CORESPONDENȚA LUI IOAN BOROȘ
CU GEORGE BARIȚ (1879-1883)
Gheorghe Naghi
S.U.A.
Ioan Boroș a fost un ales truditor in Ogorul Domnului, ca preot, canonic și arhiereu, dar si un istoric bisericesc înzestrat, mai puțin cunoscut însă în lumea științifică, o personalitate aparte a Banatului, prin adopție, de la sfârșitul secolului al XIX-lea și prima jumătate a secolului al XX-lea. Activitatea sa istorică nu s-a bucurat până acum de o atenție specială, dar lucrările sale, bazate pe îndelungi cercetări de arhivă, au fost apreciate și folosite de unii istorici consacrați. Dintre aceștia putem menționa pe Nicolae Bocșan1, D. Prodan, I. D. Suciu2, Vasile V. Muntean3, Gabriela și Ioan Mircea4 sau în corpusul epistolar de importanță națională, George Bariț și contemporanii săi5. Unii i-au creionat activitatea în scurte articole din timpul vieții6 iar alții în necroloage sau comemorări: I. Moga7, D. Neda8, Aurel Bugariu9, Virgil Țurcan10, ca în cele din urmă să-i fie recunoscută recent prodigioasa activitate de către Mircea Păcurariu, într-o lucrare de circulație11.
Timid deocamdată, a început și valorificarea mai consistentă a operei sale, prin reeditarea lucrării Unirea românilor din Lugoj. Istoria parohiei în anii 1836 –1860, apărută inițial la Lugoj în anul 1926, intreprindere sprijinită de Fundația Europeană Drăgan12. Această unică lucrare care i-a fost reeditată nu poate oferi, din păcate, o imagine coerentă pentru cititorul de azi, despre activitatea prodigioasă a lui Ioan Boroș.
Datele biografice existente ne trimit la originea sa în Carei, unde s-a născut la 20 octombrie 1850, efectuându-și studiile gimnaziale la Carei și Beiuș, iar cele teologice la Universitatea din Viena, între anii 1869 – 1873. Aici s-a inițiat în jurnalistică, prin colaborarea la “Sionul Românesc”, în care îi vor apărea primele lucrări13. Nu putem trece cu vederea că la Viena, alături de alți tineri, Boroș a găsit un mediu academic elevat, cu ziare și reviste românești, cu diferite societăți de lectură14, cu mentori remarcabili precum Grigore Silași15, profesor la Colegiul "Sfânta Barbara" din metropola Imperiului. Prin “Sfânta Barbara”, promovarea culturii naționale de către Biserica Greco-Catolică a fost rodnică încă de la început și a constituit un real sprijin în formarea și educarea noilor generații de români care, nemijlocit, vor duce la emanciparea poporului din care au ieșit.
Este hirotonit preot celib, ocupând diferite funcții administrative la episcopia din Lugoj între anii 1873 – 1880. În această calitate, bucurându-se de încrederea deosebită a episcopului Victor Mihali, este delegat de acesta să rostească panegiricul renumitului pictor bănățean Nicolae Popescu (1835 – 1877), mort prematur la Lugoj16, în Decembrie 1877. Episcopul Mihali s-a îngrijit personal, pe spesele sale, de înmormântarea celui care
îi făcuse un portret reușit, păstrat și astăzi, după multe peripeții, la Lugoj17. Deși în protocolul consemnat la parohia din Lugoj cu privire la pictarea Bisericii aflăm că pictorul s-a născut ortodox, totuși înmormântarea lui a fost săvârșită de către patru preoți greco-catolici. Dorind cu ardoare să picteze biserica mare a Lugojului, se recomandă la concurs drept “un fiu al Banatului, născut în comuna Zorlențul Mare, ca român gr[eco] or[iental]". Ulterior se pare că și-a schimbat, confesiunea, deși oficiosul Vaticanului, vorbind cu entuziasm despre el, nu precizează acest amănut18. Va obține contractul oricum, datorită talentului și execuției artistice prin care a entuziasmat consiliul parohial al Lugojului, inclusiv pe episcopul Ioan Popasu al Caransebeșului, căruia îi execută un portret admirabil, păstrat, și el până astăzi19. Prezența lui Ioan Boroș , ca reprezentant al episcopului său, la această înmormântare, la care a participat toată intelectualitatea din Lugoj, reflectă prețuirea de care se bucura chiar de la începutul activității sale.
Numit paroh la Zăbrani în 1880, funcționează aici până la 1897, unde găsește un teren prielnic cercetărilor sale istorice, întocmind de altfel și monografia parohiei. În paralel, desfășoară o activitate jurnalistică intens. La scurt timp va fi promovat secretar al episcopiei și canonic, iar în anul 1903 prelat papal, în fine, preposit și vicar general în 1909. Din 1922 devine arhiereu onorar, depunând jurământul în 8 decembrie 1922, la Nunțiatura Apostolică reprezentată prin monseniorul Vittorio Cavagnis, asistat de părintele Huber și de martorii Zenovie Pâclișanu și George Dănilă de la Blaj. Se consemnează cu această ocazie mulțumirea Bisericii Române Unite față de Papa Pius XI, care "a înțeles să dea răsplata cuvenită unei activități preoțești de o frumusețe rară", referirea fiind desigur la Ioan Boroș. Ca ierarh, a ctitorit biserica cu hramul Nașterii Sfântului Ioan Botezătorul din cimitirul Lugojului, care este și cripta sa, fiind reparată de Mitropolia Banatului în 1957 și rectitorită de marele mecenate român și fiu al Lugojului, Iosif Constantin Drăgan, în 1997.
Arhiereul Ioan Boroș nu numai că a cercetat cu pasiune istoria neamului său, dar a și făcut-o, aflându-se printre cei 359 de delegați oficiali participanți la Adunarea de la Alba Iulia din 1 decembrie 191820. Odată România Mare realizată, el activează cu pasiune sporită pe trenul investigării trecutului național. Din 1922 până în 1936 este implicat substanțial – un capitol important din viața lui! – în Comisia Monumentelor Istorice, Secția Banat, alături de Gh. Mateescu, Constantin Daicoviciu și Ioachim Miloia, susținând cercetările arheologice și de istoria artelor. Poartă o corespondență extrem de valoroasă cu somitățile timpului, printre care chiar Vasile Pârvan, pe teme de istorie locală. Documentele adunate cu migală de Ioan Boroș au avut o traiectorie ciudată. În anii '80 am găsit în arhiva Mitropoliei Banatului, printre valorile patrimoniale provenite de la Episcopia Lugojului, documente legate de activitatea acestei Comisii, al cărei președinte a fost Ioan Boros la un moment dat, puse laolaltă și legate în volum de format mare, cât un ziar, cum se obișnuia în secolul al XIX-lea, conținând aproximativ 250-300 file. Documentele se refereau la rapoartele de săpături arheologice complete, efectuate în acei ani la Tibiscus-Jupa de lângă Caransebeș, cu descrierea în detaliu a tuturor obiectelor arheologice găsite. Practic, se regăsea acolo întreaga documentație referitoare la activitatea locală a Comisiei Monumentelor Istorice: rapoarte, scrisori și alte surse de o valoare inestimabilă21. Din nefericire, astăzi la Mitropolia Banatului nimeni nu mai știe nimic de acest fond.
Activitatea de creație a lui Ioan Boroș cuprinde două laturi fundamentale, cea teologică și cea istorică. Teologia sa cuprinde în special înterpretări sau explicații de natură liturgică, aproape o sută de predici și polemici de natură bisericească, multe volume și recenzii. Este suficient să amintim că una din aceste recenzii are ca obiect celebra carte Symbolae... a profesorului iezuit de la Universitatea din Innsbruck, Nicolaus Nilles22, pe care l-au ajutat cu documente și informații învățați români ca George Bariț, Ștefan Moldovan, Ioan Boroș alții.
