GEORGE BARIȚ DESPRE ÎNTEMEIEREA
Institutul de Istorie „George Bariț” din Cluj-Napoca
În studiile sale de istorie confesională[1],
Bariț s-a arătat reticent față de orice formă de
prozelitism care a pigmentat trecutul societății românești, dar, fără a-și apăra
propria confesiune, respectiv cea catolică, a manifestat o mare aversiune mai cu
seamă față de presiunile calvine ce i-au împins pe „tolerați” într-o situație
socio-politică, economică și spirituală greu de suportat. În acest sens, în
materialul intitulat Catehismul calvinesc impus clerului și poporului
românesc sub domnia principilor Gheorghe Rákóczi I și Gheorghe Rákóczi
al II-lea, autorul producea o cascadă de dovezi, pe care le aducea în
sprijinul ideii potrivit căreia protestanții i-au persecutat mai rău pe
ortodocși decât catolicii. Cu deosebită patimă, el exagera pierderile suferite
de „tolerați” prin calvinizare și vehicula cifre exagerate în ceea ce privea
procesul de maghiarizare a etniei majoritare, trecând, totodată, cu vederea
aportul pozitiv al Reformei la evoluția culturii române și evitând să se refere
la traducerea cărților bisericești ca la o inițiativă ce a pus piatra de temelie
a limbii literare și a stimulat coeziunea culturală. Istoricul explica, oarecum
naiv, preluarea rapidă a Reformei de către Stările ardelene prin apelul la
trăsăturile etnice ale maghiarilor (un popor nordic, preciza el, cu predilecție
pentru un ceremonial religios mai sobru și mai puțin costisitor), însă, cu toată
critica adusă protestanților, nu ierta nici credința răsăriteană pentru
incapacitatea ei de a bloca ofensiva calvină. În optica sa, ura dintre „greci”
și „latini”, indolența Fanarului și mentalitatea nesănătoasă, indusă de
stăpânirea otomană, argumentau excesiva toleranță, dezordinea și moliciunea
ierarhiei ortodoxe[2].
Spre deosebire de alți uniți din generația sa, precum Bărnuțiu, Maiorescu, Treboniu Laurian sau Papiu Ilarian, care au criticat excesiv Unirea religioasă, compătimind soarta ortodocșilor ardeleni, Bariț, deși nu s-a erijat în avocat al catolicizării „valahilor”, a dat dovadă de mai multă exigență în a stabili locul religiei „grecești” în istoria românilor și în a-i estima valențele naționale. În articolul Confesiunile religioase în politică și în viața națională, el sublinia că ar fi fost o fabulă să se creadă că biserica orientală, clerul ei și patriarhul Constantinopolului ar fi favorizat cândva întemeierea așa-numitelor biserici naționale. Din contră, „grecii”, ca și papii de-altfel, s-au străduit să împiedice, pe cât a stat în puterile lor, cristalizarea structurilor ecleziastice etnice și le împiedicau, în continuare, și atunci. Nu răsăritenii, specifica autorul, ci mai degrabă reformații au început să dea viață bisericilor naționale, în adevăratul înțeles al cuvântului. În ceea ce îi privea pe „tolerați”, ei, din nefericire, au căzut sub influența viței slave și, mai ales în teritoriile unde s-au aflat mai vârtos amestecați cu sârbii, au fost infectați de confesionalismul lor, hrănit de bizantini și prea adesea metamorfozat în „bigoterie” și în fanatism. Au fost așadar destui, constata Bariț cu amărăciune, care s-au îngrijit ca „valahii” să fie dominați pe parcursul secolelor de o întunecime aproape absolută[3]. Se poate sesiza că, deși emise de pe aceeași poziție anticonfesională caracteristică generației pașoptiste, judecățile sale justificau în bună măsură aderarea românilor la Biserica Romei și transferau unele dintre păcatele atribuite de numeroși autori ai epocii Bisericii Unite pe seama Bisericii Ortodoxe, cu o detașare pe care multe personalități greco-catolice ardelene, legate prin carierele lor de mediul extracarpatic, nu puteau să o manifeste.
Că românii nu aveau vreo altă șansă de a evita persecuțiile religioase decât catolicizarea, reiese și din excelentul său studiu Biserica românească în luptă cu reformațiunea[4]. Coborându-și aici analiza până în epoca disputelor generate de infiltrarea protestantismului în Transilvania, autorul și-a construit expunerea pe contribuțiile documentare și investigațiile lui Vasile Pop, Treboniu Laurian, Andrei Șaguna, Micu-Moldovan și, cu deosebire, Timotei Cipariu, ale cărui informații masive, cumulate în Acte și fragmente latine românești și în Arhiva pentru filologie și istorie, le-a apreciat foarte mult și le-a exploatat din plin[5]. Pe lângă aceste surse, a fructificat date din Cronica lui Șincai, din manuscrisul lui Petru Bod, din consemnările lui Bethlen Farkas, din colecția de articole dietale ale lui Kemény József (copiate parțial de Ștefan Moldovan), din lucrarea lui Fiedler și din sinteza Erdélyország története a lui Szilágyi Sándor și a folosit textul Approbatae-lor.
