Capitlul de Sibiu include 24 de comunități parohiale de pe cuprinsul scaunului
Am insistat asupra acestui aspect, doarece fraternitas sedis Cibiniensis
este confreria capitlului de Sibiu, circumscrisă scaunului
A. Descrierea cărții confreriei
Principala sursă de informare privind confreria capitlului de Sibiu o constituie cartea confreriei (Liber specialis missarum), sub formă de manuscris pe pergamnent, format mic, cu inițiale frumos ornate, căreia Gustav Seivert îi acordă o atenție deosebită în studiul să consacrat “fraternităților “ din Sibiu[2].
Misalul, o comandă specială pentru confreria capitlului, realizată de Michael, parohul din Șura Mică, datează din anul 1394 și cuprinde, înaintea textelor liturgice propriu-zise, lista membrilor clerici și laici, precum și sumarul indulgențelor acordate confreriei de către scaunul apostolic.
Formula introductivă a cărții liturgice conține precizări esențiale privind apartenența acesteia (liber…qui pertinet ad fraternitatem per Cibinium), destinația sa (ad honorem dei omnipotentis et beatae gloriosae virginis Mariae), făptuitorul ei (compilavit dominus Michael plebanus in Parvo Horreo) și anul redactării. Valoarea cărții în sine, dar și importanța ei pentru oficierea slujbelor religioase (respectiv a liturghiei) în cadrul confreriei, determină formula tranșantă a blestemului pentru orice tentativă de înstrăinare a acesteia.
Urmează numele membrilor (clerici și laici) și lista indulgențelor a sancta sede romana datae et confirmatae…in remedium peccatorum. Este vorba de indulgențe cu o durată ce variază de la 20 de zile la patru ani, acordate celor ce dovedesc o devoțiune putenică, exprimată prin rostirea zilnică a unor rugăciuni specifice. Este dificil de stabilit segmentul temporal din care provin aceste indulgențe, deoarece numele papilor sunt înscrise fără specificarea cifrei care fixează locul acestora în lungul șir al pontifilor (de exemplu: Johannes, Clemens, Leon, Innocentius) și, probabil, fără respectarea unei cronologii. De asemenea, este aproape imposibil să ne pronunțăm cu certitudine asupra naturii acestora, în lipsa surselor necesare pentru verificarea cuprinsului lor; potrivit opiniei lui G. Seivert, pe care o împărtășim, acestea reprezintă indulgențele obișnuite acordate de scaunul apostolic diferitelor confrerii.
Reținem din această înșiruire textul unei indulgențe care, pe lângă rugăciune, respectarea textelor evanghelice și participarea la slujbele religioase, subliniază și rolul artei vizuale în cadrul spiritualității evului mediu târziu: Qui arma Christi devote inspexerit et dixerit unum Pater noster, ab Innocentio IV annos, a Leone tres et a Gregorio XL dies. Arma Christi sunt “semnele” venirii lui Isus Christos[3], care îndeamnă spre meditație și reculegere, și care, sub formă de imagini artistice, se regăsesc în majoritatea bisericilor. Această temă face parte din aceeași categorie devoțională ca și Pietà și Vir dolorum, fiind specifică pietății medievale târzii.
Confreria capitlului de
Prezența laicilor este mai târzie, fiind consemnată începând cu mijlocul veacului XV și încetează odată cu Reforma, în timp ce înscrierea clericilor continuă până la sfârșitul secolului al XVI-lea. G. Seivert afirmă că, prin impunerea Reformei, existența confreriei încetează imediat, numele clericilor din a doua jumătate a veacului XVI fiind considerate o simplă înșiruire cu caracter continuativ, fără nici o legătură cu confreria.
În opinia noastră, prelungirea confreriei în mediul clerical se explică prin perpetuarea tradiției și mentalității catolice, greu de dislocat în câteva decenii. Reforma bisericii atrage după sine sfârșitul așezămintelor monastice și asociațiilor religioase catolice, magistratul orașelor intervenind adesea în desființarea mănăstirilor și confreriilor; acest proces complex de dizolvare a unor instituții, adânc înrădăcinate în viața și conștiința societății, nu a fost ușor și se impune o atentă nuanțare în interpretare.
