Mulți ar dori astăzi să li se spună, ori să-și zică
ei înșiși „europeni”, fie că merită, fie că nu, acest titlu încărcat de
înțelesuri adânci, când e raportat la stilul propriu de cultură al continentului
nostru.
În secolul al XIX-lea, al cărui spațiu George Bariț l-a cuprins aproape în întregime în îndelungata sa viață, europenii erau, la fel ca și acum, conștienți de excelența lor, ca autori ai unei străvechi civilizații, transplantată într-o mare parte a lumii. Cu toate acestea, în timpul acela era mai rară ambiția unei nații sau a unei persoane la epitetul de „european”. El părea mai de la sine înțeles decât astăzi și nu era obiect de paradă sau de gelozie colectivă. Aceste ultime ipostaze se întâlneau cu precădere în și între spațiile naționale, pe care, în prezent, sincer sau cu afectare, mulți au început a le găsi plicticoase și incomode.
Începând cu generația premergătoare anului 1848, societatea românească a trăit
un proces de evadare din mediul politic și cultural otomano-grecesc. Ea a
pornit, grăbită, să ajungă din urmă Occidentul, să asimileze valorile acestuia,
mergând până la vestimentație și la manierele care au frapat o ambianță socială
retrogradă, izvoditoare ad hoc a termenului
bonjurism – ce s-ar fi vrut distructiv – și cuprinsă de oroare în fața
ideilor și acțiunilor liberalismului, ca în fața unui soi de anarhism.
Procesul, prea bine cunoscut spre a mai trebui să zăbovim asupra lui, s-a desfășurat mai intens în Muntenia, secondată din apropiere de Moldova.
Românii din Transilvania au pășit mai lent și în alte forme pe calea acestei modernizări spirituale. Starea lor subalternă în cadrul monarhiei habsburgice nu le-a permis, până la mijlocul secolului al XIX-lea, mobilizarea unei diaspore studioase în centrele de cultură modernă ale apusului. Frecventarea instituțiilor de pregătire teologică de la Roma și Viena – de altfel săvârșită doar de o mână de oameni – a fost productivă pentru trezirea conștiinței istorice și naționale. Dar, din alte puncte de vedere, învățătura culeasă din ele era distantă față de curentele de modernitate din epocă. Românii ardeleni au perceput Luminismul și Revoluția franceză oarecum ca autodidacți. Ei citeau, pe ascuns, pe sub pupitru, sau ferindu-se de cenzura publică, - literatura interzisă în seminarii, ori de „bunul împărat”, după efemera relaxare ideologico-politică de sub domnia lui Iosif al II-lea.
A fost meritul „intelighenției” române ardelene, cu origini rurale, abia ridicată la treapta profesională de preoți și învățători, de a fi îndreptat antene de receptare a ideilor noi ale veacului, separându-le de magma vâscoasă a ideologiei și a politicii oficiale din imperiu.
Intelectualitatea românească era de aparență modestă, cu studii începătoare în
școli sătești, continuate in spe în doar două gimnazii de limbă română existente în
prima jumătate a secolului, cu alternativa uneori inevitabilă a liceelor
ungurești – în parte confesionale. În fine – o șansă majoră – în școlile
săsești, mai apropiate de un spirit pozitiv, datorat atât comunicării directe cu
învățământul din Austria și Statele Germane, cât și confesiunii evanghelice,
care cultiva un dogmatism mai puțin rigid, cu mai largi inserții raționaliste
decât altele.
De o astfel de formație intelectuală a beneficiat George Bariț. Nici o mare capitală, nici o mare universitate europeană nu i s-au oferit drept mediu din care să absoarbă cunoștințele sale.
Acestea, pentru cine parcurge întreaga lui operă, mai ales pe cea jurnalistică, sunt un prilej de uimire prin varietatea și temeinicia lor. Bariț le-a datorat lecturilor, livrești sau de informare curentă, dar sursa lor veritabilă a fost inteligența, spiritul său iscoditor, curiozitatea de a cunoaște tot ce se putea de către o persoană de la marginea Imperiului Austriac, într-o vreme în care comunicațiilor și transporturilor le trebuiau câte 10-14 zile pentru stabilirea unei legături cu Viena, cu Pesta, sau cu zone și mai îndepărtate.