Cercetarea intitulată Biserica românească în luptă cu reformațiunea impresionează din mai multe motive. În primul rând, datorită bogăției și varietății surselor (e drept, multe edite), care situau, în general, demersurile lui Bariț în fruntea investigațiilor de istorie confesională din vremea sa. Apoi, pentru că -spre deosebire de Bărnuțiu, Maiorescu, Treboniu Laurian, Papiu Ilarian și mulți alții- autorul extrăgea Unirea religioasă din „galantarul” argumentelor istorice menite a justifica pozițiile antimaghiare, adoptate în epocă de o parte consistentă a intelighenției române din Ardeal, desprinzând-o din ambientul discursului revoluționar pașoptist și plasând-o în locul ei firesc, adică printre acele problematici ale trecutului nostru de care specialiștii onești ar fi trebuit să se apropie cu detașare și imparțialitate. Studiul depășea clișeele istoriografice raportate atunci tematicii transferului confesional și prin aceea că refuza să definească opțiunea „toleraților” de a se catoliciza ca variantă amăgitoare de evitare a persecuțiilor protestante, demonstrând că nu a fost vorba de o soluție nefericită, ci de unica soluție viabilă pentru „valahi”, în împrejurările politico-sociale de la interferența veacurilor al XVII-lea și al XVIII-lea, Mai mult decât atât, sublinia Bariț, credința romană nu s-a răspândit printre români numai datorită spaimei lor față abuzurile calvine, ci și din cauza slăbiciunilor regretabile ale Bisericii Ortodoxe, reflectate în incapacitatea ei de a se fi situat, pe parcursul evului mediu, în interesul și în apărarea neamului. Era o constatare reală, pe care, în genere, autorii pașoptiști de confesiune greco-catolică -și, desigur, nu numai ei- au evitat să o exprime, pentru a nu tulbura, supărându-i pe ortodocși, solidaritatea națiunii și pentru că ea contrazicea imaginea atât de mobilizatoare din perspectivă revoluționară a Unirii religioase ca și creație a „ungurilor cei mișei”.
Nici în alte materiale ale sale consacrate raportului dintre „tolerați” și autoritățile calvine în principatul medieval al Transilvaniei, Bariț nu a pus starea critică a bisericii „grecești” de la finele evului mediu doar pe seama persecuțiilor protestante. Spre exemplu, în studiul intitulat Biserica românească din Transilvania și Biserica reformată, deși acorda atenția cuvenită substanțialelor imixtiuni calvine în spiritualitatea etniei majoritare (pe care le trecea în revistă cu migală, atașându-le chiar o prezentare a Reformei încă de la data transformării ei în credință receptă), autorul adăuga că eforturile protestanților de a-i câștiga pe români de partea bisericii lor s-au soldat cu rezultate minime și nu au lăsat o amprentă de durată asupra evoluției religiei „tolerate”. Nu același lucru se putea însă spune, completa el, despre infiltrarea masivă a grecilor și sârbilor în structurile ecleziastice românești, pe filieră ortodoxă, un fenomen nefast și dificil de neutralizat, pe care asumându-și-l, biserica „valahilor” s-a văzut nevoită să plătească un tribut extrem de greu. În raport cu daunele provocate de ierarhia ortodoxă străină care a prins cheag pe meleagurile noastre, Unirea religioasă, fundamentată pe interesele comune ale suveranului și ale etniei române, a avut numai efecte naționale benefice. Pentru că a conservat ritul, canoanele, calendarul și sărbătorile tradiționale, noua confesiune i-a atras pe răsăritenii din Ardeal, prefigurându-le, totodată, câteva perspective politice[6].