Chiar dacă preoții din capitluri trec, prin actul formal de adeziune, la noua credință (după impunerea oficială a luteranismului), documentele mărturisesc păstrarea în bisericile săsești, încă la începutul secolului XVII, a unor elemente ce țin de practica religioasă catolică. Din această perspectivă, versiunea lui G. Seivert, potrivit căreia lista clericilor, până la Reformă, îi reprezintă pe membrii confreriei, în continuare fiind doar o simplă înșiruire de nume, până la finele veacului XVI, ni se pare puțin probabilă.
C. Membrii clerici ai confreriei
Toți preoții, din intervalul temporal specificat, sunt membrii ai confreriei, conform listei din cuprinsul Misalului. Comunitățile parohiale ce alcătuiesc capitlul scaunului Sibiu sunt următoarele: Avrig, Bungard, Bradu, Cristian, Cisnădie, Cașolț, Cisnădioara, Cârța (după desființarea abației, 1474), Daia, Gușterița, Hamba, Nou, Ocna Sibiului, Roșia, Rușcior, Sibiu, Săcădate, Slimnic, Șura-Mare, Șura-Mică, Șelimbăr, Tălmaciu, Turnișor și Vurpăr (toate în județul Sibiu), numele clericilor fiind înscrise pe localități și în ordine cronologică. Reținem câteva figuri reprezentative din rândul plebanilor sibieni care, indiferent de faptul că îndeplinesc sau nu funcția de decan, se bucură de un statut aparte în cadrul capitlului.
Johannes,
preot paroh al bisericii Sf. Fecioare Maria, în a doua jumătate a
secolului al XIV-lea, este unul dintre inițiatorii confreriei
Antonius, doctor în teologie, este atestat în calitate de pleban al orașului și, în același timp, canonic al capitlului de Alba-Iulia, în anii 1442-1457.
Johannes Dewr, artium et decretorum baccalaureus, figurează ca pleban în
anii 1471-1486. În acest interval are loc și desființarea mănăstirii cisterciene
de la Cârța, ale cărei bunuri și venituri revin bisericii parohiale din
Johannes de Alțîna, atestat ca pleban și decan al capitlului, în anul 1505.
Martin Huet (Pileus), doctor în telogie și arte, protonotarius et causarum auditor generalis, devine pleban în Sibiu, în anul 1521, fiind un adversar înverșunat al ideilor reformiste.
Petrus Woll, doctor în teologie, decan general de Mediaș în anul 1529, pleban în Sibiu după anul 1530, rămâne până la moartea sa (1536) un constant apărător al bisericii romane/catolice.
Urmărind șirul plebanilor ce alcătuiesc capitlul scaunului
Acceptarea ideilor Reformei, în mediul clerical, este un proces de durată, care întâmpină dificultăți ce țin de o anume mentalitate; nu lipsesc însă cazurile de “adoptare” foarte rapidă a noii credințe, în capitlul scaunului Sibiu, fiind înregistrați doi plebani (membrii ai confreriei), care au suportat repercusiuni datorită convingerilor luterane: Petrus Pilleator, pleban în Bungard, este destituit în anul 1522 din oficiul său de paroh, iar Simon, pleban în Vurpăr, în anul 1524 este inculpat în fața întregului capitlu.
D. Membrii laici ai confreriei
După șirul membrilor clerici ai confreriei, sub titlul Haec sunt nomina laycorum, figurează cei laici, după cum urmează:
a) Dominus Nicolaus Wice Vaywoda de Salisfodis
Nicolae, fiul lui Gheorghe, de Ocna Sibiului (Vizakna), vicevoievod al Transilvaniei, în anii 1439–1440, 1441–1444, 1446, 1462–1465 (singur sau alături de alții), castelan de Bran, jude regal al orașului Sighișoara și comite de Sibiu, este una din figurile însemnate ale societății transilvane din a doua jumătate a veacului XV. Funcțiile deținute, în timp, i-au dat posibilitatea să reprezinte adesea interesele comunității săsești în fața lui Ioan/Iancu de Hunedoara, guvernator al Ungariei și al regilor Ladislau al V-lea și Mathia Corvinul.