Preocuparea sa pentru istorie s-a concretizat, după ani de cercetări, în mai multe volume apărute în limbile română și maghiară, ca și în articole publicate în presa vremii. L-au interesat cele mai importante momente din istoria poporului român, pleacând chiar de la perioada romană, cu consemnarea cercetărilor efectuate la Tibiscum, pe care le și publică. S-a oprit aspra unor teme esențiale privitoare la continuitatea și vechimea românilor în Transilvania și Banat, tăgăduită după cum știm de condeie adversare și deloc dezinteresate. Dar partea de substanță a operei sale istorice se referă la vremurile apropiate, la zbuciumatul secol al XIX-lea, la lucrurile și întâmplările locale, în special la trecutul Bisericii Române Unite. 23 De bun nume se bucura și în rândul istoricilor maghiari. Elemér Jakabffy îi apreciază eforturile pentru cercetarea istoriei comitatului Caraș, în prefața la cartea din 1928 despre evenimentele anului 1848 în acest comitat. Jakabffy reproduce chiar o replică lui Boroș: "Am 78 de ani, trebuie să mă grăbesc, fiindcă foarte multă muncă m-ar aștepta, dacă aș avea putere și timp" 24 .
Pentru că nimeni n-a făcut-o până acum, amintim câteva din lucrările sale istorice în volum (cu alt prilej ne vom opri la articolele sale, în număr de peste 130):
1. Monografia parochiei românești unite din Timișoara, Tipografia lui Iacob Csendes, Timișoara, 1907, 80 p.
2. Történeti feljegyzések Lugos városárol és Udria Konstantin nevü birájáról az 1848/9 évi szabadságharccal kapcsolatban (Însemnări istorice despre orașul Lugoj și despre judele său Constantin Udrea, în legătură cu războiul de libertate din 1848–1849), Lugoj, 1917, 107 p.
3. Unirea Românilor din Lugoj. Istoricul parohiei în anii 1836–1860, Editura Sionul Românesc, Lugoj, 1926, 119 p. Reeditată în 2001 (vezi supra, incl. n. 12).
4. Evenimentele revoluției de libertate din anii 1848–1849 desfășurate la Lugoj, Tipografia. Națională, Lugoj, 1927, 56+VIII p.
5. "Constituția". Societate secretă română în Lugoj, 1830–1834, Tipografia Minerva Gh. Țăran, Lugoj, 1928, 45 p.
6. Az 1848-év eseményei Krassó vármegyében (Evenimentele anului 1848 în comitatul Caraș), ediție îngrijită de Elemér Jakabffy, Lugoj, 1928, 103 p.
7. Biografia lui Eftimie Murgu, 76 p. + documente.
8. Lugosi szinház épitése (Construcția teatrului lugojan).
Manuscrisele lui Ioan Boroș s-au împrăștiat, după cum s-au împrăștiat arhiva și biblioteca Episcopiei Greco-Catolice a Lugojului, după desființarea ei în 1948. Martorii oculari25 spun că lucrurile au fost aruncate de pe fereastră într-un camion și depozitate la Timișoara. Au ajuns în turnul catedralei mitropolitane și, după mulți ani, când s-a creat un spațiu adecvat, au fost depozitate acolo. Ulterior, prin grija Mitropoliei din Timișoara, documentele de arhivă au fost prelucrate, dar manuscrisele bibliotecii s-au împrăștiat într-un mod incredibil, desigur și ale lui Ioan Boroș. Redescoperirea lor este imprevizibilă în timp. Unele din ele se pot reconstitui după diverse articole ale altora în care sunt amintite, apoi cele care au fost trimise la Expozițiunea Astrei – al cărei membru al secției istorice era – de la Sibiu din 1906, în fine, din alte scrieri ale sale cu caracter istoric,26
confruntate cu propriile însemnări27.
Arhiva Mitropoliei Banatului dispunea, prin anii '80, de manuscrisul lui Ioan Boroș conținând colaborarea sa la Șematismul istoric al diecezei Lugojului (1903) și la Enciclopedia lui Diaconovich. Acum un sfert de veac erau încă la Timișoara. Părintele V. V. Muntean folosește și el lucrările lui Ioan Boroș, unele în manuscris, aflate în posesia sa: Încorporarea Banatului la Ungaria, mss. dactilografiat și Repertoriul istoric despre orașul Lugoj și districtul, respectiv vechiul județ al Carașului (1332-1850). Mai existau, prin anii '80, două manuscrise ale lui în arhiva Braniște din Brașov.
Activitatea jurnalistică a lu Ioan Boroș a fost de asemenea prodigioasă. Fără a putea menționa totalitatea revistelor și ziarelor la care a colaborat, lucru care ar necesita o cercetare sistematică, sunt de amintit aici numele celor mai importante. Dintre cele bisericești se pot menționa: "Cultura creștină" de la Blaj, "Foaia bisericească", tot de la Blaj, "Preotul Român" de la Gherla, "Sionul Românesc" de la Viena, "Telegraful Român" de la Sibiu și "Unirea" de la Blaj. Principalele reviste de cultură și ziare la care a colaborat sunt: "Analele Banatului" și "Curierul Banatului" din Timișoara, "Deșteptarea", "Drapelul", "Foaia Diecesană", "Răsunetul" și "Semenicul" din Lugoj, "Școala Bănățeană" din Caransebeș, "Transilvania" din Sibiu, "Krasso- Szörény Lapok" éi altele. În general, colaborările sale nu au fost semnate, ceea ce va face dificilă detectarea lor, și e de presupus că vor rămâne probabil necunoscute o parte dintre colaborări. Situație similară cu corespondența pe care o publicăm cu această ocazie și care de fapt este colaborarea anonimă a lui Ioan Boroș la "Observatoriul" lui George Bariț de la Sibiu28. Corespondența lui Ioan Boroș a fost vastă. Cea oficială ar trebui să fie acum la sediul reînființatei episcopii de la Lugoj. Însă cea particulară a fost răvășită în același moment fatal al desființării Bisericii Române Unite, respectiv a Episcopiei de Lugoj. Piese dispersate, probabil diverse scrisori trimise, se mai pot găsi prin fondurile rămase. Din păcate, nu s-au putut găsi scrisorile lui George Bariț către Ioan Boroș, ca și către Ștefan Moldovan, sau cele ale lui Timotei Cipariu, Ioan Micu Moldovan, ș.a. Alți corespondenți identificați, în afară de George Bariț, au fost Grigore Silași, Gh. Mateescu, Ioachim Miloia, Constantin Daicoviciu, Coriolan Bredicianu și Valeriu Braniște. Printre ierarhi, bune relații a avut cu episcopii Victor Mihali și Vasile Hossu, unchiul cardinalului martir Iuliu Hossu, cu istorici maghiari, precum și legături de natură erudită cu profesorul iezuit Nicolaus Nilles de la Universitatea din Innsbruck, autorul cunoscutei și celebrei lucrări despre unirea românilor cu Biserica Romei.
Destinatarul scrisorilor lui Ioan Boroș pe care le publicăm cu această ocazie este George Bariț. Ele datează din timpul când Boroș a păstorit la Zăbrani, în Banat. Bariț conducea ziarul "Observatoriul" din Sibiu și era patriarhul respectat al publicisticii românești ardelene. Nu am avut posibilitatea de a cerceta dacă această colaborare – fructuoasă – s-a extins pe mai mulți ani decât cei menționați în aceste scrisori. Le-am depistat în anii '80 la Biblioteca Academiei din București29, în uriașul fond epistolar al ardeleanului, alături de alte mii de scrisori trimise lui Bariț. Cele 11 epistole se referă cu precădere la situația și întâmplările din Lugoj petrecute în anii 1879 – 1883 cât și la aspecte de interes mai larg din Monarhie, cade pildă scandaloasa Lege Trefort despre obligativității limbii maghiare, asupra căreia episcopul Victor Mihali voia să se pronunțe în casa magnaților (anexa I), ceea ce s-a și întâmplat. Cu următoarea ocazie, îi împărtășește lui Bariț buna impresie pe care a făcut-o printre români cuvântarea episcopului în privința limbii (anexa II). Boroș trimite la "Observatoriu" comentarii despre fondurile aflate în litigiu, în special despre Fundațiunea Iovaiană, prin care Iova Popovici din Lugoj și-a donat întreaga avere pentru scopuri filantropice. Adună abonamentele pentru ziar. Relatează despre moartea canonicului Mihail Nagy și despre corupția din vremea episcopului Ioan Olteanu, emite aprecieri asupra ziarelor nou apărute, ca "Luminătoriul" din Timișoara30 și "Deșteptarea" din Lugoj, informează asupra părerii unor ziare maghiare despre școala românească din Hunedoara etc. O surprinzătoare atitudine exprimă față de actul Unirii de la 1700 cu Biserica Romei și eventuala lui falsificare de către factori externi, deși nu i se poate reproșa lipsa de loialitate și atașament față de confesiunea română unită. Este perspectiva istoricului asupra autenticitățµii actului în sine, fără conotații confesionale (anexa VIII).