Inteligența, talentul, simțul acut al actualității – calitate „maîtresse” a adevăratului jurnalist – servindu-i interesul febril pentru ameliorarea soartei poporului său, au fost resorturile care au făcut ca în activitatea lui George Bariț să putem descifra astăzi pe omul care și-a depășit orizontul geografico-politic al existenței curente, cuprinzându-l pe cel european.
Bariț a trăit în acest larg orizont, o dată prin permanenta sa relație cu tot ce se petrecea în Europa pe orice tărâm – politic, economic, social, cultural, până la cel al faptului cotidian.
Dar nu multilateralitatea și exactitatea informației, cât calitatea înțelegerii de către Bariț a acesteia, analiza pertinentă și valorificarea ei subtilă, cu aplicare la realitățile nației sale din Transilvaniei și din tot cuprinsul pământului românesc, fac din acest om prodigios o personalitate de statură europeană. Bariț n-a privit Europa ca dintr-un rând marginal de amfiteatru; spiritul său viu a pătruns în imediata apropiere a „marii scene a lumii” și i-a recepționat mesajele. Poate că nu totdeauna sensurile lor mai alambicate, mai avangardiste, dar a înțeles cum puțini alții, la noi, atunci, spiritul lor democratic, a vibrat la unison cu tot ce acesta proclama și împlinea oriunde pe continent. A trăit în acest spirit nu numai la modul admirativ, deși îl practica frecvent, ci uneori și de pe poziții critice, fapt ce reprezintă și el o dimensiune a mentalului european.
Se cuvine ca atâtea sentințe să fie urmate de exemple și de argumente, ce nu vor fi prea greu de adus.
În primul an de apariție a „Gazetei de Transilvania” Bariț
scrie următoarele despre Marea Britanie: „în această
crăiie puternică și mare”, „pe lângă alte multe lucruri bune este și un
rău care, atât la stăpânire cât și la patrioți dă grije
foarte mare: adecă cumcă aici sunt prea mulți bogați
peste măsură și iarăși prea mulți lipiți de săraci, iar starea de mijloc a
locuitorilor e mai puțină. Aceasta se dovedește mai vârtos cu Irlanda ...”[1].
E desigur semnificativ că Bariț sesizează acuta problemă irlandeză, cu deosebire sub aspectul ei social, și că el cunoaște de asemenea disputa partidelor politice din Anglia în jurul acestei teme. Dar și mai semnificativ ne pare cum el, sub acoperirea criticii la adresa guvernanților britanici, sugerează o paralelă cu starea nefericită a nației sale din Ardeal, dominată și ea de „prea mulți bogați peste măsură”. Se citește printre rânduri, fără a forța nota, aluzia la contrastul dintre latifundiarii feudali și iobagii din Transilvania.
Trei ani mai târziu, Bariț aruncă o săgeată și înspre
respectabila Elveție, criticând vrăjmășiile confesionale declanșate acolo,
care-i prilejuiesc și o diatribă împotriva fanatismului religios în genere[2].
După cum va tresălta inima lui când, la 1848, va auzi vestea abolirii iobăgiei, tot așa, în 1843, salută știrea că în îndepărtata republică Montevideo (Uruguay) s-a proclamat abolirea sclavajului. Bariț comentează: „Soarele culturii în sfârșit doar va străluci și acelor popoare dosite, care privesc la robii lor cu mai puțină mișcare de inimă decât la vietăți necuvântătoare”[3]. Cuvinte care încep să releve pe un mare european și, deopotrivă, pe un mare umanist, combătând nedreptatea și suferința de pretutindeni. În fapt, umanismul e o trăsătură a veritabilului spirit european. De pe o poziție asemănătoare a condamnat colonialismul și metodele sale, indiferent care țară îl practica.
Nu poate surprinde interesul cu care Bariț a urmărit evenimentele anului 1848 din Europa. Surprinde însă capacitatea sa de anticipare asupra problematicii sociale ce se afirma atunci. Încă la 10 martie 1848 el sesizează starea grea a muncitorilor, apărută cu putere în lumină cu prilejul izbucnirii revoluției în Franța și al instaurării celei de-a doua republici.