Testamentul său, întocmit la data de 7 august 1465[5],
dovedește grija celui aflat în fața morții, pentru mântuirea propriului suflet,
donațiile ad loca pietatis ocupând un spațiu important în economia
documentului: un cal, bisericii Sf. Anton din Gusu (jud.
În acest context, dorim să facem o rectificare legată de persoana lui
Nicolaus iunior de Vizakna considerat, în mod eronat, fiul
vicevoievodului Nicolaus. Din testamentul lui Nicolae senior, de Ocna
Sibiului, rezultă că el are doar două fiice:
Probabil, tocmai lipsa unui moștenitor pe linie masculină îl determină pe Nicolae senior să îi doneze lui Nicolea junior, denumit în testament cu termenul de frater, titlul ereditar de greav al Ocnei Sibiului, precum și numeroase moșii în afara Pământului regesc tam in partibus Transilvanis quam in regno Sclavonie.
Două documente sunt relevante pentru stabilirea gradului de rudenie ce îi legă
pe cei doi Nicolae. Este vorba de actul emis în anul 1447, de către Ioan/Iancu
de Hunedoara, prin care solicită capitlului de Alba-Iulia să-i introducă pe
Nicolaus de Vyzakna, vicevoievodul Transilvaniei și, prin el, pe alteri
egregio Nicolao de eadem, frater suo patrueli, în posesia moșiei Boian (jud.
b) Schoren Jacob magister civium cum uxore sua Anna
Jacobus magister civium este atestat documentar, în această calitate, între anii 1449–1453 și 1459–1462. Reținem ca fiind mai semnificative, documentul din 13 iunie 1449, în care reprezentanții celor Șapte Scaune Săsești, printre care figurează și Jacobus, confirmă un act mai vechi privind ordinea breslelor la procesiunea organizată cu prilejul sărbătorii Corpus Christi; actul din 29 august 1449, prin care sfatul orașului adeverește vânzarea unei case (ce i-a aparținut) capitlului de Sibiu și cel din 3 februarie 1453, în care Jacobus, alături de Nicolaus de Vyzakna, de comes Johannes Lemmel iudex regius, obține întărirea vechilor privilegii săsești, din partea regelui Ladislau al V-lea.
c) Oswaldus magister civium cum uxore sua Anna
Wenczel Oswaldus de Alțâna apare confirmat începând cu anul 1439, drept civis
al orașului
Împreună cu Nicolaus de Wagio, fiul lui Mathias Baldi (comitele cămării de sare din Ocna Sibiului) și Christopherus Italicus de Florencia preia, în anul 1456, administrația cămării monetare și miniere din Sibiu.
El este membru și al confreriei Corpus Christi din Sibiu, potrivit documentului din 2 octombrie 1460, în care circumspectus vir Oswaldus pridem Cybiniensis magister civium, figurează între confrații aceștia[9].
d) Magister Thomas cum uxore sua Anna
G. Seivert consideră că magister Thomas nu poate fi decât Thomas Altemberger, una dintre personalitățile marcante ale istoriei săsești medievale, care a îndeplinit funcția de magister civium a orașului Sibiu, aproape 20 de ani, cu mici întreruperi, în perioada anilor 1470-1490, în 1481 cumulând și funcția de jude regal[10].
Din Registrele de socoteli ale orașului reiese că este, în această perioadă, al doilea om din Sibiu din punct de vedere al veniturilor sale, provenite în mare parte din investiții miniere, el deținând, la un moment dat, și funcția de camerarius al cămării din Sibiu. Prin întreaga sa activitate reușește să ridice Provincia Sibiului la o mare înflorire economică și importanță politică. Ca un triumf personal, în data de 6 februarie 1486, primește din mâinile regelui Mathia Corvinul, la curtea regală din Buda, o nouă confirmare a Diplomei din 1224, sub formă de privilegiu solemn[11]. În anul 1481, la inițiativa sa, se realizează ceea ce astăzi este cunoscut sub numele de Codex Altemberger, respectiv, o culegere de texte privind dreptul orașelor germane.