Scrise toate în respectul adevărului și spre îndreptarea lucrurilor greșite, prin care acțiune să se aducă foloase nației, redactate într-un limbaj elegant, cu șarmul arhaic al epocii, într-o formă manuscrisă îngrijită, aceste corespondențe se constituie într-un capitol important din activitatea eminentului fiu al bisericii și om de cultură bănățean care a fost Ioan Boroș.
ANEXE
I
Lugoș, 13/1 Mai 1879
Stimate domnule redactor!
Aici alătur una corespondență despre decurgerea procesului scandalos al Institutului Cassei de păstrare din Lugoș, cu rugare că, de vei afla cu cale și la loc, să o dai publicității, adnotănd că causa căderei și furăturelor despre care e vorba în corespondența să zice a fi alegerile de la 1872 începând și că, de s-ar fi nădit lucrul, mulți oameni înalți, între cari și Szende trebuiea să vină în joc – dar aceasta numai ca secret public – destul că s-a mâncat banii, spre ruinarea causei naționale.
Îți mai notific că, după cunostința ce am, causa lăsământului Iovaian 31, prin împăcăciune între erezii legali și testamentary, e apropae de deslegare și s-ar putea face o fundațiune ca la 3o mii.
În causa limbei din multe părți a ajuns la Episcop adrese de aderință și, precum sum informat, la caz când Ilustritatea sa episcopul va vorbi în Casa Magnaților, îl vor primi românii de aci, fără distingere de confesiune, cu solemnitate. Despre ce la tempul său vă voi încunoștiința, de va fi bine primit.
Rămân al st[imatei] d[omniei] voastre stimătoriu,
I. Boroș,
v[ice]-notar consistorial.
Mă rog corespondențele să remână anonimă, cu “- y –“.
Cu însemnarea lui Bariț: “I. Boroș, Lugoș, 13/v. Ob[servatoru]l 367”.
(Biblioteca Academiei Române – B. A. R.– ms. rom. 1008, f. 189-189v.)
II
Lugoș, 20/5 1879
Stimate domnule redactor!
Amăsurat promisiunei mele din 13/5 a. c., am onoare a vă comunica descrierea actului de primire și de ovațiune din 15 și 18 mai, facută din partea românilor de aci episcopului nostru 32. Sum în acea posițiune a vă notifica, că vorbirile și răspunsurile sunt autentice, autografe. La început nu avui la mână răspunsul episcopului la vorbirea lui Brediceanu33 din 18, însă chiar când voiam a espeda corespondența aceasta, îmi veni la mână, și iute descriândul, vi-l aclud sub B).
Cu mare bucurie am scris această corespondență, că e rar a vede pre la noi asemene lucruri, unde coruptiunea politică introdusă de Olteanu et consortes34 e în floare, și apoi nu mai lipsește neci frecare confesionale. Altcum, episcopul Mihali aievea că merită ovațiunea și stima românilor în genere, căci portarea lui politică e cea pasivă față cu matadorii unguri, și împlinindu-și chemarea sa, să nisuiaște a pune stavilă corupțiunei politice introduse pre la noi de antecesorul său. El e patriot și român bun. Pusețiunea lui e foarte grea și critică, și cea ce nu poate zice, simțește și face. Pentru aceea românii îl și iubesc.
Cuget că corespondența alăturată să formeze două corespondențe, astfel tocmită ca și cum ar fi venită de la persoane diferite, pentru acea una e subscrisă “- s.”, alta cu “Un martor”. Numai cu numele să nu figurez eu.
Pre lângă profound respect, am rămas al il[ustrei] d-voastre deoblegat, I. Boroș,
v[ice]-notariu consistorial.
Cu însemnarea lui G. Bariț: “1879. I. Boroș, Lugoș, 20 mai, R. 25 mai”.
(B. A. R. Mss. rom, 1008, f. 242-242v.)
III
Lugoș 27 iuliu 1879
Preastimate Domnule Redactor!
Cu poșta de ieri am espedat o[noratei] redacțiuni a “Observatoriului” 16 fl. v. a., ca prețul de prenumerațiune pentru următorii:
1. Iacob Coșgaria, căpitan c. r. în pensiune, în Lugoș.
2. Teodor Pop, proprietariu mare de Kékes, în Lugoș.
3. Demetriu Grecu, protopop g. cat. al Buziașului, în Silha, p. u. Lugoș.
4. Cancelaria gr. cat. Diecesană, în Lugoș; pentru toți pre semestrul iuliu-decembrie.
Aceste prenumerațiuni am fost silit a trămete așa târziu, din causa că unii dintre cei ce-mi promiseră că se vor prenumera erau depărtați de acasă și neci până acum nu se reîntoarseră, și așa prenumerațiunile acelora – de vor sta la vorbă – numai mai târziu le voi putea espeda35.
Am avut de cuget a vă scrie mai pre larg despre causa propunerei limbei române la Gimnasiul r[omano] cat[tolic] de aci și a atinge tendenția aceluia, dar tempul nu mi-a iertat, până mai târziu, ce cred că nu va strica neci acuma.
Dar vă amintesc ceva despre Fundațiunea Iovaiană. Cred că aveți notița despre testamentul lui Iova Popoviciu din Lugoș, care, precum s-a amintit și în “Gazeta Transilvaniei” din 1870, toată averea sa, pre atunci 100.000 fl., ar fi testat pentru scopuri filantropice românești. Testamentul din partea neamurilor s-a atăcat și procesul curge de 8 ani, fără a se fi ajuns de cât la replica massae curatorului, dr. I. Major. Massa, pe cât se poate presupune, nu crește ci scade. Episcopul Victor Mihali, interesându-se de toată causa, ca să se poate descurca toată treaba procesului în toamna anului 1878, la recercarea advocatului neamurilor, a indus pertractare pre jumătate a massei între neamuri și fundațiuni de școale de fetițe g[reco]-cat[olice] rom[âne] și stipendie.
Pertractările, după multe vorbe, acuma se văd a fi și întrerupte, deoarice advocatul neamurilor, din oareșicareva temere și prepus religionariu, nu voiește a primi condițiunea Ordinariatului, ca la fundațiunile înființânde să aibă neamurile prerogative. Și așa, petractarea și împăcățiunea doarmă, până când doară se consumă massa!
Aceasta pentru aceea vă notific, că, de cumva cugetați că vocea publicității va folosi –precum cred eu – pentru grăbirea causei, să preluați între noutăți ori diversele din ziarul cel redijați, întrebarea că din unele părți se întreabă că cum stă causa lăsământul Iovaian și la ce resultat a ajuns procesul ori împăcăciunea cercată, însă aceste să se combineze astfel, ca să nu se presupună că doară din Lugoș ați primit stirea. Altcum neamurile repausatului știu despre împăcățiune intenționată.
