: mântuirea de orice domnire străină prin Unitatea națională!”
Atât sărbătoarea din 3/15 Mai cât și Ideea unirii cu Țara care a erupt atunci la 1848 au trecut prin multe ipostaze de-a lungul deceniilor până la Unirea cea Mare. Dacă se urmărește evoluția acestui eveniment, sărbătorirea lui an de an, vom putea obține o diagramă precisă dar copleșită de zbuciumul evenimentelor anuale. Dar dacă vom urmări semnificațiile acestei sărbători din perspectiva fiecărui deceniu de până la unire, piscurile și abisurile imensei diagrame a istoriei acestei sărbători - ideile se vor vedea mai profunde și mai distincte, ecoul și rezonanța lor mai amplă și mai gravă.
Să luăm deceniile pe rând și să sintetizăm până la esență fiecare 3/15 Mai din capul fiecărui deceniu. Datele le vom căuta desigur, în presa națională românească al cărei puls a bătut cu intensitatea pe care i-o permiteau stăpânii zilei, uneori depășind-o.
Începem, evident, cu 3/15 Mai 1858. Acest prim deceniu aparent este trist, pentru că neoabsolutismul domină și deci nu se putea face politică; în presa românească nu transpiră nimic ce ar putea fi luat drept o aniversare. Spun aparent pentru că românii se bucurau că maghiarizarea care la 1848 se prăvălise peste ei, încetase – cum scria atât de palstic Moise Sora Noacu în 6 septembrie 1849: “Aici au încetat maghiarismul; fie-i țărâna cât de grea! Și somnul etern”. Era cel mai mare câștig al revoluției românilor din Transilvania: au respins uniunea și au stopat maghiarizarea. Foștii iobagi munceau acum pentru ei, iar tinerii români învățau în limba lor maternă, numărul școlilor românești creștea din zi în zi.
În numărul din 15 mai 1858 al „Gazetei Transilvaniei”, Iosif Roman, un mai vechi corespondent al ei, descria vizita la Beiuș, Băița, Hălmagi, Arad, Timișoara ș.a. a principelui Albrecht, guvernatorul Ungariei, însoțit de episcopul V. Erdeli. A produs mare senzație că principele s-a oprit la Rabagani și a stat de vorbă cu preoții și cu poporul în limba lui, adică românește.
Și Iosif Roman încheie relatarea cu o “șopârlă” dacă vreți, a speranței într-un viitor luminos: “Dea Dumnezeu ca după această rază măreață să lucească câmpiile poporului acestei provincii, și în toată privința să li se deschidă câmpii cei frumoși cari apar și în natură în luna lui Mai”[2]. Și tot „Gazeta” informa că în Brașov “tinerimea școlară românească își serbă” cu multă plăcere “maialele” cu jocuri de tot felul și încheie oarecum subversiv pentru acea vreme: “Vrea nu vrea cineva a aproba jocurile eroice romane, ele tot sunt și vor rămânea o suvenire națională” moștenită[3].
Trecuse un deceniu de la revoluție dar stăpânirea nu voia să știe nimic de ea și nu-și lăsa nici popoarele să-și facă bilanțul. Dar în ciuda acestei situații, ideile democrate și visul de unire dospea fără zăgaz în sufletele nobile române. Și cum odată cu regimul liberal (1861) se iviră cu adevărat zorile unei speranțe, iar cu Dieta din Sibiu 1863 românii aveau de-acum o mare promisiune – totul se prăbușește în 1867 când dualismul și-a înhățat cu aviditate prada transilvană, așa încât în 3/15 Mai 1868, la Blaj, la două decenii după revoluție se lansează Pronunciamentul, acel act de curaj care a fost în fapt o repetiție generală pentru Memorand. Gazeta „Federațiunea” scria: “3/15 Mai 1848 – Această zi e “sfântă pentru toată inima românească, în această zi de sărbătoare națională” “acum 20 de ani s-au frânt legăturile servituții națiunei noastre”, Memoria acestei zile “nu se va șterge până ce va viețui suflet de român pe pământ”[4].
La peste încă un deceniu, în 1878, George Bariț era atât de supărat pe regimul dualist ungar încât nu vrea să scrie nimic despre revoluție în gazeta sa „Observatoriul” – Notează doar că: “Nu am voit să scriem la locul acesta [despre] 3/15 Mai, pentru că acea zi în Transilvania geme de 11 ani sub anatemă, sub blestem greu, asemenea celui ce durase mai înainte alți 11 ani, între 1849 și 1860.” – Blestemul era dualismul – adică uniunea Transilvaniei la Ungaria, cât despre ideile din 1848 ele “s-au falsificat așa de tare, încât nici că le mai cunoști; ideilor și lucrurilor li s-au dat cu totul alte semnificațiuni”[5].
După patruzeci de ani[6], „Tribuna” făcea o analiză pertinentă a evenimentelor de la 1848 și constată că atunci conducătorii politici ai momentului au ascultat de popor – acesta a hotărât atitudinea națională așa încât, atunci la 1888, recomandarea gazetei românești era: politicieni români, faceți și azi la fel, dați-vă silința să aflați care sunt “sentimentele românilor celor mulți” și țineți seama de ele. Și editorialul se încheie în același ton: “Să sperăm că acest adevăr va ajunge de aici înainte la cea mai generală recunoaștere și că nu-și va mai face nimeni absurda iluziune, că poate să-i facă pe români fericiți, fără ca să-și fi dat mai-nainte seama cum vreau ei înșiși să se fericească, și fără ca să țină seama de voința lor”.