Din testamentul său (1485) rezultă că prima sa soție a fost Braxeda, fiica lui Oswaldus Wenczel, fostul magistru al orașului, cu care are trei copii: Michael, Anna și Thomas, la data redactării documentului fiind recăsătorit cu Affra de Ocna Sibiului, văduva lui Emeric de Bogath/Bogata (jud. Mureș). În acest context ne punem întrebarea, de ce în lista confreriei numele soției sale este Anna? Este puțin probabil să fie o greșeală de lectură datorată lui G. Seivert, ținând seama că șirul membrilor laici este scris de aceeași mână și că apar cinci soții care poartă acest nume, situație în care evaluarea comparativă (a modului de scriere a acestui nume) este posibilă. Credem că este vorba de o eroare a scribului, care a inserat aceste nume și, care în loc de Affra, a notat Anna.
Acest personaj foarte puternic, chiar despotic, potrivit aprecierii lui G. Seivert, moare la Buda în prima parte a anului 1491. Testamentul său este printre puținele acte de acest fel, care nu conține nici o dispoziție pro salute animae. Din această perspectivă, înscrierea în confreria capitlului, făcută fie in articulo mortis, fie post mortem de către urmașii săi, apare ca un ultim gest salvator/reparator pentru asigurarea mântuirii veșnice.
e) Dominus Jacobus magister civium
Identificarea lui dominus Jacobus ridică numeroase probleme și rămâne sub
semnul incertitudinii. Faptul că este precedat de apelativul dominus
denotă că acest personaj se bucură de o înaltă considerație, în lista
laicilor doar patru membri fiind apreciați în acest fel. Din punct de vedere
cronologic trebuie să ne circumscriem secolului al XV-lea și primei jumătăți a
celui următor, toți membrii laici fiind atestați în acest interval. Din această
perspectivă, identificarea lui dominus Jacobus cu Jacob Hentzmanisse,
primul magister al orașului
Dominus Jacobus trebuie căutat în lungul șir al magiștrilor orașului, numiți Jacob, care, pe tot parcursul veacului XV, apar în documente fără un cognomen, ceea ce îngreuneză foarte mult identificarea lor. Pornind de la supozițiile lui G. Seivert, optăm pentru două personalități, respectiv Jacobus Sachs, atestat ca magister civium sau proconsul la cumpăna secolelor XIV-XV, și, Jacobus, magister al orașului, în primele decenii ale veacului XV, căruia, în anul 1444, i se atribuie de către Îoan/Iancu de Hunedoara cameram et cusionem monetae regalis in civitate Cibiniensis[12].
f) Dominus Johannes Lulay quondam judex regius civitatis Cibiniensis et camerarius unacum uxore ejus Clara
Ascensiunea lui Johannes Lulay, atestat în anii 1492-1494 ca notar al
orașului
g) Dominus Paulus Remzer magister civium civitatis Cibiniensis, Anna uxor eius
Adeverit ca magister al orașului în anii 1506-1507, iar în calitate de jude
al scaunului
h) Jacobus Sneyder magister civium cum uxore Anna
Jacobus Sartoris, Szabo sau Medwischer este magister al orașului în anii 1500-1503, 1505, 1510, 1514–1515 și după moartea lui Paulus Remzer, din 1522 până în 1523[15]. El apare ca membru și al confreriei capitlului de Sebeș, alături de soția sa Gertruda, și, dacă nu avem de-a face cu o greșeală de consemnare, în unul dintre cazuri, reiese că a fost căsătorit de două ori.
g) Nicolaus Proll cum uxore sua
Este de origine italiană; tatăl său, Zanobius Italicus de Florencia, prin căsătoria sa cu Anna, fiica lui Nicolaus Zaz, comite de Sebeș, a reușit să-și asigure alianțe influente cu familii importante din rândul patriciatului transilvan.