După moartea Canonicului Mih[ail] Nagy36, propunerea pentru suplinirea scaunului vacante s-a
făcut și, precum de comun se zice, cu preferarea bărbaților demni ca vicarul din Hațeg, Densusianu37 și alții, după un principiu neaprobaveru de bănățian și transilvanian, căsătorit și celibe, care denumiri însă nu cred că pot suplini meritele și ustenelile bărbaților demni. Și cu dorere trebuie să zic că, încât cunosc tonul în diecesă, asemene procedură unilaterală, dualistică, numai resens și apatie va avea de urmă, care ambele împedecă buna administrare. De voiți, luați notițiă publică, numai și aci bine se însemnați și vă rog ca în așa mod să se espună iearăși sub “diverse”, ca să nu pot fiu espus la suspicionări, care, ca pre un subaltern, totdeuna mă vor putea apăsa, deși eu numai cea ce e drept și sincer zic.
Pre lângă stima profundă, remanu al preast[imatei] d[omniei voastre stimătoriu,
Ioan Boroș.
Cu însemnarea lui Bariț: “1879. Io. Boroș. Lugoș, 27 Juliu.
(B. A. R., ms. rom., 1008, f. 275-277.)
IV
Lugoș, 26/1 1880
Stimate domnule redactor!
În 14 Januariu am fost trămes prețul de prenumerare, între alții, și pentru Ilustritatea sa dr. Victor Mihali, episcopul Lugoșului, iar numerul I și II-le din acest an nu l-a primit. Mă rog a se espeda aceștia pentru numitul d. eppiscop. Asemene, am trămes pentru Teodor Pop, proprietariu mare de Kékes; pentru acesta vin sub adresa smintită, deci mă rog a se espeda sub adresa: Teodor Pop, proprietariu mare de Kékes, în Lugoș.
Acuma ceva de pre la noi. Ca adaus la cele publicate în nr. ultim despre refreudările din aceste părți, vi notific că contra lui Pause curge cercetare, și pân acuma […]38 se descrie mai pre larg decursul acestui sinod-consistoriu plenariu, unic în această diecesă.
Inteligenția de aci începe a desvolta oareșcareva activitate și a părăsit indiferentismul periculos. Acuși vom avea și ziariu.
Avem un stal canonical vacant și toți cei necualificați pentru aceasta dignitate îmblă pre după spatele episcopului, răzemați pre inimicii episcopiei și a românilor, ca să devină denumiți, amenință în public, că și cu bani corump ca să reiasă. Apoi puteți gândi câte promisiuni netrebnice se fac!
Asemene îmblă și după parohia din centru, că prin patronagiul lui Uifalusy se doboară auctoritatea episcopului. Ar fi bine a lua notiță despre aceste în ziariu, ca să se ia bine de seamă cei competenți a direge diecesa.
Rugându-vă a supleni cele la început adnotate, pre lângă stima cuvenită, răman al d-voastre stimătoriu,
Ioan Boroș,
v[ice]-notariu consistorial.
Cu însemnarea lui Bariț: “1880. Boroș. Lugoș, ad Obs[servatoriul]. R. 4/II”.
(B. A. R., ms. rom. 1009, f. 27-28.)
V
Lugoș, la 21 Februariu 1880
Stimate domnule,
Aici în alăturare îți comunic o scurtă schițiare din desbaterile și decurgerea ședințelor congregațiunei comitatului Caraș și, deși în numărul ultim al "Observatoriului", care chiar acum îl primii la mână, este oreșcareva notiță despre aceste lucruri, totuși îți trămet. De vei cugeta a fi de lipsă publicarea celor comunicate, îți las spre propria deliberare.
La prețuita-ți epistolă din urmă, răspunzând, vă notific că massa Iovaiană e în lichidare, încât adecă curatorul massei, dr. Major, e constrâns a da rațiuni, cari preste puțin temp sunt gata. După aprobarea rațiunelor, împăcăciunea e gata, dacă va fi de pre ce! Consistoriul nu face dificultăți. Data ocasiune comunică cu cei interesați.
"Luminătoriul"39 mă tem că nu va prea lumina, căci programa a făcut rea sensațiune în inteligința de aci, când, în contra statoririlor conferinței, adausă că nu va turbura apa domnilor. Și cum sum informat, redacțiunei s-a dat a înțelege că dacă nu va avea prenumeranți, programei să și-o atribuie. Mi-ar parea rău când nu am potea susține un jurnal aci în Banat.
La "Desceptarea"40 lucră toți câți fără sistema. În "Hon"41, mai în zile[le] trecute, a ieșit o corespondență despre școalele române din Hunedoara, în care se face asmuțire în mod sarcasm și de Eîepiscopia din Lugoș. La aceasta, ca răspuns, ar fi când în Varietăți ați prelua, stimate d-le redactor, numai ca notiță, fără a anunța că de unde ai primit, cumcă "în consistoriul plenariu din 28 novembrie 1879 s-a decis ca, pre baza arătărilor autentice, să se facă o representare la Ministerul de Culte ca, în înțelesul legei, să delăture pre învățătorii calvini magiari de la școalele de stat și comunale, unde e comuna curat română și limba propunerei e numai cea magiară eschisivă". Și această resoluțiune s-a și făcut de aci.
Cu poșta de azi îți trămet 2 cercularia, una în care se publică starea fundurilor diecesane pre 1878 și altu în care e vorba de mulțirea fond-cassei diecesane. Folosește-le la tempul oportun, însă odată pentru totdeuna vă rog ca, la cazuri când vi-ași comunica unele lucruri de atari, să nu faceți amintire că de unde le-ați primit, deoarece, ca oficiante din centru, trebuie să mă păzesc.
Acuma pregătesc un conspect despre mișcămentul poporului din diecesă și altu despre averea basericelor. La tempul său, după potență, vi le voi comunica spre folosire.
După cari, prelângă stima profundă, am rămas al stimat d[mniei] voastre stimătoriu,
I. Boroș.
(B. A. R., ms. rom.1009, f. 62-63.)
VI
Zábrany, p. u. Hidegkut, comitatul Temiș, la 21/VI 1881 Preastimate domnule redactor!
Simțindu-se în băserica noastră lipsa unei lucrări, prin ajutoriul căreia tinerimea să se instrueze în cunoașterea însemnătatei ceremonielor sacre băsericești42 și să pătrundă că acelea sunt forme pline de însemnătate tainică morală, amăsurat dorinției arhipăstoriului meu, am elucrat opișorul care am onoare în un esemplariu a vi-l oferi și d-voastre, rogandu-mă ca să binevoiți a lua notiță despre ieșirea aceluia și a insera în prețuitul ziariu ce redijați, ca toți cei ce l-a prenumerat să poată avea cunostință despre aceea.
După cari cu deosebită stima sum al d-voastre stimătoriu,
Ioan Boroș,
paroc și ases[sor] cons[is]t[orial].
(B. A. R., ms. rom. 1009, f. 383.)
VII
Zábrany, p. u. Temes-Hidegkut, la 20/X 1882
Preastimate domnule redactor,
Poate că știrea îmbucurătoară despre convocarea sinodului nostru diecesan îți este cunoscută, totuși am socotit ca să-ți comunic cercularul emis în această privință, adăugând la acela puțină observare.
Aceea observare o am compus în așa formă, ca să nu se vadă a purcede din partea direct interesată. Publicarea acelora îți comit preastimat d-tale, deacă vei cugeta a fire la loc ori ba? Eu am descoperit convingerea mea și a altora cu mine.
Publicarea să rămână "anonimă" și cerculariul mă rog a mi se retrămete, căci acela se ține de arhivul meu parohiale.
Noi vom ține conferință în 2 novembrie, de voi fi ales, și ca atare voi lua parte la sinod. Încât mi se va potea, bucuros voi comunica câte ceva. Ar fi bine dacă inteligența noastră s-ar mai mișca și ar reînnoi cererea sa pentru sinoade mestecate43, cum a făcut și la sinodul provincial.
Arhiereul nostru în această privință are principie acceptabile și bune. El e un bărbat care, în cât îl cunosc, are intențiuni foarte bune și se interesează de trebile băsericei sale, pre orice cale admisibilă.