Într-o serie de alte articole, Bariț respingea, de asemenea, argumentele celor ce contestau
meritele istorice ale Bisericii Unite și îndreptățirea catolicizării,
opunându-le „păcatele” ortodoxiei și neputința manifestată de „legea” veche în a
asigura coeziunea socio-politică și spirituală a neamului. În fond, preciza el,
clerul și credincioșii răsăriteni din Transilvania, în frunte cu
Atanasie Anghel, au optat pentru Biserica Romei tocmai pentru a scăpa de
nedreptățile împotriva cărora ierarhia ortodoxă nu a reușit să-i protejeze, dar
pe care împăratul a promis că le va înlătura. Chiar dacă făgăduielile
suveranului nu s-au împlinit în întregime, cine ar fi putut contesta, se întreba
autorul, urmările pozitive în plan religios și cultural-național ale
transferului confesional? Anihilarea presiunilor calvine, accesul tinerilor
români la instruire, posibilitatea frecventării reputatelor școli ale Romei
(unde studioșii noștri și-au însușit nu numai învățătura teologică, ci și
argumentele necesare susținerii revendicărilor naționale) etc. constituiau
avantaje evidente, pe care, menționa Bariț, nici un
autor de bună credință nu le putea omite atunci când se referea la Unirea
religioasă[7].
Erau, desigur, considerații generale cu caracter de permanență în istoriografia
greco-catolică, dar reluate atunci, într-o epocă în care atmosfera revoluționară
și greșelile liderilor blăjeni proiectaseră asupra procesului aderării
„toleraților” la Biserica romană o lumină nefavorabilă, ele aveau o cu totul
altă rezonanță și consistență.
Dincolo însă de paravanul aprecierilor de
ansamblu asupra Unirii religioase, destinate, în mod firesc, publicului larg
care îi urmărea cu interes activitatea publicistică, Bariț a rămas toată viața un cercetător profund al
începuturilor Bisericii Greco-Catolice. Măsura maximă
a capacității sale de a investiga acest subiect și-a dat-o în cunoscuta sa
sinteză Părți alese din istoria Transilvaniei. Pe două sute de ani în urmă[8],
în care, din dorința de a nu afecta calitatea travaliului depus, s-a limitat,
după cum reiese chiar din titlul lucrării, la a fixa punctul de pornire al
sondajului său într-o epocă situată cu doar câteva decenii înaintea
catolicizării „valahilor”.
E din nou de menționat faptul că, în
paginile referitoare la presiunile calvine asupra răsăritenilor din Ardeal
incluse în sinteza Părți alese din istoria Transilvaniei,
Bariț a păstrat structura excelentului său studiu Biserica românească
în luptă cu reformațiunea, elaborat cu aproape un
deceniu și jumătate înainte, operând doar pe alocuri mici retușuri în conținut
și integrând câteva comentarii și date suplimentare. Esența demonstrației sale
viza însă etalarea aceleiași opinii pe care autorul o formulase demult,
distanțându-se astfel de alte investigații ale reprezentanților greco-catolici
ai generației pașoptiste: dacă e de căutat vreo vină în aderarea „toleraților”
la Biserica Romei, atunci să se știe că ea se află nu numai în abuzurile
protestante, ci și în uriașele slăbiciuni ale ierarhiei ortodoxe din interiorul
și mai ales exteriorul principatului transilvănean[9].
În pofida înclinației sale de a acorda atenție unor detalii cronicărești -de cele mai multe ori „picante”, dar nesemnificative pentru derularea evenimentelor și a căror autenticitate era greu de dovedit-, autorul a surprins, în esență, atât încărcătura politică și socială substanțială și sensibilele implicații teologico-dogmatice ale fenomenului de aderare a românilor la Biserica Romei (trecute cu vederea sau evitate, în genere, de investigatorii de atunci ai tematicii), cât și consecințele sale benefice pentru evoluția mișcării naționale.
Dorința lui Bariț de a cuprinde în narațiune toate amănuntele pe care sursele documentare i le ofereau a imprimat discursului său câte ceva din stilul de redactare al vechilor cronici și dintr-un mod oarecum baroc de a transmite mesajul, specific mai curând reprezentanților Școlii Ardelene. Relativa desuetitudine a exprimării și aparenta patină a expunerii erau amplificate nu numai de tendința sa de a aglomera detaliile, ci și de excesiva lejeritate (uneori chiar superficialitate) manifestată în selectarea critică a informațiilor în funcție de autenticitatea lor.
După cum s-a mai precizat, Bariț nu este un autor ușor de lecturat. Paginile alerte, spumoase și atractive alternează frecvent în lucrările sale cu o narațiune densă, lentă și abundentă în detalii, care lezează pe alocuri coerența discursului. Tentația -extrem de onestă de altfel- de a reda cât mai amplu substanța izvoarelor și de a exploata în amănunțime conținutul cronicilor diluează uneori vigoarea și limpezimea analizei, determinându-l chiar pe harnicul cercetător să preia, în anumite momente, stilul scriitorilor la textele cărora face trimitere. Se mai întâmplă, de asemenea, ca interpretarea critică a datelor și informațiilor pe care le include în expunere să aibă câteodată de suferit.