Nicolaus Zanobii, care poartă și numele german de Proll, este foarte activ în exploatarea metalelor prețioase din Transilvania (Munții Rodnei), domeniu în care, la un moment dat, colaborează cu Johannes Lulay (ca asociat) și, de asemenea, în valorificarea sării, în calitate de comite al cămării pentru întreaga Transilvanie.
Spre sfârșitul vieții sale îndeplinește funcțiile de jude al scaunului
h) Anthonius Proll cum uxore
Frate al lui Nicolaus, cu o existență mai puțin cunoscută; în anul 1496 îl
regăsim atestat în Registrul de socoteli al orașului
i) Georgius Hecht cum uxore
Acesta este un reprezentant tipic al patriciatului întreprinzător: negustor, cu legături comerciale până în Turcia, el este activ și în mineritul metalifer și administrarea vămilor. În anii ’70 ai veacului XV, devine membru în sfatul orașului, pentru ca, din 1491–1492, să dețină funcția de magister civium până la sfârșitul vieții (1496)[17].
În pofida succeselor pe tărâm economic, care asigură fiilor săi, Johannes (baccalaures al universității din Viena), Michael și Nicolaus, o avere impresionantă, ce permite familiei exercitarea influenței în oraș vreme de încă un secol, Georgius Hecht a rămas în istorie, în primul rând, ca miles aureatus al războaielor cu turcii. Aceasta deoarece numele lui e legat de două victorii împotriva otomanilor: cea de la Câmpul Pâinii (1479), unde a condus o trupă de 600 de cavaleri și cea de la Turnu Roșu (1493).
j) Magister Michael cum uxore
Potrivit opiniei lui G. Seivert este vorba de Michael Altemberger, unul dintre fiii lui Thomas. Atestat în anul 1507 ca jude regal, în 1511 ca magister civium și în 1514 ca notar al orașului[18], el reprezintă adesea interesele comunității săsești la congregațiile nobiliare ale voievodatului.
k) Laurentius Hoen judex regius condam cum uxore Anna
Laurentius Hoen (Kakas) este, probabil, fiul lui Ladislaus Hoen, următorul membru înseriat în lista confreriei; deține funcția de jude regal în anii 1488–1490, 1492–1499[19] și 1500–1507.
l) Ladislau Hoen judex regius cum uxore Agnetha
Ladislaus Hoen (Hähnlein, Kakas sau Parvus) este atestat în 1452 ca han al
orașului
m) Petrus Wolf magister civium cum uxore Maria
Petrus Wolf (Farkas) este atestat ca han al orașului în anii 1505, 1507 și 1508, jude al scaunului în 1509–1510, magister al urbei în anii 1519–1521 și 1526, și membru al magistratului (1529)[21]. Prezența sa în confreria capitlului apare ca un fapt insolit deoarece, afirmă G. Seivert, Petrus Wolf este cunoscut, alături de Markus Pempflinger, ca un susținător dinamic al Reformei. Or, apartenența sa la o asociație religioasă catolică, menită să asigure mântuirea veșnică, pune sub semnul îndoielii sinceritatea “convingerilor” sale luterane.
n) Georgius Sneyder magister civium cum uxore Barbara
Ultimul pe lista laicilor, Georgius Sneyder (Szabo) figurează ca jude al
scaunului
Făcând o retrospectivă a membrilor laici, constatăm că cele mai de seamă și influente personalități ale orașului Sibiu, din veacul XV, sunt prezente în confreria capitlului, fapt ce l-a determinat pe G.Seivert să constate că aceasta se bucura de o înaltă considerație în epocă. Nu negăm importanța confreriei capitlului de Sibiu și importanța ei în epocă, dar credem că prezența doar a unei elite din mediul laic (asemeni confreriei capitlului de Sighișoara) se datorează caracterului restrictiv al confreriilor clericale; constituite, în primul rând, pentru preoții din capitlu, ele sunt deschise și laicilor, dar, după cum o dovedesc și exemplele din spațiul european, doar membrii păturii privilegiate au acces la binefacerile spirituale ale acestora.