Cu deosebită stimă sum,
Ioan Boroș,
paroc și ases[or] cons[is]t[torial].
Cu adnotarea lui Bariț: "1882. I. Boros, Zăbrani, 30 oct. Resp. 27 nov. Actul remis".
(B. A. R., ms. rom.,1010, f. 128 r+v.)
VIII
Zábrány, p. u. Temes-Hidegkut, la 10/XII 1882
Preastimate domnule,
Mai nainte cu vro 3 ani vi-am mai fost comunicat odată starea fondurilor diecesane, iarăși cu unele observări, cum a dovedit urmările, bine nimerite. Acuma iară vi-o comunic tot despre acelea fonduri, cele coprinse in Cercularul și observările ·/· accluse. Observări și dorințe descoperite și la sinod, în convorbiri private, de cătră unii frați preoți, cari afară au tot curagiul, însă când e la adecă , pitulesc.
Cei interesați vor precepe din acelea observări cele de preceput și nu mă îndoiesc că-mi vor și cunoaște peana, dar eu nu am ce le face. Pre lângă toate acestea, am convingere că stim[ata] redacțiune și de asta dată va dovedi încredere față de persoana-mi, cum o am eu aceea față de aceea. Și așa, deacă observările acelea doresc a se da publicității ca anonim, cred că nu-mi veți zice ca la maramuroșeni că: "Neîncredere pentru neîncredere".
După ce gătai observările din cestiune, am cugetat întru mine că mai bine ar fi deacă acelea observări să nu se publice în unul și același număr cu starea fondurilor, ci întru-n număr mai târziu, spre esemplu al 3-le după aceea, și-atunci se i se deie o titula deosebită, ca: Observări și dorințe față de administrarea fondurilor din Diecesa Lugojului, făcând redacțiunea ceva introducere conjuctivă și acomodată.
Causa acestei despărțiri o aflu în aceea ca să fie mai bătătoriu la ochi și spre a evita supunerea ca și cum ar veni de la unul și același.
Dar să trec la altele. După "Allgemeine Zeitung "din München, "Observat[oriul]" a publicat ceva despre starea Banatului. Voiesc să știți urzirea acelor articlii. Auctoriul acelora e un german-șvab de naștere din Guttenbrunn, cu numele Müller44. Acesta de presente e oficiant de telegrafist în Viena. Numitul Müller, în vara trecută, a petrecut în Guttenbrunn vroo 3 luni și a făcut excursiuni în Banat. Spun oameni competenți că până când a petrecut în Guttenbrunn, a portat o corespondență foarte estinsă și cu bărbați germani tare însemnați. Altcum, respectivul e totodată și scrietoriu de opere teatrale și altele. De atunci a mai scris și despre români în "Deutsche Zeitung " din Viena. Încât m-am informat, respectivul e un agent a Schulvereinului din Berlin, și aceasta și de acolo conchid, că a și esoperat o suma de bani de la acea reuniune, pentru cărți care ar fi de a se împărți în comune germane. Iată șvabii noștrii! Și mai una de Schulverein. Stii când s-a făcut comediele în Banat, cu demonstrări contra Schulvereinului. Pre atunci s-a ținut o adunare și în Aradu Nou. Acolo fură duși și șvabi din unele comune, așa din comuna Traimau45. Când era să se subscrie resoluțiunea de protest, unii din acei șvabi nu au voit a subscrie protestul, zicând că nu, azi-mâne, să li se deie un jude ungur. Se zice că aceștia fură mai nainte instruiți de agenții Schulvereinului. Atâta, pentru orientare confidențială.
Vi-am fost scris că voi să vă comunic ceva despre decursul sinodului din Lugoj, de va fi cu potință. Eu cu adevărat am fost la acel sinod, din partea Protopopiatului Temișoarei, ca deputatul clerului; am fost deodată și notariu. Mă crede, stimate d-le, că vi-ași fi comunicat mai demult tot decursul sinodului, dar suntem legați cu 7 ațe, prin câte juramente seci și invențiuni absolutistice, de a ține secret. Am jurat pre onoarea preoțească și așa decursul nu vi-l pot comunica, până ce cele statorite nu se vor publica. Văd că Ilustrisimul Pavel nu se teme de publicitate și neci că face secret din pertractările sinodali. E drept că episcopul nostru e om cu caracter și român de treabă, da tot se cunoaște că a fost în colegiul din Roma. Se zice că de nu ținea episcopul nostru cu Szabo la sinodul provincial, când o noapte întreagă l-a capacitat pe Mihali episcopul Szabó, azi era decisă causa participarei mirenilor în sinoade. Nu e, că mitropolitul cu Pavel a ținut morțiș pre lângă participare și așa, fiind voturile egali, causa a rămas nedecisă. Altcum și mirenii ar trebui să se sufulce mai bine din toate părțile. Rândul e pe inteligința din Deva, ca să comenteze răspunsul cel vom primi de la Lugoj pre petițiunea lor.
Canoanele sinodului provincial l-am cetit din fir în păr și m-am convins că Roma a rămas morțiș conservativă, iară noi am cedat, de nu chiar am falsificat actul Unirei. Bine ar fi deacă s-ar publica și la noi actul Unirei, așa cum l-a descoperit mai decurand Densușianu, ca să fim chiar față de pretensiunea Romei că "credunt omnia quaecumque credit S. Ecclesia Romana," ș. c. l., care adaus, încât știu, e de mână streină făcut la actul Unirei46.
În deosebi decretele sinodului provincial cu gravitate a specificat drepturile episcopilor, așa cum fac canoniștii cei mai absolutistici, iară unde e vorba de dreptul clerului, sau să trece cu vederea, sau să pune într-o formă cât episcopii esplică cum li place. Așa e și față de introducerea sinodalității. Că, spre esemplu, nu ca să se zică că sinodul provincial este de a se ține la 3 ani iară sinodu diecesan în fiecare an, ci că l-ar fi de dorit să se țină și că de regulă se ține – espresiuni lacse! – și așa mai departe. Cu ajutorul lui Dumnezeu, am de cuget a le forfeca.
Sinodul diecesan din Lugoj a ținut din 11 până în 18 nov. S-au facut statute diecesane, care însă neci Capitulului nu s-a împărtășit decât cu vro 3 zile înainte de sinod. Lucru nedesbătut, nu mult plătește!
Cele scrise despre sinod au fost bine venite, s-a și făcut interpelare cu resultat îndestulitoriu. Pertractările au curs în ordine, oamenii noștrii nu-s dedați încă la așa ceva, fricoși și nededați la desbateri, însă școală bună a fost sinodul. Noi forurile le-am primit și încă am cerut ca să fie for ordinariu și nu delegat, dar n-am reușit, că sinodul provincial ne-a tăiat crenga de sub pecioare. Rușine pre orădeni! Foruri protopopești nu le trebuie, dar le trebuie for de a III-a instanță. Strigoniu, ca mai nainte! Știe Roma pentru ce a insistat, în 1858 și până azi, ca să se trămetă teneri în Colegiul din Roma, ca să capete a' la Lauran și Szabo et consortes, cari n-au natiune, numai cosmopolitism, și nu vor să știe că ce legătură strânsă este la noi între băserică și națiune. Parola noastră: "Unitatea credinței, dar aperarea drepturilor față de latini și gr[eco]- orientali!" Har Domnului, avem "Foaia băsericească", numai nu-mi place că e sub controla arhiereilor și nu e în mult neatârnatoarie. Va aduce totuși folos, numai să nu scrie după poruncă47. Multe din aceste împărtășiri s-ar cere. Vă rog a le reserva până la tempul oportun.
Mai multe de altă dată.
Deacă observațiunile rămase pentru rațiuni le aflați la loc, dați publicitățeii, de nu, în corfa redacțiunei cu ele!
Răman sincer stimătoriu,
I. Boroș.
(B. A. R., mss. rom.1010, f. 197r-199 v.)