Desigur, semicentenarul sărbătorit la 3/15 Mai 1898 este momentul în care toată modesta presă românească în frunte cu „Gazeta Transilvaniei”, trece în revistă semnificațiile, realizările și neîmplinirile ideilor clamate la 3/15 Mai 1848. La 50 de ani de la revoluție, în fața unui veac care se încheia, „Gazeta” își punea întrebarea: “De unde am pornit și unde am ajuns”. Drumul fusese lung și plin de greutăți – dar feudalismul ruginit fusese înlăturat. Principiile “drepturilor omului și ale libertății, egalității și frățietății proclamate de marea revoluție franceză” își făceau loc pe întreaga față a Europei. Sufletul mișcării de la 1848 a fost “ideea de naționalitate” sintetizează „Gazeta Transilvaniei”, arătând că bărbații politici români “țes mai departe firul de la 3/15 Mai 1848” – și luptă împotriva maghiarizării forțate. Programul de la 1848 mai scrie „Gazeta”, a fost inspirat de geniul bun al românismului și din el se vede: “iubirea neclintită către neam, limbă, lege și moșie”. Și ca o chintesență a tuturor analizelor făcute temeinic, seria de articole cu titlul După cincizeci de ani se încheia profetic, cu gândul la acea năzuință a poporului la care se referise Bălcescu în 1850 – “Nu este putere pe lume care să ne poată împiedica de a lua cu toții în această zi sărbătorească în viața poporului nostru, ferma hotărâre de a primeni gândurile noastre și de a le îndrepta cu putere spre o muncă și luptă roditoare pentru întărirea conștiinței noastre naționale și pentru izbânda românismului”[7].
Mai trece un deceniu, se mai sfârșește un secol și în 1908, aniversând 3/15 Mai „Tribuna” de la Arad este parcă mai aproape de Sfânta Unire; editorialul ei scris de Liviu I. Dan are o premoniție extraordinară. Deși nu poate sărbători triumful ideilor de la 1848 și autorul este chiar disperat de lipsa de eficiență a luptei, totuși mai are puterea să filozofeze: “Oare o să mai aibă neamul acesta credincios și necăjit încă o zi de înviere?
A fost! Va fi?? Nu știm! Răbdăm și așteptăm.
Și astăzi în sfânta zi de libertate să lăsăm la o parte mizeria vieții de toate zilele și pe altarul suferințelor noastre să depunem o lacrimă! Dumnezeu, ocrotitorul celor părăsiți și mângâietorul celor ce sufăr gândind la el, să deie ca lacrima aceasta să fie roditoare! Să se desprindă din ea lupta întrupării idealului nostru, să vie încă odată acea zi de sărbătoare când în tăcerea amurgului de seară vor sosi din departe, foarte departe, glasuri de clopote, sunet de buciume, când în zări vor flutura steaguri și toată obștea neamului nostru va putea sărbători încă odată izbândirea unui gând pribeag, întruparea acelui vis neînplinit, de-a cărui jale
“… ne-au răposat
Și moșii, și părinții” …
Și atunci n-o să mai plângem…”
Nu cred că exagerez nici o fărâmă dacă afirm că acest Liviu I. Dan a văzut 1 Decembrie 1918 cu ochii minții și l-a descris ca pe o speranță care TREBUIA să se realizeze, așa cum N. Bălcescu nădăjduia și el la 1850 când scria că poporul și poeții ca fii ai inspirației divine “avură la 1848 conștiința întâmplărilor viitoare” “și numai ei citiră și destăinuiră ceea ce e scris în fundul inimii fiecărui român: Mântuirea de orice domnire străină prin Unitatea națională!”
În 1918 în luna mai, nu se sărbătorește deloc 3/15 Mai era încă domnia cnutului lui Tisza István și a jalnicelor trădări ale lui Vasile Mangra dar nu va trece mult și totul se va prăbuși, ca un castel din cărți de joc și chemarea “Bălgradului” se va întrupa în acea ÎNVIERE la care visa Liviu I. Dan în mai 1908.
Și așa au izbândit ideile de libertate și unitate națională care au izbucnit în acea “Zi de 15 mai 1848! Zi de lumină, de libertate și de mărire română” cum o definea atât de inspirat Nicolae Bălcescu.
[1] N. Bălcescu, Mișcarea românilor din Ardeal la 1848 și Puterea armată și arta militară la români, București, f.a., p. 10–11
[2] “Gazeta Transilvaniei”, nr. 38 din 15 mai 1858, p. 150.
[3] Ibidem, nr. 36 din 7 mai 1858, p. 142.
[4] “Federațiunea”, I, nr. 68 din 4/16 mai 1868, p. 265.
[5] “Observatorul”, I, nr. 20 din 8/20 mart. 1878, p. 2.
[6] “Tribuna”, V, nr. 99 din 3/15 mai 1888, p. 393.
[7] Ibidem, V, nr. 96 din 2/14 mai 1898, p. 1.