Peste toate acestea însă, meritele lui sunt mult mai mari decât scăderile. Într-o epocă dominată de un spirit secularizat, civic și politic, de mitul solidarității naționale, de modernism și de anticonfesionalism, în care o mare parte a personalităților greco-catolice ardelene, absorbite de rapida metamorfoză a societății românești, nu mai găseau răgazul de a-și investiga conștiința religioasă și de a zăbovi profund asupra trecutului bisericii lor, Bariț a adoptat o cu totul altă atitudine, una extrem de onestă față de propria credință. În primul rând, el nu s-a arătat dispus să menajeze trecutul ortodoxiei, sub pretextul frecvent invocat atunci că o asemenea atitudine ar fi putut dăuna cauzei naționale. În anii în care și-a redactat sinteza, se manifesta deja intens, mai cu seamă printre românii din spațiul extracarpatic, tendința de a aprecia credința răsăriteană ca pe unul dintre factorii principali de definire a spiritului național, optică tot mai răspândită, ce i-a adus nu o dată pe intelectualii uniți care activau în regat în situații stânjenitoare pentru demnitatea lor. Bariț a repudiat întotdeauna un asemenea punct de vedere și, nu numai în demonstrațiile sale istorice, ci și în scrieri de altă natură, s-a străduit să convingă, fără a proiecta o lumină apologetică asupra Unirii religioase, că ambele biserici românești au avut, în fond, contribuții importante la dezvoltarea societății românești, că era inutilă competiția în care „surorile” au intrat pentru a-și atribui merite istorice sau naționale mai mult sau mai puțin imaginare și că nici una dintre ele nu avea un trecut lipsit de umbre și de slăbiciuni.
După cum s-a putut observa și în sinteza Părți alese din istoria Transilvaniei, poate și ca reacție la reținerile tot mai vizibil manifestate față de greco-catolici și față de trecutul bisericii lor, dar și dintr-o firească dorință de a contura o imagine obiectivă asupra problematicilor de istorie ecleziastică, Bariț a demolat toate miturile pe care istoriografia ortodoxă începuse să le cultive în legătură cu rezistența „valahilor” față de catolicizare. Astfel, eroii luptei împotriva transferului confesional erau scoși de pe piedestalul monumental pe care i-au plasat autorii anticatolici, conturându-li-se imaginea mai apropiată de realitate a unor personalități care prin atitudinea lor nu și-au apărat în primul rând idealurile, ci interesele.
Bariț a lăsat să se înțeleagă în studiile sale că dezbaterile asupra Unirii religioase erau, oricum, inutile, deoarece greco-catolicismul, cu bunele și relele lui, rămânea un fapt istoric și religios împlinit, demult asimilat de corpul social, național și cultural al românilor. Ținând cont de o atare evidență, orice discuție legată de măsura în care catolicizarea „toleraților” era sau nu îndreptățită, nu putea avea decât o valoare istorică. Bariț a exploatat această valoare cu luciditate și detașare, pe baza uneia dintre cele mai bogate documentații realizate în vremea sa, anunțând peste timp, prin obiectivitatea și argumentarea discursului, excepționalele analize ale lui Pâclișanu.
[1] Pentru preocupările de istorie ecleziastică ale lui Bariț, a se vedea excelenta bibliografie a reputatului autor, publicată de George Em. Marica în ampla sa lucrare intitulată Studii de istoria și sociologia culturii române ardelene din secolul al XIX-lea, vol.III, Cluj-Napoca, 1980, passim.
[2] Ibidem, p.49.
[3] George Bariț, Scrieri social-politice. Studiu și antologie, [editori Victor Cheresteșiu, Camil Mureșan și George Em. Marica], București, 1962, p.222–234.
[4] Apărut în „Transilvania”, Brașov, VIII/1875 și IX/1876 și reluat în lucrarea Gheorghe Barițiu. Studii și articole, [editor Ioan Lupaș], Sibiu, 1912, p.59–93.
[5] Ibidem, p.59–66.
[6] Ștefan Pascu, George Bariț. Viața și activitatea sa. Studiu introductiv, în George Bariț, Părți alese din istoria Transilvaniei. Pe două sute de ani în urmă, ediția a II-a, vol. I, Brașov, 1993, p. 73–74.
[7] Ibidem.
[8] Prima ediție a lucrării a apărut la Sibiu, în 1889.
[9] George Bariț, Părți alese din istoria Transilvaniei, ediția a II-a, vol.I, subtitlul Mitropolitul Iosif Budai, p.212–217.