IX
Zabraniu, la 15 mai 1883
Preastimate domnule redactor!
Ieri primisem știrea tristă de la Lugoj despre moartea canonicului Gavriil Pop48. Casul acesta cred că până acum vi este cunoscut, cu toate acestea am cugetat a-l aduce acela prin această corespondență la cunoștința publicului ziarului ce-l redijați. Biografia repausatului nu-mi e deplin cunoscută, pentru aceea făcui alusiune ca să o facă cei competenți. Dacă însă nime nu va ieși cu aceea, voi comunica eu datele mele. Pre când eram la episcopia din Lugoj, de repețite ori consvătuiam cu repausatul și-i dedeam ajutoriu întru lucrările sale istorice, și îmi dedea îndemnuri folositorie.
Ce se va fi ales cu lucrările și notele istorice ale repausatului, nu-mi e cunoscut, cred însă că acelea, dacă numai nu va fi pus cineva mâna pre ele, vor ajunge a bună seamă în biblioteca diecesană, unde se mai păstrează și alte manuscrise.
În partea a II-a a corespondenței am făcut nescari reflesiuni la complinirea stalului canonical vacant. Să mă justific pentru ce? Pentru-că doresc, și cu mine mulți, a atrage atențiunea celor competenți și pre calea jurnalistică, ca nu cumva să ajungă la acel stal vreun atare care dorește numai să poarte numele de canonic, dar să nu lucre nemica pentru națiune și băserică, ci numai să facă intrigi și scandale. Dorim ca acel canonic să fiă bărbat vrednic, român la loc și nu ca cei vro doi-trei denumiți mai în urmă, numai ca de noroc. Capitulul din Lugoj au avut bărbați harnici, cei vechi mor pre rând și abia mai sunt vro 2 cari să lucre ceva, să fie la loc, deși sunt înaintați în etate.
Cunosc pre oamenii vrednici ai diecesei, dar cunosc și pre cerșitori și lingușitori, cari la fiecare vacanță aleargă la episcop, în sus și în jos, cerșesc, pretind, amenință, numai să capete demnitatea canonicală, altcum nu chiar splendidă. Apoi mai fac denunțări și intrigi pre la Guvern și altele.
Publicarea acestei corespondențe, carea doresc a rămâne anonimă, o las deliberărei d-voastre.
După cari cu deplină stimă sum al d-voastre stimătoriu,
I. Boroș.
(B. A. R., mss. rom.1010, f. 345-346.)
X
Preastimate domnule redactor!
Deoarece până acuma nu am cetit în ziarele noastre coprinsul epistolei ministeriale îndreptate cătră episcopul Szabo, am cugetat a fi de lipsă ca acel comentariu ministerial, destul de caracteristic, să nu treacă fără ceva răspuns. Eu am făcut în grabă puțină reflecsiune la aceea epistolă. Nu ar strica însă deacă însăși redacțiunea să o foarfece și să deie un răspuns cât de lămurit și retuns, ca să nu-l pună la urechiă neci scrietoriul epistolei, neci cel decorat. Relațiunile diecesei Gherlei nu mi-s cunoscute deplin și așa neci că m-am potut demita în detai faciă de caracterisarea guvernărei înțelepte. Deacă nu mă înșel, Episcopul Szabo49 conlucră la ceva plan cu cei de la potere, vre să ajungă de metropolit cu vreame, chiar și cu călcarea dreptului de alegere.
Deacă dorești, d-le redactor, pot să-ți împărtășesc originalul text al epistolei ministeriale și comentariul făcut la aceea în "Magyar Állami".
Vă rog, deacă aceasta reflesiune se va publica, să rămână anonimă.
Cu deosebită stima sum al d-voastre,
Ioan Boroș.
Zabraniu la 10/VII
(B. A. R., ms. rom.1010, f. 379r-379v.)
XI
Zăbraniu la 4/X 1883
Preastimate domnule redactor!
Aci ·/· aclusul tractat vi tămet, cu aceea că de cumva îl aflați de acomodat, să-l folosiți spre publicare. La p. VI se amintesc nește casuri. Pentru cunosciința confidențială vi notific că unul din acele se referește la un scandal public de necurăție, ajuns până la judecătorie, iar celălalt la defraudare de bani publici diecesani. Casul acesta din urmă, încât sciu, e sub cercetare și se complanează. Le-am atins, însă, pentru aceea ca respectivii să se iee a seama și să-și retragă coarnele. Altcum, vi pot zice că în cler este o mișcare, ca la sinodul mai de aproape să facă interpelare în casul de imoralitate. Și așa, am cugetat a da motiv la aceea mișcare.
Am scris cât se poate de obiectiv și cam în sens cât să nu fiu suspicionat de cei interesați, pentru aceea și de astădată mă rog să rămână anonimă.
În 6 sept., la invitarea episcopului Lugojului pentru revisiunea rațiunilor fondurilor diecesane50, am fost chiemat la Lugoj. A mai fost chiemați vicarul din Hațeg, advocatul Venteț din Arad și Simeon Horvat, procuror de stat din Deva. Fondurile noastre nu sunt in disordine, dar se află nescari pretensiuni periclitate și pentru aceea am făcut și alusiune la licuidarea acelora. Altucum vă rog ca de această notificare fața de revisiune deocamdată să nu luați notițiă publică. Va veni tempul la aceea.
După cari cu deplină stimă sum,
I. Boroș.
(B. A. R., ms. rom.1010, f. 431-431v.)
1 Nicolae Bocșan, Contribuții la istoria iluminismului românesc, Timișoara, 1986.
2 I. D. Suciu, Monografia Mitropoliei Banatului, Timișoara, 1977, p. 17, 137, 154, 170, 171.
3 Vasile V. Muntean, Contribuții la Istoria Banatului, Timișoara, 1990, p. 139, 203, 213, 235.
4 Mărturii documentare privind viața și activitatea călugărului și tipografului Ioanichie Endredi la Blaj și Cluj, în anii 1760–1763, în vol. col. Spiritualitate transilvană și istorie europeană, Alba Iulia, 1999, p. 198–213. Autorii consemnează lucrarea lui Ioan Boroș, Ioaniciu Endrődi (1765–1775), călugăr basilitan apostat de la Mănăstirea Sf. Treime din Blaj, din “Cultura creștină”, X, 1921, nr. 7–8, p. 230–233.
5 Este pomenită lucrarea lui I. Boroș privitoare la Detențiunea a doua a lui Eftimie Murgu din "Curierul Banatului", V, 1929, nr. 1, p. 8–11 (vezi vol. I, București, 1973, p. 310,
unde se consemnează activitatea revoluționară a lui Eftimie Murgu și zvonul că ar fi fost osândit la moarte; Ioan Maiorescu îi scria lui George Bariț în 6 iunie 1847 că nu știe nimic despre Murgu).
În același corpus epistolar (vol. VII, București 1985, p. 111) este menționată lucrarea lui I. Boroș, Evenimentele revoluției de libertate din anii 1848/49 desfășurate în Lugoj, Lugoj, 1927.
Unele din lucrările lui Ioan Boroș sunt menționate în marile bibliografii, ca de exemplu cea a lui Ioachim Crăciun și ulterior în Bibliografia Istorică a României.
6 Noii canonici, în Calendarul “Unirii”, Blaj, 1899, p. 59–63 (sunt prezentați canonicii nou promovați Ioan Boroș, Augustin Bunea, Vasile Hossu și Victor Smigelski); Șematismul istoric al diecezei Lugojului, Lugoj, 1903, p. 141–142.
7 I. Moga, Ioan Boroș. 1850–1937, în “Anuarul Institutului de Istorie Națională”, VII, 1936–1938, p. 871–872.
8 D. Neda, Moartea arhiereului Ioan Boroș, în “Cultura creștină”, XVII, 1937, nr. 2–3, p. 179–180.
9 Aurel Bugariu, Bibliografia Banatului 1918–1944, în “Revista Institutului Social Banat-Crișana”, XIII, 1944, nr. mai-august., p. 663–664.