Bălcescu a asistat, e adevărat, la arderea tronului regelui Ludovic-Filip și a reușit – spune el – a păstra o bucată din catifeaua acestuia. Bariț însă vede cum monarhia alungată din Palatul Tuileries făcuse greșeala de a crede că doar „speculanții și capitaliștii sunt reazimul tronului”. Aceștia, prin politica lor industrială, fără nici un fel de garanții împotriva consecințelor sociale pe care ea le avea, au adâncit precaritatea existenței claselor sărace. Împinse de mizerie, acestea au format oastea de șoc a răsturnării monarhiei. Republica – accentuează Bariț – va trebui să se ocupe de problema socială; ea a și început acțiunea, întrunind cunoscuta comisie de la Palatul Luxemburg, „acest parlament de lucrători, cel dintâi exemplu în toată istoria omenimei unde plasa proletarilor încă fu norocită a /se/ consulta odată asupra soartei sale de-a dreptul cu guvernul”[4].
Citirea unor astfel de rânduri ar putea crea unei persoane nu îndeajuns de avizate impresia că Bariț a fost un om „de stânga”, un antemergător socialist. Ceea ce ar fi total greșit. Soluționarea gravelor clivaje sociale apărute în mediul industrial-urban a fost la ordinea zilei în mișcările revoluționare europene de la 1848. Ea a fost înscrisă în instrumentarul general democratic al mai tuturor programelor, de la stânga până la centru-dreapta; de pe acest plan larg, și nu de pe al unui radicalism de stânga s-a pronunțat interesul lui Bariț pentru ea.
Dorința de documentare asupra fenomenelor de actualitate în acele momente tumultuoase i-a determinat scrierea unui amplu articol (posibil o prelucrare, ceea ce, din punctul nostru de vedere, nu-i scade valoarea ...) intitulat „Lupta principiilor în Franța”. În cuprinsul acestuia, Bariț întreprinde o critică foarte lucidă la adresa consecințelor liberei concurențe[5], care vor consta în noi și agravate discrepanțe sociale.
Pentru a lua în considerare situarea lui Bariț într-un perimetru european, mai mult decât valoarea teoretică a articolului ne pare a fi sfârșitul ex abrupto al acestuia: „... ne sosește cumplita știre din Paris că Ludovic Bonaparte sparse adunanța, arestă mai mulți generali și trase la sine tot regimul. – Dumnezeu cu Europa!”[6] Sunt cuvinte care ni-l arată pe Bariț trăgând un semnal de alarmă împotriva dictaturilor; în ele identifică un pericol nu numai pentru țara în care se instaurează, ci pentru întreg continentul[7]. Este semnalul de alarmă prin care în secolul al XX-lea mulți analiști lucizi – Cassandre neluate îndeajuns în seamă – vor preveni împotriva primejdiei regimurilor totalitare. Europa va avea să suporte consecințele. Et pour cause!
O notă amară se înscrie în articolele lui Bariț în anul 1867, an decepționant pentru românii transilvăneni. Pana lui se abate cu ironie crudă asupra Europei, întrucât el considera că prin pasivitatea continentului se înlesneau, cu nepăsare, combinații politice injuste.
„Mulți au asemănat – scrie Bariț – această parte a
lumii numită Europa cu o femeie îmbătrânită, care trăise multe zile albe, până
ce-i căzură dinții și părul, până i se debilitară ochii și i se astupară
urechile ...
Întrebare este – continua el – dacă acea cucoană, pe cât de hâdă pe-atât de cochetă, se mai poate reînjuni[8] cu mijloace cosmetice? Unii cred, alții se îndoiesc ... Unii cred că acele încrețituri[9] ale Europei se vor putea netezi numai cu tunuri ghintuite, prin puști cu ac și prin corăbii-monitoare cu pântece de fier. Blestemate mijloace de toaletă, de care orice ființă omenească cu capul la loc s-ar feri cât ar putea. Anul 1867 a pregătit Europa pentru asemenea probe.
Ne ocuparăm de doamna Europa ceva mai mult, am avut însă cuvânt, pentru că noi încă suntem fiii dumneaei, deși fii tratați ca niște cenușotci ...”[10].