Încercând o sistematizare a datelor privind confreria capitlului de Sibiu, reținem următoarele:
1) Este cea mai veche confrerie din Sibiu și spațiul transilvan, ale cărei începuturi datează din primele decenii ale secolului XIV, cu o continuitate până la finele veacului XVI. Este consacrată, asemeni celorlalte confrerii capitulare, Sf. Fecioare Maria.
2) Beneficiază de recunoașterea autorității spirituale, dovadă stând și numeroasele indulgențe din partea scaunului apostolic.
3) Alături de membri clerici figurează și cei laici, din secolul XV și primele decenii ale celui următor, aceștia fiind reprezentanții elitei urbane.
4) Este o confrerie de rugăciuni, cu caracter funerar, al cărei rol se îndreaptă spre mântuirea sufletescă după moarte, prin rugăciuni specifice de comemorare; în acest sens, este ilustrativă formula sub care apar înscriși membrii acesteia: Haec sunt nomina plurimorum defunctorum de fraternitate sedis Cibiniensis. Faptul că “frații” obișnuiesc să se întrunească pentru a-și celebra morții, reiese și din Statutele capitlului din anul 1448, în care se impune ca textul acestora să fie citit și in qualibet congregatione fraterna qualem fratres in suis fraternitatibus ob salutem animarum celebrare consueverunt[23].
Studiul de față face parte dintr-o cercetare mai amplă, care urmărește reconstituirea fenomenului confraternal din Transilvania, pornind de la premisa că acesta se integrează fenomenului european, recuperarea istoriografică făcându-se în folosul, atât al istoriei sociale, cât și al istoriei vieții religioase.
[1] Urkundenbuch zur Geschichte der Deutschen in Siebenbürgen, I, Hermannstadt 1897, p. 81 (În continuare: Ub.)
[2] Gustav Seivert, Die Brüderschaft des heiligen Leichnams in Hermannstadt, în „Archiv des Vereins für siebenbürgische Landeskunde”, N.F., X/1872, 3. Heft, p. 315–319.
[3] Simbolurile specifice temei Arma Christi sunt: crucea, cununa de spini, giulgiul lui I. Christos, lancea, cuiul, zarurile, ciocanul, mormântul lui I. Christos etc.
[4] Ub., I, p. 414.
[5] Ub., VI, Bukarest, 1981, p. 219–220.
[6] Jacques Chiffoleau, L’usage obssesionel de la messe pour les morts à la fin du Moyen Age, în Faire croire. Modalités de la diffusion et de la réception des messages réligieux du XIIe au XVe siècles, Rome, 1981, p. 235–256.
[7] Ub., V, Bukarest, 1975, p. 202.
[8] Karl Fabritius, Urkundenbuch zur Geschichte des Kisder Kapitels vor der Reformation, Hermannstadt, 1875, p. 98.
[9] Ub., VI, p. 87–89.
[10] Georg Seivert, Chronologische Tafel der Hermanstädter Plebane, Oberbeamten und Notare, în “Archiv”, N.F., 12/1874, 2. Heft, p. 212.
[11] Gustav Gündisch, Thomas Altemberger, în „Taten und Gestalten”, I, Cluj-Napoca, 1983, p. 36.
[12] Ub., V, p. 135-136.
[13] Konrad G. Gündisch, Das Patriziat siebenbürgischer Städte im Mittelalter, Köln, Weimar, Wien, 1993, p. 245.
[14] Friedrich Zimmermann, Chronologische Tafel der Hermannstädter Plebane, Oberbeamten und Notare (1500–1884), în “Archiv”, N.F., XIX/1884, 3. Heft, p. 531–532.
[15] Ibidem, p. 532.
[16] Rechnungen aus dem Archiv der Stadt Hermannstadt und der Sächsischen Nation, I. Band, Hermannstadt, 1880, p. 210.
[17] Konrad G. Gündisch, op.cit., p. 252.
[18] Friedrich Zimmermann, op.cit., p. 532.
[19] Georg Seivert, op.cit., p. 212–213.
[20] Ibidem, p. 211.
[21] Friedrich Zimmermann, op.cit., p. 532.
[22] Ub., VII, Bukarest, 1991, p. 406.
[23] Ub., V, p. 237.