10 Virgil Țurcanu, Arhiereul Ioan Boroș (1850-1937), în “Mitropolia Banatului”, VII, 1957, nr. 1–3, p. 160–161.
11 Mircea Păcurariu, Dicționarul teologilor români, București, 2002, p. 60. Tot aici apar și trimiterile pentru celelalte enciclopedii care îl menționează pe I. Boroș: Enciclopedia istoriografiei românești, București, 1978, p. 69; Bibliografia românească modernă. 1831-1918, I, București, 1984, p. 423.
12 Lugoj, Edit. Dacia Nova, 2001, ediție îngrijită de Rodica Banu și Marius Șchiopotă. Recenzată în “Meridianul Românesc” , Anaheim, USA, XXX, 2003, nr. 300, p. 20.
13 “Sionul Românesc”, cu subtitlul “Foaie besericească, literarie și scolastică”, editat de Grigore Silași la Viena, între 1 iulie 1865 – 15 octombrie 1867; 15 ianuarie – 15 septembrie 1872. Vezi George Bariț și contemporanii săi, III, București, 1976, p. 128. Monografia parohiei Lugoj i se va publica în “Sionul Românesc”.
14 Cornel Crăciun, “România Jună” și“Direcția Nouă”, în “Aurora”, 1993, nr. 2, p.95–98; Cornel Crăciun, Societățile academice din Viena (1861-1918), Edit. Logos '94, Oradea, 2001, 358 p.
15 Grigore Silași, 23 Ianuarie 1836 – 17 Ianuarie 1897, profesor la Sfânta Barbara din Viena, primul profesor de limba și literatura română la Universitatea din Cluj.
A studiat la Sfânta Barbara din Viena, unde și-a luat doctoratul în 1862. Dintre scrierile lui mai importante sunt: Apologie. Discursiuni filologice și istorice magiare privitoare la români, Cluj, 1879 și Renașterea limbei românești în vorbire și scriere, învederită și aprețiată, I–III, Gherla, 1879 – 1885. Această ltimă lucrare a apărut inițial în "Amicul familiei", II, 1879, nr. 1, p. 2–5 s. u. Cf. și George Bariț și contemporanii săi, III, București, 1976, p. 191. Necroloage s-au publicat în "Gazeta Transilvaniei", "Tribuna", "Ungaria", "Familia", "Transilvania", iar o comemorare s-a publicat de Virgil Șotropa, în "Arhiva Someșană", VII, 1930, nr. 12, p. 239–242 și una în "Magyar kisebbség", Lugoj, 1937, p. 653–655. Despre activitatea lui mai vezi: Iosif E. Naghiu, Din corespondența lui Grigore Silași cu Gavril Pop, în "Plaiuri năsăudene", III, 1945, nr. 36–37, p. 6; Dora Daisa, Grigore Silași – publicist, în "Biblioteca și cercetarea", Cluj-Napoca, VIII, 1984, p. 39–49; idem, Grigore Silași la Astra, în vol. Astra 1861 – 1991, Sibiu, 1992, p. 106–109; Andrei Moldovan, Grigore Silași la Putna, în "Convorbiri literare", XCIV, 1988, nr. 6, p. I, III; idem, Grigore Silași – luptător pentru emanciparea politică și culturală a românilor din Transilvania, în "File de istorie", V, 1988, p. 102–109.
16 Ioan Boroș a ținut "o cuvântare funebrală atât de patrunzătoare, cât mare parte a jelitorilor confrați români a lăcrimat lacrime de adâncă durere", cf. "Telegraful român", XXVI, 1878, nr. 17, p. 21.
17 Portretul episcopului Victor Mihali al Lugojului a fost menționat încă de Ioachim Miloia, apoi, printre alții, de noi în „Mitropolia Banatului”, XXVIII, 1978, nr. 4–6, p. 278–283. Vezi și V. Muntean, Nicolae Popescu la Lugoj. 100 de ani de la moarte, în “Mitropolia Banatului” XXVIII, 1978, nr. 4–6, p. 274–277; Viorel Țigu, Pictorul Nicolae Popescu în lumina unor scrisori inedite, în “Orizont”, XXIX, 1978, nr. 2, p. 7; Vasile V. Muntean, Colecția muzeală bisericească din Lugoj, în “Mitropolia Banatului”, XXXV, 1985, nr. 3–4, p. 117; idem, Artă și cultură, Timișoara, 1996, p. 15. Reproducerea originalului publicată de noi în “Studii și cercetări de istoria artei”, 1979, tom. 26, p. 180–192 și Un pictor român la Roma, în “Europa și neamul românesc”, Italia, 1987, nr. 182, p. 13–16.
18 „L’Osservatore Romano”, XIV, 1874, nr. 74, p. 2, care spune doar că a pictat biserici greco-catolice. Mulțumirile noastre cercetătoarei Monika Koller de la Universitatea Catolică Sacro Cuore din Brescia (Italia), pentru amabilitatea cu care ne-a ajutat cu presa catolică. Protocoalele au fost publicate de V. Muntean, Nicolae Popescu la Lugoj. 100 de ani de la moarte, la loc. cit.
19 I. D. Suciu, Un nou document în legătură cu pictorul Nicolae Popescu (1835–1877), în “Vestul”, XI, 1941, nr. 2609, p. 2.
20 Vasile V. Muntean, Artă și cultură, p. 235.
21 Volumul de documente a fost văzut, pentru un timp limitat, cu aprobarea Înalt presfinție sale Nicolae Corneanu al Banatului, de C. Răileanu, muzeograful catedralei din acea vreme.
22 Titlul întreg al cărții lui Nilles: Symbolae ad illustrandum historiam ecclesiae orientalis in terris Coronae S. Stephani, I–II, Oeniponte, 1885.
23 Istoricul I. D. Suciu afirmă că: "Pentru trecutul Bisericii Greco-Catolice din Banat...cele mai multe contribuții le-au adus studiile arhiereului Ioan Boroș" ( Monografia Mitropoliei Banatului, Timișoara, 1977, p. 17).
24 Boroș János, Az 1848-év eseményei Krassó vármegyében (Evenimentele anului 1848 în comitatul Caraș), ediție îngrijită de Dr. Jakabffy Elemér, Lugoj, 1928, p. 5.
25 Aceste amănunte le-am aflat prin anii ‘70 de la canonicul Iuliu Rațiu din Lugoj.
26 La expoziția Astrei de la Sibiu a participat și episcopia Lugojului. Pe lângă manuscrisele lui Ștefan Moldovan, întâlnim și câteva de ale lui Ioan Boroș, cf. Catalogul expozițiunii..., în „Analele Asociațiunii pentru Literatura Română și Cultura Poporului Român”, XXXVI, 1905, nr. 6, p. 274–290. Un alt articol este al lui Iosif E. Naghiu, Catalogul manuscriselor Episcopiei Lugojului, în “Hrisovul”, VII, 1947, p. 207–212.
27 După propriile sale însemnări, fără să precizeze anul, mai avea 14 manuscrise (însemnarea îi aparține, fiind scrisul lui) de natură istorică, iar în 1922 se menționau nepublicate doar cinci:
1. Schiță istorică preste 25 ani ai Diec. Lugojului.
2. Monografia parochiei Zăbrani,
3. Biserica românilor din Transilvania și Ungaria.
4. Biserica românilor din Transilvania și Ungaria, dela 1053-1301.
5. Biserica românilor din Transilvania și Ungaria, dela 1332-1759.
6. Din trecutul școalelor din Lugoj.
7. Conscrierea parohiilor gr. or. din județul Caraș 1792.
8. Regularea comunelor din Jud. Caraș. 1796
9. Conscrierea preoților și docenților din Jud. Caraș, 1807.
10. Biografia lui Murgu Euth.
11. Societatea secretă Constituția a românilor din Lugoj, 1836.
12. Mănăstirea Prislop cu toate documentele.
13. Municipiu Tibisc (Jupa).
14. Biserica gr. cat. română ( Hunedoara).
Toate manuscrisele rămase de la remarcabilul său precursor Ștefan Moldovan au intrat în posesia lui Ioan Boros, păstrându-se în biblioteca diecezană. Pe manuscrisele acum păstrate la București, Cluj-Napoca, Timișoara, frumos copertate, se poate vedea scrisul indescifrabil a lui Boros, peste cel caligrafic a lui Ștefan Moldovan. Soarta, cariera și preocupările celor doi fii adoptivi ai Banatului, cu care Lugojul se mândrește, au fost uimitor de asemănătoare.