Uzând de stadiul mijloacelor stilistice ale vremii sale, Bariț dovedește calități precum ale celor pe care îi numim astăzi „analiști politici”, cu nu mai puțină vioiciune de minte decât a unora din contemporanii noștri.
Mai e de remarcat deplasarea de accent a interesului său în probleme europene, după 1870, de pe Marea Britanie pe Franța. În primele sale decenii de activitate jurnalistică, Anglia fusese pentru Bariț un model parlamentar-democratic, în care libertățile, drepturile, reprezentarea politică erau la nivelul cel mai satisfăcător.
După 1870 însă, a III-a republică franceză i-a apărut lui Bariț – și nu se înșela – drept un regim superior celui britanic, la capitolul coeficienților democratici. În consecință, în ultimele decenii de viață simpatiile „europene” ale lui Bariț s-au deplasat spre Franța, atitudine nu prea agreată de oficialitate, date fiind relațiile reci ale Franței cu blocul austro-german.
În 1879 Bariț surprinde prin pertinenta cunoaștere și evaluare a unor evenimente politice din Franța. La 31 ianuarie acel an, opoziția republicană a constrâns pe președintele de orientare monarhistă, Mac Mahon, să demisioneze, pe tema dezacordului său cu Adunarea Națională asupra oportunității punerii în retragere a unor ofițeri superiori. Momentul e numit de Bariț revoluția mută. El a marcat controlul partidelor republicane nu doar asupra ambelor camere ale Adunării, ci și asupra instituției prezidențiale, cu alte cuvinte consolidarea republicii împotriva elementelor de dreapta, câte mai deținuseră până atunci influență în stat.
Admirabil este și de astă dată finalul relatării despre eveniment: „... republica în Franța se consolidă prin revoluțiune pacifică, cărei asemenea foarte rar vei afla în toată istoria popoarelor ...
Acel popor admirabil se pare adesea ca și cum ar fi adormit cu totul și că ar
lăsa ca să taie lemne cineva pe spinarea sa; când colo, la momentul dat, se
scutură dintr-o dată ca un uriaș cumplit și își sparge cu câte o singură
lovitură cale nouă către libertate și progres salutar în toate direcțiunile”.
Cu obișnuita-i capacitate de analiză exactă s-a ocupat Bariț de proiectul de lege electorală din Franța, din 1881.
„Un popor luminat precum este al Franței știe și cunoaște că adevărata suveranitate a poporului pe care o poartă în gurile lor despoții și fariseii moderni, ca și adevărații amici ai libertăților, se manifestă mai bine și mai cu efect în exercițiul dreptului electoral ...”[11].
Exemplele citate, puține în comparație cu bogăția de informații și de idei conținute în publicistica sa, ilustrează largul orizont politic al lui George Bariț. Preocuparea pentru destinul propriului popor, militantismul național, el le-a corelat consecvent cu problemele politico-sociale generale ale timpului. Coordonarea gândirii sale între național și universal, credința în marile idealuri democratice ale veacului său și ale celor ce aveau să vină, îndreptățesc omagierea lui cu titlul de „european”. De „mare european” ...
[1] “Gazeta de Transilvania”, I (1838), nr. 14, p. 53. Problema, chiar în acești termeni, era dezbătută în epocă. Disraeli o va trata curând în romanul său: Sybill or the Two Nations.
[2] “Gazeta de Transilvania”, IV (1841), nr. 14, p. 55.
[3] “Gazeta de Transilvania”, VI (1843), nr. 30, p. 119–120.
[4] “Gazeta de Transilvania”, XI (1848), nr. 23, p. 94–95.
[5] Pe atunci, libera concurență nu cunoștea nici o reglementare moderatoare.
[6] “Gazeta de Transilvania”, XIV (1851), nr. 48, p. 369–373.
[7] Bariț e îngrijorat, desigur, de amintirea războaielor necontenite ale lui Napoleon I.
[8] întineri
[9] riduri
[10] cenușărese
[11] De câte ori nu criticase Bariț, direct, restricțiile dreptului electoral în Transilvania, în special pentru români!…