28 Horia N. Ursu, “Observatoriul” (1878–1885) – tribuna de luptă a lui George Barițiu pentru emanciparea națională a românilor din Transilvania, în Filologie și istorie. Omagiu Marii Uniri, Sibiu, 1990, p. 155–163; Ioan Chindriș, George Bariț, ctitor de publicații periodice, în “Academica”, VII, 1997, nr. 10, p. 6–7.
29 Biblioteca Academiei Române, București, mss. rom. 1008, 1009, 1010.
30 Gelu Neamțu, Din corespondența lui Pavel Rotariu (1840 – 1918) privind ziarul “Luminătorul “(1880 – 1894), în “Banatica”, II, 1973, p. 235–249. Există o literatură întreagă pentru presa din Banat, apărută dealungul timpului, datorită lui Elena Borugă, I. Cicală, George Cipăianu, Aurel Cosma, Lucian Geier, Gh. Lițiu, Ioan Munteanu, Grigore Ploeșteanu, Maria Roșca (cu Maria Mirel), I. D. Suciu și alții, inclusiv noi.
31 Iova Popovici, negustor din Lugoj, își va lăsa toată averea episcopiei care va genera un proces îndelungat. A participat la deputațiunile din 1849 – 1850 la împărat pentru revendicările românilor, alături de Constantin Udrea și Al. Atanasievici, cunoscut al lui Aron Florian, care îl abonează la foile lui Bariț. S-a remarcat în cadrul mișcării revoluționare din 1848 – 1849. Amănunte la I. D. Suciu, Revoluția de la 1848-1849 în Banat, București, 1968, p. 43, 193, 217.
32 Lugojenii l-au ovaționat pe epicopul Victor Mihali după rostirea discursului său, alături de ierarhia română, ortodoxă și greco-catolică, în Casa Magnaților, în cauza limbii (13 Mai 1879), împotriva introducerii limbii maghiare în școlile române. Vezi “Observatoriul”, II, 1879, nr. 40, 19/31 mai, p. 159-160 și nr. 41, 23/4 iunie, p. 163-164. Alexandru Roman îi scria lui Bariț că Mihali “a vorbit cu mult curagiu și elocință” (cf. George Bariț și contemporanii săi, II, București, 1975, p. 241).
33 Coriolan Brediceanu, 1850 – 1909, fruntaș din Lugoj, a ținut un discurs de bună primire episcopului.
34 Ioan Olteanu, 1838-1877, a studiat la Viena, după care episcopul Alexandru Dobra îl numește secretar consistorial. Între 1870 – 1873 este episcopul Lugojului, după care trece episcop la Oradea.
35 Dr. P. Vasici afirmă în 25 iulie 1879 că “Observatoriul este în Banat, pe cât știu, foarte plăcut, și numai nevoilor celor mari ce căzură iarăși asupra bieților oameni cu nerodirea bucatelor este de a se adscrie că nu sunt mai mulți prenumerați” (cf. George Bariț și contemporanii săi, 196, ceea ce înseamnă că acțiunea lui Ioan Boroș este binevenită.
36 Canonicul Mihai Nagy, 1818 – 1870, originar din Domănești, în comitatul Sătmarului, studii la Oradea, a fost capelan la Sfânta Barbara din Viena (1856), profesor la Beiuș și canonic la Lugoj (din 1857), cu intenția de a fi promovat episcop în locul lui Alexandru Dobra, așa cum se cunoaște din mărturisirea lui Alexandru Roman. Vezi despre el Diecesa Lugoșului. Șematism istoric, Lugoj, 1903, p. 130-131.
37 În locul de canonic rămas vacant va fi promovat vicarul Hațegului, Beniamin Pop Densușianu (familie renumită, din care mai fac parte Ovid și istoricul Nicolae), participant lupta de la Pișchi (podul de lângă Simeria) din 1849, de unde se refugiază peste munți, în Banat, la Caransebeș. Memoriile lui de la 1848 – 1849 vor fi publicate de Ernest Armeanca, însă cu multe greșeli de transcriere în comparație cu originalul consultat de noi într-un registru matricol provenit de la Vicariatul Hațegului. Republicat de Nicolae Bocșan și Valeriu Leu, Revoluția de la 1848 din Transilvania în memorialistică, Edit. Presa Universitară Clujeană, Cluj-Napoca, 2000, p. 379-381.
38 Lipsă fila 27v.
39 “Luminătoriul”, 1880 – 1894, ziar apărut la Timișoara, editat de Meletie Drăghici și redactat de ginerele lui, Pavel Rotariu. Cu toată neîncrederea lui Boroș și părerea lui de rău, va apare, nu fără greutăți, vreme de 14 ani. Detalii la Gelu Neamțu, Din corespondența lui Pavel Rotariu…, p. 235-249. De fapt, aceeași părere o avea și Pavel Vasici, pe care o împărtășea lui Barit în 1879: “Luminătoriul nostru are să iese cu 1 marțiu, adică mâne. Mă tem că rău va lumina căci, cum aud, sunt puțini prenumerați” (cf. Geoorge Bariț și contemporanii săi, II, p.197.
40 “Deșceptarea” (scris astfel) a apărut la Lugoj, în 1880, pentru scurt timp la care a colaborat și Ioan Boroș.
41 “A Hon”, ziar înființat de Jókai Mór la 1 Ianuarie 1863. Redactat de el între 1865 – 1882, după care a fuzionat cu ziarul lui Csernátoni, “Ellenőr”. Preluând titlul de “Nemzet”, a devenit o gazetă guvernamentală.
42 Anunț pentru cartea lui Ioan Boroș, Ritual sau explicarea riturilor sacre ale Bisericii grecești catolice, Lugoj, 1881, VIII+ 252 p.
43 Participarea mirenilor la sinoadele eparhiale era o garanție a sinodalității, care nu era împărtășită de Roma. Unii clerici Greco-catolici aveau o părere similară cu Roma, de aici născându-se destule divergențe.
44 Nu am reușit o identificare. Cea cu Friedrich Müller, istoric sas, cunoscut al lui Timotei Cipariu și care a publicat cu J. M. Ackner lucrarea Die Römischen Inscriften in Dacien, Viena, 1865, nu pare reală.
45 Neidentificat. Sat (dispărut ?) de pe lângă Aradul Nou.
46 Ioan Boroș, ca și alți fruntași uniți de bună credință, presupuneau că actul Unirii cu Roma a fost falsificat de iezuiți, dacă nu chiar de cineva din anturajul primului episcop. Se referă la descoperirea de către Nicolae Densușianu a documentelor Unirii, problemă amplu dezbătută, pe care nu o mai suscităm aici.
47 El însuși publicist reputat, Ioan Boroș nu concepe nici un fel de restricție asupra ziarelor sau ziariștilor și nici controlul absolutistic al ierarhiei asupra lor.
48 Canonicul Gavril Pop (1818 – 9 Mai 1883), membru corespondent al Academiei Române. Canonic din 1862. Renumele și l-a câștigat prin lucrarea Geografia Banatului și cunostințe istorice și etnografice despre locuitorii Banatului..., Lugoj, 1864, 55 p., dar și prin alte scrieri.
49 Ioan Szabo, 1836 – 1911, episcop greco- catolic de Gherla, păstorind între anii 1879 – 1887.
50 Analiza veniturilor și cheltuielilor. Starea economico-financiară a episcopiei.